• gowire

Vem bekostar en förstörd mobil?

Hej

Antag följande scenario: Barnen Kalle och Lisa är båda runt 10 år. De leker/umgås på sin fritid. Kalle lånar Lisas mobiltelefon en stund och lägger den sen på en lite klumpig plats. Den ramlar över kanten och faller ner i marken. Mobilen får då en spricka i glaset.

Kalle blir självklart både skärrad och rädd (han vet att en mobiltelefon är dyr). Lisas föräldrar påpekar senare för Kalles föräldrar att Kalle behöver betala 900 kr för mobilen.

Hur hanterar Kalles resp. Lisas föräldrar detta bäst? Är det rimligt att begära denna ersättning? Hur bemöter man det på ett konstruktivt sätt?

Ge gärna bra och kloka förslag med vettiga argument. Stirra er inte blint på exakt händelseförlopp. Skulle det göra skillnad om Kalle tappade mobilen ur handen, eller om det var Lisa själv som var "klumpig"? Ska Kalles föräldrar betala om Lisas föräldrar har en dålig försäkring? Eller tvärtom? Osv...

• Svar på tråden Vem bekostar en förstörd mobil?
  • Bestemor

Kalles föräldrar bör betala 900 kronor om det kostar det, att få den lagad.

Det var ju han som lånat den.

Jag lärde mina barn det när de var små, man lånar inget, om man inte kan betala om det går sönder.

Lånar jag en mobil och den går sönder, så måste jag naturligtvis betala, vem ska annars göra det?

• Anonym (Nopp)

Skickar jag med min 10 åring en mobiltelefon ut ensam så får jag räkna med att den kan gå sönder. Barn leker, glömmer, lånar ut m.m. Jag skulle aldrig kräva ersättning ifrån det andra barnet eller dess föräldrar. (Hade dock vart en annan sak om barnet med mening kastat telefonen i backen eller sliten den ur handen på mitt barn så den flyger iväg.)

Jag har själv en 11 åringen. Han har en nya iPhone. Men den använder han bara hemma och hos vissa släktingar. Ska han ut och leka med kompisar och jag vill kunna få tag på honom så tar han med sig en gammal knapptelefon. Han är förliten för att springa runt ute med 7000 krs telefonen och ansvar för att dom inte går sönder.

• Anonym (Cam)

Även om det inte var avsiktligt borde Kalles föräldrar ersätta Lisas föräldrar. Sedan kan man ju tycka vad man vill om det rimliga i att låta barn hantera sådana dyra föremål öht, men det finns säkert en rimlig orsak till varför Lisa var betrodd med en mobiltelefon.

Vi står lite inför ett liknande dilemma och jag blev full i skratt när den här tråden dök upp.

Makens tonårsbarn har olovligen tagit min mobiltelefon ur min handväska. Sedan har hen haft den i sängen och i sömnen spillt ut ett vattenglas som förstörde telefonen.

Vi har bra försäkringar, men vem ska betala självrisken? Jag har röstat för tonåringen som vid 17 års ålder vet skillnad mellan rätt och fel men valde att den här gången göra fel.

Maken tycker att jag ska betala själv för att telefonen låg och frestade i handväskan. Jag personligen tycker att det är ganska orimligt att behöva låsa in saker man är rädd om för att skydda dem från familjemedlemmar.

• Anonym (fff)

Man ska inte ge mobiler till 10-åringar, du skall själv bekosta den och förstå bättre nästa gång att det kan ske olyckor. Han har inte uppsåtligen haft sönder mobilen. Därav får du som förälder stå ditt kast.

• elyse

Kalles föräldrar ERBJUDER givetvis att betala för skadan. Sedan kan Lisas föräldrar säga "Tack, men vi ordnar detta".

• Anonym (Ellen)
    elyse skrev 2016-11-14 12:08:25 följande:

Kalles föräldrar ERBJUDER givetvis att betala för skadan. Sedan kan Lisas föräldrar säga "Tack, men vi ordnar detta".

Så hade jag också resonerat.
    Även om någon annan har sönder mitt barns mobil, har jag som vuxen satt den typen av grejer i handen på mitt barn så är det också delvis mitt ansvar.
    Därför har vi sett till att försäkra våra barns mobiler så att det kommer en ny med posten på ett par dagar, om olyckan är framme.

Vi vuxna har behov av att nå barnen och VI har valt att ge dem hyfsat nya mobiltelefoner. Därför ska inte barnen vara oroliga om något händer, utan då får jag bekosta en försäkring som löser problemet.
    Självklart har vi andra regler kring ren oaktsamhet. Har man sönder saker med flit eller glömmer titt som tätt så kan vi bestämma att barnet får bidra med sin veckopeng i ett visst antal veckor exempelvis.
  • Anonym (Bingo)
    elyse skrev 2016-11-14 12:08:25 följande:

Bingo! Håller helt med. Snyggt hanterat från båda håll.
  • Anonym (Korallrev)
    Anonym (Nopp) skrev 2016-11-14 11:27:25 följande:

Skickar jag med min 10 åring en mobiltelefon ut ensam så får jag räkna med att den kan gå sönder. Barn leker, glömmer, lånar ut m.m. Jag skulle aldrig kräva ersättning ifrån det andra barnet eller dess föräldrar. (Hade dock vart en annan sak om barnet med mening kastat telefonen i backen eller sliten den ur handen på mitt barn så den flyger iväg.)

Jag har själv en 11 åringen. Han har en nya iPhone. Men den använder han bara hemma och hos vissa släktingar. Ska han ut och leka med kompisar och jag vill kunna få tag på honom så tar han med sig en gammal knapptelefon. Han är förliten för att springa runt ute med 7000 krs telefonen och ansvar för att dom inte går sönder.

Håller med till 100%.
  • Anonym (Korallrev)
    Anonym (Nopp) skrev 2016-11-14 11:27:25 följande:

Håller med till 100%.
Svar på tråden Vem bekostar en förstörd mobil?