• Anonym (,.,.)

Blivit anmäld till socialtjänsten pga blåmärke/sår

Som rubriken lyder har vi blivit anmälda till socialtjänsten troligtvis pga att jag haft ett rejält rivsår under ögat(på håll kan det kanske sett ut som ett blåmärke).

Vi har en historik hos socialtjänsten där de misstänkt våld i hemmet, blev avslutat utan insats.

Det har alltså inte hänt någonting, inte ett dugg, därför blev vi väldigt chockade när vi fick det här beskedet.

Kan dom inleda en utredning baserat enbart på dom uppgifterna?

Dom har redan alla journaler och allt runtomkring så det finns liksom inte mer för dom att hämta.

Eftersom vi vet att inget hänt så känns det å ena sidan inte så hemskt, men å andra sidan är vi oroliga att historiken gör att dom inte kommer släppa det. Vet dock inte vad dom kan göra egentligen.

• Svar på tråden Blivit anmäld till socialtjänsten pga blåmärke/sår
  • Tyrfing

Exakt vad som händer/vad de beslutar beror på många faktorer så det kan vi inte svara på.

Hur länge sen är det ni var i kontakt med dem senast? 
    Har rivsåret hunnit läka? 

• Anonym (,.,.)
    Tyrfing skrev 2016-11-14 16:46:17 följande:

Exakt vad som händer/vad de beslutar beror på många faktorer så det kan vi inte svara på.

Hur länge sen är det ni var i kontakt med dem senast? 
    Har rivsåret hunnit läka? 

Det var inte länge sen vi hade kontakt med dom. Rivsåret har läkt,ja, men vi har kort på det.
  • Påven Johanna II

Så hur kommer de sig att de misstänkte våld i hemmet då? Har du ofta otur när du ska gå nerför trappor, eller är det barnen som är motoriskt klumpiga och ofta drabbas av hematom och frakturer?

• fornminne

Vem har anmält er? Vad handlar historiken om?

Det är ju bra om inget hänt, men det du skriver genererar fler frågor än svar.

• Anonym (Soc)

Det blir ju väldigt svårt att svara på. När du skriver att ni varit aktuella tidigare för misstänkt våld i hemmet och att det blev avslutat utan insats så säger det inte så mycket. Det kan betyda att de inte kunde bevisa att det förekom våld och att ni inte ville ha någon hjälp eller ens medverkade i utredningen eller att de kom fram till att det inte fanns någon oro och ingen insats behövdes. Det säger inget om vari våldet ska ha bestått eller vem som var utsatt.

Om jag förstår dig rätt så VET du inte varför ni är anmälda än utan du bara tror att det har med ditt rivmärke att göra? Kan ju vara något helt annat som omsorgsbrist av något slag? Eller vet du att det är våld? 

• Anonym (,.,.)
    fornminne skrev 2016-11-14 21:10:44 följande:

Vem har anmält er? Vad handlar historiken om?

Det är ju bra om inget hänt, men det du skriver genererar fler frågor än svar.

Förstår det. Vi tror att det är en polis som orosanmält oss. Kände igen henne och hon såg mig med rivmärket, märkte väldigt tydligt att hon kände igen mig, stirrade mycket. Var även hon som kom hem till oss. 
    Anonym (Soc) skrev 2016-11-14 21:19:53 följande:

Det blir ju väldigt svårt att svara på. När du skriver att ni varit aktuella tidigare för misstänkt våld i hemmet och att det blev avslutat utan insats så säger det inte så mycket. Det kan betyda att de inte kunde bevisa att det förekom våld och att ni inte ville ha någon hjälp eller ens medverkade i utredningen eller att de kom fram till att det inte fanns någon oro och ingen insats behövdes. Det säger inget om vari våldet ska ha bestått eller vem som var utsatt.

Om jag förstår dig rätt så VET du inte varför ni är anmälda än utan du bara tror att det har med ditt rivmärke att göra? Kan ju vara något helt annat som omsorgsbrist av något slag? Eller vet du att det är våld? 

Vi medverkade helt och hållet. Som du skriver så kunde de nog inte bevisa att det förekom våld, att dom misstänkte det men inte kunde vara säkra. Varken BVC eller sjukvården hade något att "anmärka" på när det gällde oss. Vår övriga familj blev aldrig inblandad då de inte tyckte att det behövdes. Vi har redan bestämt att vi ska blanda in dom nu. Träffar dom väldigt ofta. 

Det finns absolut inget annat som det kan vara, det är jag helt säker på. Baserat på frågorna jag fick så förstod jag att det rörde sig om det. 

Kan dom öppna en utredning endast baserat på det?

Vi förstår om dom gör det med tanke på historiken men inte bara pga det här. Dessutom finns det absolut inget mer att hämta, enda vore att blanda in familj-vilket enbart vore positivt för oss. 
  • Anonym (,.,.)
    Påven Johanna II skrev 2016-11-14 17:57:19 följande:

Så hur kommer de sig att de misstänkte våld i hemmet då? Har du ofta otur när du ska gå nerför trappor, eller är det barnen som är motoriskt klumpiga och ofta drabbas av hematom och frakturer?

För länge sen var det stökigt, flera år innan barnen. 
  • Anonym (Soc)
    Anonym (,.,.) skrev 2016-11-14 21:39:22 följande:
    Förstår det. Vi tror att det är en polis som orosanmält oss. Kände igen henne och hon såg mig med rivmärket, märkte väldigt tydligt att hon kände igen mig, stirrade mycket. Var även hon som kom hem till oss. 
    Anonym (Soc) skrev 2016-11-14 21:19:53 följande:

Vi medverkade helt och hållet. Som du skriver så kunde de nog inte bevisa att det förekom våld, att dom misstänkte det men inte kunde vara säkra. Varken BVC eller sjukvården hade något att "anmärka" på när det gällde oss. Vår övriga familj blev aldrig inblandad då de inte tyckte att det behövdes. Vi har redan bestämt att vi ska blanda in dom nu. Träffar dom väldigt ofta. 

Det finns absolut inget annat som det kan vara, det är jag helt säker på. Baserat på frågorna jag fick så förstod jag att det rörde sig om det. 

Kan dom öppna en utredning endast baserat på det?

Vi förstår om dom gör det med tanke på historiken men inte bara pga det här. Dessutom finns det absolut inget mer att hämta, enda vore att blanda in familj-vilket enbart vore positivt för oss. 
    Ja, numera är lagen ändrad så att när det handlar om våld så SKA utredning göras. Det är inget man får välja. Sen kan en utredning vara mer eller mindre omfattande men om en polis anmäler misstänkt våld så tar man såklart det på allvar.
  • Anonym (,.,.)
    Anonym (Soc) skrev 2016-11-14 21:46:39 följande:
    Ja, numera är lagen ändrad så att när det handlar om våld så SKA utredning göras. Det är inget man får välja. Sen kan en utredning vara mer eller mindre omfattande men om en polis anmäler misstänkt våld så tar man såklart det på allvar.
    Ok, men vad mer kan dom hämta in? Jag förstår verkligen inte vad mer de kan få fram. Förutom att prata med oss och familj. Dom måste ju få fram bevis för att något faktiskt har hänt för att kunna göra något.

Det är alltså inget bråk i lägenhet eller så, endast en person som troligtvis sett rivmärket. 

Det finns heller ingen anmälan om brott, "bara" en orosanmälan. 
  • Anonym (Soc)
    Anonym (,.,.) skrev 2016-11-14 21:52:36 följande:
    Ok, men vad mer kan dom hämta in? Jag förstår verkligen inte vad mer de kan få fram. Förutom att prata med oss och familj. Dom måste ju få fram bevis för att något faktiskt har hänt för att kunna göra något.

Det är alltså inget bråk i lägenhet eller så, endast en person som troligtvis sett rivmärket. 

Det finns heller ingen anmälan om brott, "bara" en orosanmälan. 
    Alltså under en utredning kan man hämta in nästan vad man vill från olika instanser. Dock ska det ju vara relevant för utredningen. Sjukvårdsjournaler, skolhälsovård, BVC, konsultationer med förskola/skola, belastningsregister osv osv.
Svar på tråden Blivit anmäld till socialtjänsten pga blåmärke/sår