• Anonym (Knas)

Jag är gravid men vill sätta in p-stav

Jag fick missfall för två månader sedan och är nu gravid på nytt. Jag har ingen pojkvän, inga barn sedan tidigare och förra graviditeten var en chock och sorg för familjen, alla blev överdrivet lättade över mitt missfall. Så min mamma och pappa har varit på mig nu att jag måste ha något bättre preventivmedel och de tänker följa med mig till mvc. De har bestämt att jag ska sätta in en p-stav och jag tänker isåfall ha den inne trots graviditeten och sen köra en "hoppsan" när det är för sent för abort. Nu undrar jag dock om det är skadligt för fostret? Kan jag fejka så barnmorskan inte ser att jag är gravid, ha i något annat i muggen som liknar urin utan att bli avslöjad? För jag antar de graviditetstestar innan.. jag vet att det här är sjukt, men jag vill inte bli tvingad till abort.

• Svar på tråden Jag är gravid men vill sätta in p-stav
  • Freijah

Ingen kan tvinga dig till varken pstav eller abort.

Hurvida det är skadligt eller inte vet jag inte, men om du vill ha barnet, varför utsätta det för risken?

• LFF

Min första fråga är: Hur gammal är du? Eftersom dina föräldrar har en åsikt om din graviditet och eventuella preventivmedel så undrar jag.

Om du är ung, hur har du tänkt att försörja dig och barnet? Har du någon kontakt med den blivande pappan? Vad säger han om ett barn? 

Jag har inga problem med unga föräldrar men det är inte helt enkelt att få barn när man är ung själv, det är inte ens helt enkelt när man har det ordnat med boende och ekonomi. Att dessutom vara helt ensamstående, utan en närvarande andra förälder är att krångla till det ytterligare. 

• Anonym (No)

INGEN kan tvinga dig till varken p-stav eller abort.

• Anonym (X)

Prata med kurator eller skolsköterska på skolan och be om hjälp.

• Anonym (Nä, nä, nä)

Då dina föräldrar har ett ord med i laget tänker jag helt spontant; hur gammal är du?

Du kan absolut inte tvingas till vare sig p-stav eller abort. Oavsett ålder.

• Anonym (Ms)

Avslöja graviditeten istället och säg till gyneologen att du vill inte göra abort. Säg att du kan vara gravid innan de börjar att göra något. Inte ens dina föräldrar kan tvinga dig till p stav när du är gravid redan. Det är skadligt för barnet att sätta in en p stav.

• Anonym (Knas)

Jag är 19 år, med eget boende och jag har jobb. Jag vill verkligen ha barn och jag är säker på att jag klarar av att ta hand om barnet. Även om jag blir ensamstående så har jag ändå en okej inkomst, låg hyra, billig skruttbil och ett sparkonto som gör att jag kommer ha råd att köpa barnvagn och det man nu behöver. Vi är inte från Sverige och mina föräldrar har en stark åsikt om barn utanför äktenskap, jag vågar inte gå emot dom. Mina bröder och min pappa är värst. Skulle jag vägra abort skulle jag ge en skam mot hela släkten och vägrar jag p-stav kommer det få konsekvenser. Så snälla, vet någon vad det kan ge för skador på fostret?

• Anonym (A)

Vilken vecka är du i? Är du helt säker att du fick missfall? Hur långt gången var du när du fick missfall?

Vet du vem pappan är?

Svar på tråden Jag är gravid men vill sätta in p-stav