• Anonym (Rädd)

Anmäld för bidragsfusk

Idag fick jag hem ett brev om att ringa till försäkringskassan angående bostadsbidraget. Jag ringde upp och fick då reda på att någon anmält mig för bidragsfusk då jag min kille tydligen skulle vara inneboende.

Jag sa helt ärlit att vi inte bor ihop, men att vi letar boende tillsammans. I telefonen lät hon mest glad och sa att "Jaha" men inget mer. Hon berättade att jag alltid kan söka nytt bostadsbidrag när jag flyttar ihop med killen och sen var det inte mer med det.

Vad händer nu? Kommer utredningen läggas ner eller kommer den fortsätta och vad gör dem då? Min kille bor fortfarande hemma (vi studerar båda på högskola). Spelar det någon roll för att dem ska misstänka att något är fel? Min kille är här ganska ofta och har en del grejer här men jag betalar allt så jag är jätterädd att de ska komma hit och ta ett felaktigt beslut. Bor i studentlägenhet och är urfattig som det är. Mitt liv kommer bli helt förstört? Min kille har bara bidrag som han betalar hem till sina föräldrar...

• Svar på tråden Anmäld för bidragsfusk
  • Anonym (Jdnddb)

Fast om jag förstått det rätt vad gäller bostadsbidrag så har dom rätt att dra in det om din kille bor där FÖR MYCKET. Sover han typ 4/7 nätter i veckan hos dig så räknas det som att han bor där även fast du betalar för allt.

Varför frågade du inte på en gång vad som händer nu när du ändå pratade med dem?

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Jdnddb) skrev 2016-11-14 18:52:08 följande:

Fast om jag förstått det rätt vad gäller bostadsbidrag så har dom rätt att dra in det om din kille bor där FÖR MYCKET. Sover han typ 4/7 nätter i veckan hos dig så räknas det som att han bor där även fast du betalar för allt.

Varför frågade du inte på en gång vad som händer nu när du ändå pratade med dem?

Jag blev så paff. Frågorna kommer ikapp nu några timmar senare. Han sover bara här på helgerna. Däremot är han här nästan varje dag och äter mat och ser film
  • Anonym (Jdnddb)
    Anonym (Rädd) skrev 2016-11-14 18:58:57 följande:

Jag blev så paff. Frågorna kommer ikapp nu några timmar senare. Han sover bara här på helgerna. Däremot är han här nästan varje dag och äter mat och ser film

Att han är där dagtid är inte samma sak som att bo där. Har för mig att jag läst att det typ handlar om vart man sover den mesta tiden - jag lovar nu inget. Men sover han bara där på helgerna ska det inte vara några problem.
Svar på tråden Anmäld för bidragsfusk