• Mimmi94A

Kan man lita på rul?

Hejj!

Jag behöver hjälp, min hjärna exploderar snart. Det är så mycket tankar som snurrar.. Jag hade min mens den 30/6, jag har regelbunden mens och har den alltid mellan den 27e och 30e varje månad. Enligt "normal" cykel osv osv med 30 dagar så hade jag min äl mellan den 14-16e. Jag och sambon litade då på det och hade sex den 14e i hopp om att verkligen lyckas denna månaden. Den 9e augusti gjorde jag ett gravtest och det visade positivt 1-2 veckor. Ska man räkna enligt min sista mens första dag ska vara i v20 nu. Var på rul i fredags och hon flyttade bak mig 2 veckor. Mitt tidigare bf var 5 april och mitt nya blev 17 april. Jag och sambon hade sex den 14e och den 23e juli. LäTT att komma ihåg nu för tiden då det inte händer allt för ofta. Hur troligt är det att man kan lita på bm? Jag är helt förvirrad för skulle det ta sig så skulle det ju bli den 14e, hade verkligen ställt in mig på de datumet och verkligen veta att den dagen var då det mest fantastiska skedde. Hoppas i förstår mitt inlägg har så svårt att förklara. :( kram på er och tack för ni tar er tid att svara.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-11-14 22:49
    Alltså min fråga till er är: När tror ni att det blev befruktat? Och hur troligt är det att det blivit till den 23e, alltså 7 dagar innan mens?

Alltså min fråga till er är: När tror ni att det blev befruktat? Och hur troligt är det att det blivit till den 23e, alltså 7 dagar innan mens?

• Svar på tråden Kan man lita på rul?
  • Topcom

Du kan gå efter bf vid rul.. om det var det du funderade över?

• Mimmi94A

jag tänkte mer på om man verkligen kan lita på de datumet dom säger. För jag vet ju när vi hade sex. om man nu ska gå på att jag blev gravid den 23e så hade jag ju äl 7 dagar innan mens och det låter ju jätte konstigt. :( Jag kan ju ingenting, men vad jag läst så har man alltid äl mellan 12-14 dagar innan mens.. :

• Lilla Gs mamma

Kan trösta dig med att bebisar har en tendens att födas på andra datum än bf... Försök att inte hänga upp dig så mycket på det datumet.

• Mimmi94A

jag bryr mig inte om bf datumet, jag vill bara veta när det var mest sannolikt att det blev befruktat. :/

• Moooooo

Grattis du ska bil mamma!

Om gravtestet visade gravid 1-2 veckor den 9 augusti då borde du vara i vecka 17-18 nu. Det ger bf runt 18-25 april, så det stämmer väl rätt bra?

Du kanske inte hade ägglossning när du trodde? Dessutom tar det några dagar för spermierna att hitta ägget. Bäst är faktiskt att ha sex några dagar innan ägglossning.

• Mimmi94A

det tar 7-10 dagar för ägget att fästa, då betyder det alltså att ägget fäste runt den 23e, men då måste jag alltså haft äl 7-10 dagar tidigare? har jag fel? :) tack för svar!

• Bingbangbong

Jag har alltid långa menscykler, typ 32-38 dagar. När jag blev gravid i somras stämde inte min cykel alls! När datum för ägglossning inföll kände jag mig konstig och tog ett graviditetstest som var positivt. Enligt det hade min ägglossning varit för typ en och en halv vecka sedan, så kroppen kan spöka lite ibland.

• HJohannesson

Spermierna kan leva i upp till 7 dygn i livmodern.
    Spelar det någon roll när du blivit gravid?
    Det är ingen som kan garantera dig när exakt du blivit gravid, tyvärr.

• Mimmi94A

Viktigt för mig å veta när mitt barn blev till då den dagen jag plussade var den lyckligaste dagen i mitt liv. Vet när vi hade sex den månaden å nån av dom 2 datumen lär det ju blivit till.. planerar man barn ihop tycker jag det är viktigt å veta när också. (Alla har olika åsikter )

• Tess1990
    Mimmi94A skrev 2016-11-14 23:47:10 följande:

Viktigt för mig å veta när mitt barn blev till då den dagen jag plussade var den lyckligaste dagen i mitt liv. Vet när vi hade sex den månaden å nån av dom 2 datumen lär det ju blivit till.. planerar man barn ihop tycker jag det är viktigt å veta när också. (Alla har olika åsikter )

Såvida du inte planterade in ett embryo så kan du omöjligt veta exakt när barnet "blev till", biologin är inte så enkel i kroppen att de går att säga exakt på dagen

Mest troligt så var de sexet den 14e som gav spermierna till embryot, men exakt när dom mötte ägget, när det etablerade sig och när det började växa m.m är omöjligt att säga
  • Topcom

Ehee.. fattar inte heller varför du är besatt av att veta när barnet blev till. Som de andra säger i tråden är det omöjligt att veta.

• Mimmi94A

Det var sexet den 14e som gjorde så jag blev gravid säger vi. Min bm påstår att jag blev gravid när vi inte ens haft sex just därför vill jag vet om det var sexet den 14e eller den 23e som avgjorde... Just när det blev befruktat kan man ju aldrig veta, men det är inte det min fråga handlat om heller

• Marit86

www.babyvarlden.se/Verktyg/Forlossningsutraknare/

Enligt den här uträknaren ägde befruktningen rum ca 23 juli om du har bf 17 april. Men det går inte som en klocka därinne jämt, mitt datum är inte heller exakt som jag räknat ut utan ibland tar det lite längre tid att de fäster och börjar utvecklas osv enligt min bm. Så det datum du har nu stämmer med hur bebisen utvecklats men det säger inte exakt när det ni måste ha legat med mer precision än typ en vecka.

• HJohannesson

Den mest fantastiska dagen i ditt liv kommer vara när ditt barn föds, sikta in dig på det istället ;)

Enligt dina tidigare menscyklar så stämmer den 14:e bäst in.
    Men gravtestet borde visat 3+ om du blivit gravid då.
    Så enligt gravtestet och rul så stämmer den 23:e bäst in.

Olika faktorer spelar in.
    När hade du ägglossning (det kan skilja sig från månad till månad)
    Hur länge levde spermierna?
    Hur lång tid tog det innan ägget fäste?
    Utvecklas ditt barn lite snabbare eller långsammare än vanligt?
    På rul mäter de verkligen på tiondels millimeter.
    Det kan bli fel där. Och även om alla barn växer ungefär lika fram till v20 så är det just så, ungefär lika.

Mer svar än så kommer du nog aldrig kunna få.

Men om jag skulle gissa, så tror jag absolut den 23:e. Gravtestet skulle inte visat 1-2 den 9:e annars.

Svar på tråden Kan man lita på rul?