• Anonym (Orolig mamma)

HJÄLP! Hur ofta kan man vara magsjuk?

Min tvååring var magsjuk för två helger sedan och blev snabbt frisk. Åt och drack som vanligt, ingen kräkning eller diarre. Det gick 9 dagar, så kräktes han ordentligt igen. Ville inte äta på fyra dagar, dock inga fler kräkningar eller diarre. Kom igång med maten i lördags. Åt jättebra lördag och söndag. Gick till förskolan på måndagen, var sitt vanliga jag, åt som vanligt och bajsade som vanligt. Nu på morgonen var han ovanligt trött och kräktes igen i samband med frukost, och har tömt magen ordentligt.

Vad är detta? Kan man vara magsjuk varje vecka? Kan det bero på nåt annat. Ingen annan, inte ens storasyster, har blivit magsjuk. Börjar känna mig uppgiven.

• Svar på tråden HJÄLP! Hur ofta kan man vara magsjuk?
  • Carambolan

Han är ju väldigt liten så antagligen blir han magsjuk av virus som resten av familjen redan blivit resistenta mot. Mina barn har i 1-2-årsåldern ofta blivit kräksjuka när resten av familjen på sin höjd varit förkyld.

• Anonym (E)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2016-11-15 10:50:42 följande:

Min tvååring var magsjuk för två helger sedan och blev snabbt frisk. Åt och drack som vanligt, ingen kräkning eller diarre. Det gick 9 dagar, så kräktes han ordentligt igen. Ville inte äta på fyra dagar, dock inga fler kräkningar eller diarre. Kom igång med maten i lördags. Åt jättebra lördag och söndag. Gick till förskolan på måndagen, var sitt vanliga jag, åt som vanligt och bajsade som vanligt. Nu på morgonen var han ovanligt trött och kräktes igen i samband med frukost, och har tömt magen ordentligt.

Vad är detta? Kan man vara magsjuk varje vecka? Kan det bero på nåt annat. Ingen annan, inte ens storasyster, har blivit magsjuk. Börjar känna mig uppgiven.

På förskolan då? Många andra som varit eller är sjuka där?
  • Anonym (Orolig mamma)

Ja, det verkar vara en hel del magsjuka där. Dock knappt varit där. Både lillebror och storasyster var hemma hela förra veckan. De var där igår och idag är lillebror sjuk. Helt sjukt om man ska bli sjuk (3:e gpngen) av att vara där bara en dag. Bara att isolera sig.

• Anonym (H)

Visst går de

Men om han kräks så pass mycket och sen blir "frisk" så snabbt igen och det upprepas så tätt, så hade iaf jag velat kolla upp om de beror på något annat

• Anonym (E)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2016-11-15 16:32:46 följande:

Ja, det verkar vara en hel del magsjuka där. Dock knappt varit där. Både lillebror och storasyster var hemma hela förra veckan. De var där igår och idag är lillebror sjuk. Helt sjukt om man ska bli sjuk (3:e gpngen) av att vara där bara en dag. Bara att isolera sig.

Går det magsjuka där så låter det ju som att det kan vara det han åkt på men det sägs ju samtidigt att man blir immun ett par veckor efter en magsjuka om det är samma variant av virus
  • Fru Ve

Jobbigt! Kanske är det föräldrar som lämnar barn för tidigt efter sjukdom på förskolan så att barnen smittar om varandra hela tiden? Vissa magsjukor drabbar ju mer yngre barn så det är inte säkert alla i familjen får det. Efter en magsjuka är man inte immun så länge och det finns ju också flera olika virus som kan gå samtidigt. Prata med förskolan om de kan påminna alla tex i veckobrevet om att barnen måste vara hemma 48 timmar efter tillfrisknande och att ha syskon till sjuka barn hemma.

Svar på tråden HJÄLP! Hur ofta kan man vara magsjuk?