• Gryntroll

Ditt bästa fondspar-tips

Jag ska starta nytt fondspar.

En klumpsumma (20000-30000 sek) vid start för att sedan månadspara (1000-1500 sek). Så långt allt klart.

Men vilken/vilka fonder ska jag välja hos Handelsbanken (låst till den banken i det här fallet)? Detta ska vara ett långsiktigt sparande, men inte öronmärkt pensionssparande.

Någon som har tips hur jag ska tänka angående fonden/fonderna? Geografiskt område, inriktning/bransch, aktiefond, indexfond...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-11-15 14:37
    Eller långsiktigt och långsiktigt, det är en 58 åring som vill fondspara.

• Svar på tråden Ditt bästa fondspar-tips
  • Gryntroll

sorgset nog är det antagligen ett bra alternativ, men där säger min moralkompass nej...
  • Aniiee

Varför är du låst till handelsbanken? Dyrt och... eh... mindre bra.

Tipsar att du läser bloggen "Spara med Hemberg" på Avanza. Han gjorde ett "Bästa sparfonderna 2016" i januari, och har i övrigt många bra inlägg. Det bör ju inte vara några problem att välja samma fonder på SHB som på Avanza.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Gryntroll

Det är inte för mig själv, min mamma bad om hjälp och är av gardet som inte byter bank i första taget, därav låsningen till SHB.

• Aniiee
    Gryntroll skrev 2016-11-15 14:32:06 följande:

Det är inte för mig själv, min mamma bad om hjälp och är av gardet som inte byter bank i första taget, därav låsningen till SHB.

Ja, ok. Är man lite äldre kan det ju vara en trygghet, även om det kostar lite mer.
    Gryntroll skrev 2016-11-15 14:33:14 följande:

Tack för blogg-tipset. Ska läsa och se om jag hittar samma på SHB.

yvw.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Carambolan

Byt inte bank. Skaffa en till. Ett avanza-konto är lätt att öppna direkt på nätet om hon har mobilt bank-id.

• Gryntroll
    Carambolan skrev 2016-11-15 17:42:04 följande:

Byt inte bank. Skaffa en till. Ett avanza-konto är lätt att öppna direkt på nätet om hon har mobilt bank-id.

Ah där sa du något ja, det är klart att man kan göra så!
    Om de har bättre villkor är det  ju helt klart ett bättre alternativ, om man kan spara in lite på det är det ju lättare att sälja in "besväret" också
  • Aniiee

Gryntroll skrev 2016-11-15 18:19:07 följande:
    Ah där sa du något ja, det är klart att man kan göra så!
    Om de har bättre villkor är det  ju helt klart ett bättre alternativ, om man kan spara in lite på det är det ju lättare att sälja in "besväret" också
    Of course. Starta ett konto åt henne på Avanza eller Nordnet. Går du till Nordnet så kan du också gå till Shareville och kopiera duktiga användare. Jag vet att rikatillsammans-bloggen har ett konto med Nordnet/Shareville, och de är ju populära i sammanhanget (kolla in deras blogg också, btw).
  • Chianti

What hen said. Läs in dig på ett antal av bloggposterna hos Hemberg så får du ett jättebra underlag till beslut. Och banken kommer inte märka att ni öppnar konto hos en annan bank, ni gör en överföring via nätet, ingen som kollar det. Plus att det inte är förbjudet på något sätt. Hade din mamma haft 10 mille hade banken försökt locka er att investera i deras fonder men så är det ju inte.
  • Gryntroll

Nä olagligt är det ju inte på något sätt att ha fler banker. Enda anledningen till att hon vill stanna inom samma är mammas "lathet" och tankar om att det är lättare att ha koll om allt är samlat. Men om SHB gar högre avgifter än andra på fonder så tror jag nog det kan vara aktuellt ändå. Hon är ju vanlig svensson som hoppas få pengarna att växa lite...

Har bett henne läsa lite på bloggen också så hon också får lite koll

Svar på tråden Ditt bästa fondspar-tips