• Mamman2015

Hantera trots och raseriutbrott

Hej

Jag har två små barn, ena 8 mån och andra två år. Tvååringen är en glad och harmonisk liten tjej och har alltid varit, men även otroligt bestämd. Nu tror jag hon har börjat komma in i nån trotsperiod och hon får riktiga utbrott när hon inte får som hon vill, hon gråter och skriker ofta tills hon kräks, hon är helt okontaktbar under dessa stunder och slänger sig åt alla håll och kanter, skriker, gråter, och vägrar lyssna på något alls. Det kommer ofta vid läggning, på kvällen eller når vi kommer hem från fsk och hon ska sova lunch. Idag ville hon tex se på babblarna och jag lät henne titta en stund. när jag tog telefonen och förklarade att hon ska sova och att hon.får titta sen så började utbrottet. Det höll på i över två timmar. Jag hav inte med mig för jag vet att hon förmodligen testar mig men hon ger sig inte!! Hon grät tills hon kräktes ner våra säng. Hon vill bestämma över allt och får hon inte som hon vill blir det ofta såhär. Jag vill inte att hon ska sitta med min.movil i rimmar och jag vill lära henne gränser såklart men det gör ont i mig att se henne så frustrerad. Hur bemöter man henne lättast?

• Svar på tråden Hantera trots och raseriutbrott
  • Fru Ve

Kanske förberedelse inför varje moment kan hjälpa? Tex du får titta på ett avsnitt av Babblarna sen är det bra. Då vet hon innan vad som gäller. Locka med en annan aktivitet hon uppskattar då ni ska avsluta en sak. Avled om du kan. Kanske vid läggning att hon kan få välja mellan två olika tandborstar och vilken saga? Sen låter det tufft att hon blir så arg att hon t.o.m kräks :( Ta inte onödiga strider med henne, men har du bestämt dig så ge dig inte.

Det verkar ju som att vissa tider på dagen är värre för er. Kan du vara lite mer tillåtande just då för att minska konflikter?

• sextiotalist
    Mamman2015 skrev 2016-11-15 14:17:54 följande:

Hej

Jag har två små barn, ena 8 mån och andra två år. Tvååringen är en glad och harmonisk liten tjej och har alltid varit, men även otroligt bestämd. Nu tror jag hon har börjat komma in i nån trotsperiod och hon får riktiga utbrott när hon inte får som hon vill, hon gråter och skriker ofta tills hon kräks, hon är helt okontaktbar under dessa stunder och slänger sig åt alla håll och kanter, skriker, gråter, och vägrar lyssna på något alls. Det kommer ofta vid läggning, på kvällen eller når vi kommer hem från fsk och hon ska sova lunch. Idag ville hon tex se på babblarna och jag lät henne titta en stund. när jag tog telefonen och förklarade att hon ska sova och att hon.får titta sen så började utbrottet. Det höll på i över två timmar. Jag hav inte med mig för jag vet att hon förmodligen testar mig men hon ger sig inte!! Hon grät tills hon kräktes ner våra säng. Hon vill bestämma över allt och får hon inte som hon vill blir det ofta såhär. Jag vill inte att hon ska sitta med min.movil i rimmar och jag vill lära henne gränser såklart men det gör ont i mig att se henne så frustrerad. Hur bemöter man henne lättast?

Alltså lära sig gränser?
    Tänk i stället, vad är det jag vill förmedla.
    Att bryta en rolig aktivitet bara för att lära sig gränser är inte det smidigaste sättet att få en bra vardag.

Så välj dina strider, det kanske inte är läge att låta henne leka med telefonen när hon är trött och egentligen behöver sova. Då kanske det är bättre att sätta på ett barnprogram som är nedvarvande.
    Som du beskriver det så verkar dessa utbrott komma när hon är trött (inte alls konstigt), så ni kanske bör hitta ett sätt som gör att hon varvar ner utan ett det behöver vara en konflikt.

Ett förslag, när du hämtat henne från dagis, då kan du kanske ge henne något litet att äta, en banan, en yoghurt eller så. Sätta er i soffan och titta på ett lugnt tv-program, prata om vad hon gjort, klia henne på ryggen, mysa ihop. Om hon somnar i soffan så är det jättebra. Om hon vill leka med mobilen, så säger du nej, nu är mamma-NN-tid och då vill jag ha dig för mig själv.
Svar på tråden Hantera trots och raseriutbrott