• Fru Ve

    Erfarenhet av syskon till 5-6 åring?

    Vi väntar tredje barnet nu och de andra två är 9 och drygt 5 år. Gällande 9-åringen tycker han att det ska bli jättekul med bebis och han älskar småbarn. Är lite mer fundersam kring 5-åringen som verkligen är i en utmanande ålder om man uttrycker det milt.... Han är säkert i detta som man kallar "lilla tonåren" med skrik, bråk och utbrott så gott som dagligen. Han vill vara stor men samtidigt liten och väldigt mycket "mammas pojke". Han är väldigt fäst vid mig och är inte glad i att dela med sig av mig tex till storebror. Funderar lite hur han ska ta detta med en bebis som kommer och är liten och söt och tar mycket av min tid. Någon som har erfarenhet av liknande och hur gick det för er?

  • Svar på tråden Erfarenhet av syskon till 5-6 åring?
  • Trillian80

    Jag är i samma situation, ska få tredje barnet i april och min yngste pojke är 5 år och extremt mammig.. Han har sagt flera ggr att pappa får ta hand om bebisen, men jag har sagt att det inte funkar så. Försöker säga till honom att han får hjälpa mig med bebisen och busa med den och få den att skratta etc. Det är bara att prata positivt om bebisen och även poängtera att mamma fortfarande kommer finnas där för honom också, mammas famn är stor... Men lite skraj är jag inför detta ;)

Svar på tråden Erfarenhet av syskon till 5-6 åring?