• Lilla Gs mamma

Barnförbjudet på restaurang?

Firade bröllopsdag med maken ikväll och yngsta barnet, ett år, var med på restaurang. Det är en lugn och glad liten grabb som mestadels satt still vid bordet men mellan rätterna ville han hålla någon av oss i handen och gå runt lite. Inget skrik, inget gråt, men lite skratt då och då och viss rörelse i och med att vi turades om att gå med honom. Lite folk i restaurangen men vid bordet bredvid satt ett äldre par. När vi skulle gå kommer kvinnan i paret fram och säger att hon är ledsen för att vi förstört deras kväll ute. Hon tyckte att vi störde, även om vår son inte varit högljudd, för "man tar inte med så små barn på så fina restauranger". Jag blev paff, för jag trodde det berodde på barnets beteende och inte ålder - eller existens.

Vad tycker ni? Har barn inte på restaurang att göra?

• Svar på tråden Barnförbjudet på restaurang?
  • fjanten

Om det inte är någon uttryckt åldersgräns som förbjuder ditt barn att vara där så är det upp till er att beräkna om han klarar av den typen av restaurang ni var på eller inte. Om det var precis som du beskriver så verkar inte er son ha varit det minsta störande. Jag har varit på finare restauranger, och emellanåt har småbarn varit där (både såna som klarar av att bete sig och såna som inte riktigt gör det). Förstår inte hur man kan störa sig så på ett barn som inte väsnas mer än någon annan...

• Carambolan

Beror på vilken typ av restaurang tycker jag faktiskt. Var det en medelprisrestaurang där folk äter helt vanlig middag tycker jag att det är helt okej, lite får man tåla. Lyxrestaurang dit de flesta bara går vid väldigt speciella tillfällen? Inte lika kul att behöva lyssna på någon annans småbarn som tultar runt mellan borden. Jag hade i alla fall inte gillat det om jag för en gångs skull lyckats gå ut utan mina egna.

Däremot är det verkligen fräckt av henne att gå fram och gnälla i efterhand tycker jag. De hade kunnat be er sitta still medan middagen pågick (eller tagit upp det med personalen) för att lösa problemet istället för att sura sig igenom en förstörd middag.

• Fairydust

Jag hade personligen inte tagit med mig små barn till en finare restaurang oavsett om de är lugna eller inte.

Men jag tycker det beror lite på vad det är för ställe helt enkelt.

• Lilla Gs mamma

Det räknas nog som ett lite finare ställe, så jag tar till mig era åsikter. Vi tänkte att det inte spelade roll så länge han inte sprang omkring i en fullsatt lokal eller var högljudd... Vi gick iväg med honom emellanåt också, så vi hängde inte runt deras bord direkt.

Tycker också det är synd att de inte bad om att få byta bord, eller bad oss göra det, för i efterhand fanns det inte så mycket vi kunde göra mer än att ta emot hennes frustration. Det lade sordin på vår kväll också, för vi vill ju inte förstöra för andra.

• Anonym (G)

Det är förståeligt om man inte uppskattar om någon går runtomkring ens bord när man äter i en dyr och fin restaurang.

Men de borde ha bett om ett annat bord istället längre bort om de stördes så mycket istället av att gnälla efteråt.

• Domesticgoddess
    Lilla Gs mamma skrev 2016-11-15 22:26:53 följande:

Firade bröllopsdag med maken ikväll och yngsta barnet, ett år, var med på restaurang. Det är en lugn och glad liten grabb som mestadels satt still vid bordet men mellan rätterna ville han hålla någon av oss i handen och gå runt lite. Inget skrik, inget gråt, men lite skratt då och då och viss rörelse i och med att vi turades om att gå med honom. Lite folk i restaurangen men vid bordet bredvid satt ett äldre par. När vi skulle gå kommer kvinnan i paret fram och säger att hon är ledsen för att vi förstört deras kväll ute. Hon tyckte att vi störde, även om vår son inte varit högljudd, för "man tar inte med så små barn på så fina restauranger". Jag blev paff, för jag trodde det berodde på barnets beteende och inte ålder - eller existens.

Vad tycker ni? Har barn inte på restaurang att göra?

Beror på vilken typ av restaurang tycker jag. Hade inte blivit imponerad om någon - barn eller vuxen - gick omkring bland borden när jag avnjuter en avsmakningsmeny.

Däremot på en mer vardaglig krog tycker jag det är strålande när barn är med, att äta tillsammans som familj är ett trevligt nöje.
  • elyse

Beror helt på vilken typ av restaurang det är. Om jag och min man fått för oss att gå på Villa Anna här i Uppsala, där en trerätters middag går på flera tusen, hade jag inte uppskattat småbarn. Vi hade aldrig tagit med vårt eget barn dit (och inte på något annat ställe heller just nu. Ja, McDonalds möjligtvis... ) och när man skaffat barnvakt gör man det för att vara just barnfri i några timmar.

Men det var väl dåligt att klaga i efterhand. Givetvis skulle damen ha talat med personalen med en gång! Jag antar att ni redan valt ett bord nära entrén så att ni störde minimalt när ni reste er?

• Lilla Gs mamma
    elyse skrev 2016-11-15 23:16:14 följande:

Beror helt på vilken typ av restaurang det är. Om jag och min man fått för oss att gå på Villa Anna här i Uppsala, där en trerätters middag går på flera tusen, hade jag inte uppskattat småbarn. Vi hade aldrig tagit med vårt eget barn dit (och inte på något annat ställe heller just nu. Ja, McDonalds möjligtvis... ) och när man skaffat barnvakt gör man det för att vara just barnfri i några timmar.

Men det var väl dåligt att klaga i efterhand. Givetvis skulle damen ha talat med personalen med en gång! Jag antar att ni redan valt ett bord nära entrén så att ni störde minimalt när ni reste er?

Personalen visste att vi hade en liten med oss och de sa att småbarnnär välkomna (det är hotell också). De hade ställt fram en barnstol och anvisade oss ett bord. Det var tomma bord runtomkring oss, förutom det här stackars paret då, som satt vid ett bord bakom oss.
  • Anonym (B)

Var det verkligen nödvändigt att ta med honom på denna lite finare restaurang?

• Anonym (Hmm)

Om det var en hotellrestaurang kan jag nog faktiskt tycka att det var okej. På sådana restauranger får man räkna med att många av hotellets nattgäster äter middag, oavsett ålder.

Svar på tråden Barnförbjudet på restaurang?