• Anonym (Livstrött)

Hur bli av med morgondepressionen?

På kvällarna mår jag som bäst, men på morgonen mår jag nästan alltid dåligt och vill typ bara sluta existera. Någon som haft detta problem och lyckats lösa det?

• Svar på tråden Hur bli av med morgondepressionen?
  • Anonym (G)
    Anonym (Livstrött) skrev 2016-11-16 12:19:32 följande:

På kvällarna mår jag som bäst, men på morgonen mår jag nästan alltid dåligt och vill typ bara sluta existera. Någon som haft detta problem och lyckats lösa det?

Jag har haft så från och till, allt ifrån en inre oro till överväldigande ångest just på morgonen. Har vaknat under perioder och varit så stel av ångest att jag knappt kunnat röra mig. Fruktansvärt!

Morgonångest är jättevanligt just när man har den problematiken och jag tror att när jag förstod mekanismerna som gjorde att jag upplevde ångest på morgonen var den lättare att hantera. Tänk såhär, förklarat enkelt, att dina försvaramekanismer som vanligtvis skyddar dig från att drunkna i svåra känslor, är på lägsta nivå på morgonen. Under dagen när hjärnan får andra intryck så distraherar du bort dina djupaste känslor och låter dem inte ta över. Men på morgonen har hjärnan inte hunnit ikapp och din biologiska flyktimpuls för fara slår på för att du är som en svamp för negativa tankar.

Typ på
Svar på tråden Hur bli av med morgondepressionen?