• doris123

    Fördelar/nackdelar med planerat kejsarsnitt?

    Hej alla mammor!
    Jag är gravid med barn nr 2 och hade en hemsk första förlossning, där bristningarna blev omfattande. Denna graviditet har jag fått höra att jag sannolikt komet få beviljat et planerat kejsarsnitt om jag vill och det skall skrivas remiss till förlossningsteam. 
    Nu är jag väldigt intresserad av att höra om era erfarenheter av planerade snitt, vad är nackdelar/fördelar? Hur mådde ni under tiden och efteråt? Glad

  • Svar på tråden Fördelar/nackdelar med planerat kejsarsnitt?
  • Leende magen

    fördelar:

    Du vet när det ska hända- tar bort stress

    Du är väl övervakad, med massor av folk runt dig

    Du eliminerar risken för ytterligare skador i underlivet

    Nackdelar

    Risk för infektion

    Risk för blödning

    Risk för komplikationer längre fram ( bukoperationer ger invärtes ärrbildning sim kan ge sammanväxningar/tarmvred osv osv. Risken ökar vid varje operation)

    Smärta, som kan göra det svårare att sköta ditt barn ( individuellt, dock)

    Ökad risk för blodproppar då man är immobilserad under ingrepp och begränsad efter

    Längre sjukhusvistelse- större risk att få resistenta bakterier/sjukhusinfektion / längre separation från ditt andra barn

    I ditt fall tillkommer även ev ökad risk vid vaginal födelse eftersom du möjligen har ärrbildning sedan förra förlossningen ( du kanske inte ens BÖR föda vaginalt?)

    Och nej, , jag är inte alls emot kejsarsnitt :)

    Man ska bara veta vad man väljer, och varför....

  • Wooden

    Följer detta! Hade en superbra första förlossning, bara den lilla detaljen att bebis inte kom ut, fick tas med sugklocka och det blev ett trauma för mig. Delvis bidrog detta till någon form av förlossningsdepression. Är så rädd att jag ska bli hämmad av detta under kommande förlossning och har sagt sen dess att snitt absolut är ett alternativ i framtiden. Nu har jag gravid igen och funderingarna har redan startat. Resten av min förlossning var fantastiskt och vet inte om jag vill vara utan det heller. Så himla svårt!

    Hoppas du får många bra tips och råd! :)

  • doris123
    Leende magen skrev 2016-11-17 10:00:54 följande:

    fördelar:

    Du vet när det ska hända- tar bort stress

    Du är väl övervakad, med massor av folk runt dig

    Du eliminerar risken för ytterligare skador i underlivet

    Nackdelar

    Risk för infektion

    Risk för blödning

    Risk för komplikationer längre fram ( bukoperationer ger invärtes ärrbildning sim kan ge sammanväxningar/tarmvred osv osv. Risken ökar vid varje operation)

    Smärta, som kan göra det svårare att sköta ditt barn ( individuellt, dock)

    Ökad risk för blodproppar då man är immobilserad under ingrepp och begränsad efter

    Längre sjukhusvistelse- större risk att få resistenta bakterier/sjukhusinfektion / längre separation från ditt andra barn

    I ditt fall tillkommer även ev ökad risk vid vaginal födelse eftersom du möjligen har ärrbildning sedan förra förlossningen ( du kanske inte ens BÖR föda vaginalt?)

    Och nej, , jag är inte alls emot kejsarsnitt :)

    Man ska bara veta vad man väljer, och varför....


    jo jag har läst på lite och har förstått de flesta riskerna. tänkte mest höra efter hur mammors personliga upplevelser varit och hur de upplevt fördelar och nackdelar :)
    Wooden skrev 2016-11-17 10:03:10 följande:

    Följer detta! Hade en superbra första förlossning, bara den lilla detaljen att bebis inte kom ut, fick tas med sugklocka och det blev ett trauma för mig. Delvis bidrog detta till någon form av förlossningsdepression. Är så rädd att jag ska bli hämmad av detta under kommande förlossning och har sagt sen dess att snitt absolut är ett alternativ i framtiden. Nu har jag gravid igen och funderingarna har redan startat. Resten av min förlossning var fantastiskt och vet inte om jag vill vara utan det heller. Så himla svårt!

    Hoppas du får många bra tips och råd! :)


    ja min lilla tjej kom också ut med sugklocka. dessutom var det massa andra detaljer som bara gick helt fel och jag vill verkligen aldrig vara med om det igen. den smärtan och den jobbiga tiden efteråt. hade också svårt att knyta an ordentligt då jag var så chockad/tilltygad och utmattad. så för mig var ingen del av förlossningen bra alls. men om du haft bra delar förstår jag att du inte vill missa de delarna denna gång :)
  • calabalic

    Jag har inte fött vaginalt så jag har inget att jämföra med iofs, men har gjort ett planerat snitt pga säte och ett urakut snitt efter 24h förlossningsarbete. Mitt planerade snitt gick jättebra och jag ser egentligen inga direkta nackdelar med den händelsen - skönt att kunna planera, slippa värkar och sånt, proffsigt team, kände mig jättetrygg hela tiden, klarade mig på alvedon och läkte snabbt - tog min första löprunda efter 6 veckor.

    Sen kan man dock fundera på om orsaken till at det blev urakut snitt med barn nr 2 var att jag gjorde snitt första gången. Livmodern kunde inte framkalla så kraftiga värkar som behövdes och moderkakan började lossna för tidigt. Kan ha berott på ärrbildning och oelastiska vävnader möjligen? Det snittet blev inte alls lika behagligt, jag blev ju sövd och det har tagit jättelång tid att läka (fortfarande efter 3 mån skulle jag absolut inte ta en löptur), fick även infektion i operationssåret.

  • SOS

    Jag födde min första dotter med akut snitt och fick en komplikation i form av att livmodern inte drog ihop sig som den skulle och jag förlorade 2 liter blod. Jag slapp dock transfusion men var lite hängig ett tag efteråt.

    Däremot upplevde jag att jag kom tillbaka till mig själv mycket snabbare än när jag senare födde barn nr 2 vaginalt. Förlossning nr 2 var helt "normal" men tyckte helt klart att det var väldigt mycket jobbigare med återhämtningen av lilla mufflan än med kejsarsnittsärret.

    Sen hade jag också svårt att bli gravid med nr 2 och det visade sig bero på sammanväxta äggledare som troligtvis skett vid kejsarsnittet. Om ni tänker er fler barn sedan så kan det vara bra att veta att det kan ta längre tid/vara svårare att bli gravid då man blivit snittad. Vi fick göra IVF tillslut och det gick bra.

    Nu är jag däremot spontangravid med nr 3 och det blev en fullständig chock eftersom vi blivit informerade om att det i princip inte gick. Jag oroar mig jättemycket för förlossningen och hade helst av allt velat ha ett planerat snitt, men det går typ inte pga den så normala andra förlossningen. Jag tycker att det hade varit jätteskönt att ha en lugn förlossning där jag är med lite mer, och inte är påverkad av smärtor. För min del är en vaginal förlossning inte alls rosenskimrande och häftig som för många, jag mådde sämre både fysiskt och psykiskt efter den förlossningen jämfört med den första även om den var "enkel" (fyra timmar intensiva, kraftiga värkar, var på förlossningen i tre av de timmarna med en sjuksköterska eller sjuksköterskeelev i rummet hela tiden- rena lyxen). 

    Det är olika hur man känner helt enkelt. De skiljer nästan 5 år mellan mina två första så inför förlossning nr 2 var jag helt inne på att föda vaginalt, som för att ge det en revansch. Nu kommer det inte ens vara 2 år mellan 2an och 3an, jag har fått min revansch och är nu livrädd.

    Lycka till med ditt beslut!

Svar på tråden Fördelar/nackdelar med planerat kejsarsnitt?