• Äldre 17 Nov 10:10
    1428 visningar
    0 svar
    0
    1428

    Hjälp vid våld och missbruk

    Jag känner mig väldigt vilsen i hur jag skall agera när det gäller en incident som inträffade för drygt 2 veckor sedan.

    Jag och min sambo bor tillsammans med våra 2 gemensamma barn, samt en vuxen son från hennes tidigare förhållande. Han har under flera år haft en dålig relation till alkohol och han har även använt droger. Det som inträffade var att han fullständigt flippade en kväll, troligtvis snedtändnig på droger och alkohol och blev våldsam mot mig. Han erkänt för sin mamma att han har problem med missbruket, men anser dock inte att han behöver hjälp.

    Min ståndpunkt är egentligen ganska klar, nämligen att han får först be om ursäkt för sitt beteende och sedan arbeta med att bli ren och nykter. Om inte, kan jag inte låta honom bo kvar och tvinga de yngre syskonen att leva med mer våld och missbruk.

    Problemet då... Hans mamma är kraftigt medberoende i det här. Hon vill absolut inte att han skall få några konsekvenser för att hon är rädd att det gör saken värre. Hon ser honom och sig själv som offrena i det här och skyddar honom fullt ut.

    Hur gör jag? Jag kan inte flytta och lämna mina barn i samma hem som honom. Jag kan inte heller ta barnen och flytta. Jag vill inte dra igång en otrevlig vårdnadstvist med smutskastning för att kunna ta barnen därifrån. Jag vill inte fysiskt slänga ut honom då jag försöker vara en förebild för mina barn och inte föra in mer våld i hemmet. Hans mamma kommer aldrig att stötta tanken att han måste välja mellan vård eller flytta. Det känns som vad jag än gör, kommer det drabba mina barn hårt. Antingen ser jag mellan fingrarna trots att är starkt emot det han gjort, och låter barnen växa upp i en missbruksmiljö och oro över våld. Eller så måste jag starta en lång vårdnadstvist för att ta barnen och flytta, eller så flyttar jag ensam men lämnar kvar barnen i eländet. Vare sig jag flyttar med eller utan barnen, kommer de att förlora sitt hem, vänner och trygghet, då de inte kan bo kvar utan min inkomst. Det verkar omöjligt att inte splittra familjen, så vad gör jag??

Svar på tråden Hjälp vid våld och missbruk