• louchan

Små baggar i hemmet! Hjälp med att identifiera?

Då och då hittar jag dessa småttingar vandra runt i min lägenhet! Det kan vara var som helst, i sängen, i köket, på golvet... jag ser dom aldrig göra något annat än att kila runt, men varje gång jag försökt att identifiera dom genom till exempel Anticimexs hemsida så har jag aldrig lyckats. Dom är bara 2-3 mm stora, bruna och en aning ljusare bruna närmare huvuddet, och ser ut att ha ett vingfäste men flyger inte. Jag kan inte påstå att jag sett dom så ofta att det skulle vara en invasion, men jag vill gärna komma till botten med det innan det kanske blir det! Skrikandes Någon som har någon aning? 

• Svar på tråden Små baggar i hemmet! Hjälp med att identifiera?
  • Annelie 76

Pälsänger eller fläskänger. Kolla Anticimex hemsida igen och sök på just dessa. Baggarna är väldigt lika men olika stora.

• Radonsönerna

Pälsängrar är svarta med två vita fläckar. Din beskrivning skulle kunna vara fläskänger, men de brukar vara lite större än 2-3 mm. På bilden tycker jag ändå att det ser ut att kunna vara fläskänger. Den vuxna skalbaggen gör inget ont (utöver att föröka sig) men larverna äter matvaror och ibland tex päls.

Det kan vara svårt att bli av med dem. Det som behövs är intensiv städning - men om de bor i ventilationen eller bjälklaget tex hjälper inte det heller.

Försök hitta var de bor och äter och städa regelbundet där. Kolla i springor och hål i köksskåpen, under kylskåp mm. De gillar att bo där det är mörkt, lite fuktigt och där ni sällan är och grejar/städar.

Svar på tråden Små baggar i hemmet! Hjälp med att identifiera?