• Äldre 17 Nov 20:10
    3416 visningar
    3 svar
    3
    3416

    Hur länge behåller man sin föräldrapenning från första barnet?

    Jag är gravid med mitt andra barn, och har ganska nyligen börjat jobba igen. Mitt första barn är bara 1 år och 7 månader, så min spontana tanke är att jag inte kommer hinna skrapa ihop någon speciellt vettig "årsinkomst" att grunda min föräldrapenning på tills mitt andra barn kommer, har då bara hunnit arbeta 7 månader.

    En arbetskamrat nämnde att man behåller sin "gamla" föräldrapenning om man blir gravid med sitt andra barn innan första barnet blivit 1 år och 9 månader. Någon som vet ifall detta stämmer?

  • Svar på tråden Hur länge behåller man sin föräldrapenning från första barnet?
  • Äldre 17 Nov 20:15
    #1
  • Äldre 17 Nov 20:21
    #2

    Yes, blir du gravid igen innan första barnet "fyllt" 1 år och 9 månader behåller du samma sgi .. : )

  • Äldre 17 Nov 20:30
    #3
    nattuss89 skrev 2016-11-17 20:10:37 följande:
    Jag är gravid med mitt andra barn, och har ganska nyligen börjat jobba igen. Mitt första barn är bara 1 år och 7 månader, så min spontana tanke är att jag inte kommer hinna skrapa ihop någon speciellt vettig "årsinkomst" att grunda min föräldrapenning på tills mitt andra barn kommer, har då bara hunnit arbeta 7 månader.
    En arbetskamrat nämnde att man behåller sin "gamla" föräldrapenning om man blir gravid med sitt andra barn innan första barnet blivit 1 år och 9 månader. Någon som vet ifall detta stämmer?
    Det bästa är att aldrig sänka sin SGI.

    * Första året är SGI helt skyddad. Men behöver inte ta ut en enda FP-dag om man inte vill.
    * När barnet fyller 1 år så måste man ha inkomst 5 dagar/vecka (eller heltid fördelat på annat sätt), så om man jobbar heltid är SGI skyddad. Jobbar man deltid men fyller upp med FP är SGI skyddad. Dessutom kan man jobba deltid utan att AG kan neka det.

    Så har man fyllt upp sin ledighet med FP, så behöver man inte "komma upp i en vettig årsinkomst". Det räcker ju att man skyddar sin SGI genom att ha inkomst eller FP 5 dagar/vecka.

    Så länge man skyddar sin SGI så har man sin "gamla" föräldrapenning, tills lönen höjs. Om man får löneförhöjning på jobbet - även om man är föräldraledig - så anmäler man detta till FK och får höjd SGI.

Svar på tråden Hur länge behåller man sin föräldrapenning från första barnet?