• Tina81

Bo mer barn i Sthlms innerstad?

Några här som bor med barn i Sthlm, innerstaden eller nära innerstaden?

Hur trivs ni? Fungerar det bra med barn? Rekommenderar ni ert område?

Vi funderar på att bo kvar i stan i alla fall tills vår tjej blir ett par år och sen ta ställning. Främst vill vi spara tid genom att slippa pendling och lägga tid på hus. Tid vi kan lägga på vår dotter.

Hur har ni resonerat?

• Svar på tråden Bo mer barn i Sthlms innerstad?
  • Anonym (Stockholm)

Jag bor på Södermalm med mina barn. Vi har bott här i 10 år ungefär. Innan det bodde vi i hus i förorten och det var inget alls för oss.

Jag har betydligt mer tid för barnen här. Det finns gott om bra skolor, kultur och allt man behöver.

• Tina81

Tack för svar! Intressant att ni testat och sen flyttat tillbaka. Vad gjorde att ni fattade detta beslut?

Anonym (Stockholm) skrev 2016-11-18 09:57:53 följande:

Jag bor på Södermalm med mina barn. Vi har bott här i 10 år ungefär. Innan det bodde vi i hus i förorten och det var inget alls för oss.

Jag har betydligt mer tid för barnen här. Det finns gott om bra skolor, kultur och allt man behöver.

• Duckan

Vi bor i stan. Vi övervägde flytt till närförort, men så hittade vi inte vad vi sökte och blev kvar. Nu är hon 9 år och det känns bra att vi bodde kvar.
    Nära till jobb och skola. Nackdelen är att hon inte kvista över till en kompis själv, men snart är vi där och då blir allt ännu lite bättre.

• Anonym (Stockholm)
    Tina81 skrev 2016-11-18 10:02:09 följande:

Tack för svar! Intressant att ni testat och sen flyttat tillbaka. Vad gjorde att ni fattade detta beslut?

De fördelar som huset hade...
    fin och ganska stor tomt i fritt läge
    stor boendeyta ca 200 kvm
    många rum
    fint område
    nära stan

...slog aldrig det faktum att jag är en stadsmänniska med allt vad det innebär. Barnen har även många aktiviteter och hade vi bott kvar hade det behövts skjutsas överallt och det funkar inte i längden. Barnen går även i lite speciella skolor (språk, idrott osv) och har mkt korta restider tack vara att vi bor där vi bor.

Dessutom utnyttjar jag verkligen det här med närhet till allt. Jag har teater, bio, restauranger, caféer, mataffärer, buss, tunnelbana, allt inom 5 minuters promenad (utom bio, det tar nog 10-15 min att promenera dit men 5 min på cykel). 
  • Tina81
    Anonym (Stockholm) skrev 2016-11-18 10:14:30 följande:

De fördelar som huset hade...

fin och ganska stor tomt i fritt läge

stor boendeyta ca 200 kvm

många rum

fint område

nära stan

...slog aldrig det faktum att jag är en stadsmänniska med allt vad det innebär. Barnen har även många aktiviteter och hade vi bott kvar hade det behövts skjutsas överallt och det funkar inte i längden. Barnen går även i lite speciella skolor (språk, idrott osv) och har mkt korta restider tack vara att vi bor där vi bor.

Dessutom utnyttjar jag verkligen det här med närhet till allt. Jag har teater, bio, restauranger, caféer, mataffärer, buss, tunnelbana, allt inom 5 minuters promenad (utom bio, det tar nog 10-15 min att promenera dit men 5 min på cykel). 

Låter som en bra lösning! Vi har släkt i en förort. De skulle säkert kunna vara barnvakt då och då om vi flyttar åt det hållet. Men troligtvis inte så ofta ändå. Då kanske vi tidsmässigt skulle tjäna mer på att bo närmare jobb för att förenkla vardagen och få mer tid med barnet..många funderingar nu:)
  • Tina81
    Duckan skrev 2016-11-18 10:12:24 följande:

Vi bor i stan. Vi övervägde flytt till närförort, men så hittade vi inte vad vi sökte och blev kvar. Nu är hon 9 år och det känns bra att vi bodde kvar.

Nära till jobb och skola. Nackdelen är att hon inte kvista över till en kompis själv, men snart är vi där och då blir allt ännu lite bättre.

Låter klokt! Har tänkt att vårt barn ska få växa upp lugnare utanför stan men är faktiskt osäker på om hon inte får det bättre i stan då vi får mer tid..
  • Anonym (Söder)

Vi bor i innerstaden, hyresrätt. Att vi inte flyttar beror på att vi har 10-20 min till jobbet! Skulle vi flytta till hus, måste vi flytta långt utanför tullarna för att ha råd, och det ger pendlingstid minst 1 h. 

• Gryntroll

Nu bo vi i hus i närförort och cyklar in till stan utan problem. För och nackdelar finns det helt klart.

Vi gillar att ha tomt att påta i och att enkelt kunna låta barnen vara ute och leka och springa över till grannar etc. Men ett hus kräver sin omvårdnad av utsidan vilket tar tid, gräsklippning, klippning av häckar och träd, underhålla fasad osv...

Bor man kvar i stan har man ju mindre bry med utsidan av sitt boende, det vinner man ju tid och tålamod på. Tid som kan läggas på roligare saker (om man inte tycker att de sakerna är skoj i sig så klart) och tålamod som i all fall hos mig tryter när vardagen blir för stressig.

Har flera vänner som bor kvar i stan och som inte har samma längtan efter egen trädgård utan värdesätter den extra tiden och "kravlösheten".

Oavsett vart man bor tror jag det är viktigt att inte underskatta vardagslogistiken. Och att då den att flyta.

Svar på tråden Bo mer barn i Sthlms innerstad?