• Anonym (tomtemor)

JUlklappsinköp till kusiner och släkt

Snart nalkas jul igen och då alla inköp av klappar sätts igång.
    Vi har ett barn och hon har i sin tur 8 kusiner.

Nu har vi hållit på och köpt klappar några år och förundras över faktum att det har inte varit mycket för värden de julklappar vår dotter fått av kusinerna som deras föräldrar inhandlat. Varav vi har hittat på rejäla och bra saker som kostat en slant till kusinerna.
    Från i år blir det ändring på det.

Det jag har tanke om är att föreslå en symbolisk summa som vi ska köpa för så alla är medvetna om det.

Kom även på tanken att varför köpa massa saker. Roligt att få en egentillverkad pysselgrej som skapats själv och gjort av barnen själva också.

Annars blir det så att det är vi föräldrar som köper leksakerna och vad är det för vits med det egentligen... 

Tankar och funderingar?
  • Svar på tråden JUlklappsinköp till kusiner och släkt
  • Almina

Jag tycker det är lite dubbelt. Jag tycker det är fint att lära barnen både att ge och att få. Men samtidigt kan det ju bli väldigt många, och inte så vettiga, presenter när man ska köpa tills så många... Och ofta är det ju som du säger föräldrarna som köper, och då tycker jag att man lika gärna kan göra så att var och en köper till sina barn!

Att barnen själva får pyssla ihop nåt låter inte som en dålig idé. Det enda svåra kan kanske vara att det ska bli något som mottagaren uppskattar. Men det går säkert ordna. Det beror ju lite på givarens och mottagarnas åldrar också.

• Frontline

Köper inget till kusiner eller släkt.. enkelt och bra..
    Köper bara nåt till värden och mina egna barn..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Anna)

Fast nu vet du ju redan vilken nivå släktingarna lägger sig på. Varför inte bara aboassa dig till den nivån utan att ta upp det för diskussion? Om du anser att det de andra ger är symboliska gåvor ät det ju bara att haka på och göra likadant, känns vettigt men knappast något som kräver nån diskussion.

Vill du ha en ändring däremot mot hur det är nu kan du väl föreslå den ändringen du vill ha.

Pysselgrejer har mitt barn gett till vuxna. Ofta någon användbar pryl, typ "egentryckta" julkökshanddukar. Har svårt att tro att barn uposkattar att få (färdiggjort) pyssel av varandra. (Med vissa undantag) Vill man att det är barnen som ska ge till varandra får de väl följa med på shoppingturen istället.

Hittar man på nåt bra som barnet gjort själv som mottagaren uppskattar är det väl bra, men tror många (vuxna) skulle uppleva det jobbigt om det var ett krav att barnet ska göra julklappaar till 8 kusiner. Det krävs ju i regel en större insats av föräldrarna än att köpa en julklapp.

Själv har jag tre syskonbarn. Jag köper juklappar till dem (från min familj inklusive barn). Tycker det är kul då vi firar tillsammans. Jag har dock aldrig tänkt att klappen måste vara mellan barnen, jag har ju en egen realtion till mina syskonbarn så jag ser inget fel i att det är jag som vuxen som köper.

Vi ger till alla vi firar med men är måttfulla. Det är aldrig något vi diskuterar utan var och en ger vad de vill. Vi syskon hamnar ganska lika och mina föräldrar brukar ge större saker till barnbarnen. På födelsedagar ger jag alltid syskonbarnen upplevelser (tillsammans med mig) istället för en sak.

• Tow2Mater
    Anonym (tomtemor) skrev 2016-11-18 23:51:43 följande:
    Kom även på tanken att varför köpa massa saker. Roligt att få en egentillverkad pysselgrej som skapats själv och gjort av barnen själva också.
    Om det handlar om barn, skippa den ide'n. Inget barn vill ha en redan-gjord-pysselgrej! Inte ens de flesta vuxna uppskattar det, utom kanske de i direkta närmaste släktsteget som mamma och pappa, kanske far/morföräldrar. Men utanför det; nej.

Julklappsutlottning bland barnen kanske är en ide? Alla köper en klapp och sen lottas de ut bland barnen. Men snälla, inga färdiggjorda pyssselgrejjor!!
  • Carambolan

Jag tycker att det låter jättebra att ni enas om en budgetnivå. Om det är så att din släkting bara har råd/vilja att köpa symboliska saker till dina barn blir de säkert lättade att slippa få dyra rejäla saker från dig som de känner att de inte kan eller vill återgälda. Det är jobbigt att känna att man står i tacksamhetsskuld till någon som alltid ger bättre och dyrare än en själv.

• Fru Ve

Enklast är väl att man kommer överens om att alla bara köper till sina egna barn? Min erfarenhet då släkt ska köpa saker till våra barn är att det sällan blir rätt och bra saker som barnen vill ha. Och en massa billigare krafs kan man hellre vara utan. Har barnen 8 kusiner har man ju rimligen inte råd heller att lägga så mycket på varje barn. Hellre att alla tar den summan och lägger på sina egna barn, då blir det bra saker som barnen behöver och vill ha.

• Anonym (tomtemor)
    Fru Ve skrev 2016-11-20 21:39:34 följande:

Enklast är väl att man kommer överens om att alla bara köper till sina egna barn? Min erfarenhet då släkt ska köpa saker till våra barn är att det sällan blir rätt och bra saker som barnen vill ha. Och en massa billigare krafs kan man hellre vara utan. Har barnen 8 kusiner har man ju rimligen inte råd heller att lägga så mycket på varje barn. Hellre att alla tar den summan och lägger på sina egna barn, då blir det bra saker som barnen behöver och vill ha.

Håller helt med dig!
  • Vestra

Det var så för oss också. Vi köpte dyrare och lite bättre grejer, våra barn fick slit o släng saker. Alltså bara skit. Så då har vi börjat göra likadant. Helt meningslöst egentligen, men vi kan ju inte kräva att dom ska tänka på ett annat sätt, så då ger vi dom samma som dom ger våra barn. 

Förhoppningsvis så kan vi snart sluta med julklappsköpen till kusinerna då vi inte ens firar jul ihop. Förra året firade vi jul med dom 2 veckor senare, och endast för att barnen skulle kunna byta julklappar. Onödigt. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (tomtemor)
    Tow2Mater skrev 2016-11-19 05:29:05 följande:
    Om det handlar om barn, skippa den ide'n. Inget barn vill ha en redan-gjord-pysselgrej! Inte ens de flesta vuxna uppskattar det, utom kanske de i direkta närmaste släktsteget som mamma och pappa, kanske far/morföräldrar. Men utanför det; nej.

Julklappsutlottning bland barnen kanske är en ide? Alla köper en klapp och sen lottas de ut bland barnen. Men snälla, inga färdiggjorda pyssselgrejjor!!
    Utlottning är ju en kul idé!  Inte tänkt på tidigare. Kan vara lkite svårt när det är både flickor och pojkar med, hmm....
  • Anonym (tomtemor)
    Vestra skrev 2016-11-25 14:17:36 följande:

Det var så för oss också. Vi köpte dyrare och lite bättre grejer, våra barn fick slit o släng saker. Alltså bara skit. Så då har vi börjat göra likadant. Helt meningslöst egentligen, men vi kan ju inte kräva att dom ska tänka på ett annat sätt, så då ger vi dom samma som dom ger våra barn. 

Förhoppningsvis så kan vi snart sluta med julklappsköpen till kusinerna då vi inte ens firar jul ihop. Förra året firade vi jul med dom 2 veckor senare, och endast för att barnen skulle kunna byta julklappar. Onödigt. 

Det låter ju som när jag tänker efter helt enkelt meningslöst att hållla på så här.
  • Ess

Vi har kommit överens om att bara köpa till de egna barnen och inte till varandras. De vuxna slutade vi handla till för rätt länge sen.

• Anonym (tomtemor)
    Ess skrev 2016-11-26 21:19:16 följande:

Vi har kommit överens om att bara köpa till de egna barnen och inte till varandras. De vuxna slutade vi handla till för rätt länge sen.

De låter som bästa idéen!
  • Queennr1

Varför ens göra nån jävla grej av det? Det är väl bara att själv lägga sig på samma nivå som de köper för om det ska vara så liksom . Hemmagjorda grejer som julklapp till barn... Ska det föreställa ett ondsint skämt för att sabba julafton för ungarna eller?

• Anonym (Hjalmar)

Mina barn har bara två kusiner. Vi köper ett paket till dem var som är från vår familj till dem. Mina barn får lika av dem.

Att inte köpa julklappar till sina syskonbarn känns konstigt för mig. Vi tycker ju om att köpa fina saker till dem och göra dem glada. Det är ju därför man ger bort julklappar!?

• Anonym (kul att ge)

Jag brukar ju ge julklappar inte byta så för min del ger jag vad jag tror kan passa. oavsett om det kostar 10 eller 100 kr. Nu köper vi till många så vi handlar hela året när vi springer på något som känns rätt.
    Nu är våra barn stora så vi köper
    till barn och barnbarn,
    till bådas föräldrar,
    till barnen svärföräldrar.
    till syskon
    i vissa fall till syskonens ex
    till barnens kusiner och deras respektive
    till kusinernas barn

Vi själva får sällan något, kan vara från barn eller föräldrar något år när de hittat något bra. Sedan brukar vi få en julblomma från barnens svärföräldrar

• Anonym (Moster)

Jag och mina syskon har barn i hyfsat jämna åldrar (också 8st) och vi har gjort så att vi lägger alla barnens namn i en hatt och så drar varje barn en lapp. Så att alla kusiner ska köpa present till en av de andra. Och då finns kanske lite mer utrymme att önska sig en dyrare sak eftersom det bara blir EN.
    Barnen får ju givetvis julklappar av sina egna föräldrar och av mor-och farföräldrar men barnen emellan har det här varit en bra grej och barnen själva tycker det är lite kul att fundera ut vad just HAN eller HON ska få.
    Vi har hittills inte haft någon gräns på värdet för det har fördelat sig väldigt väl ändå men det kan man väl också göra om man tycker att det blir orättvist annars.

Vi vuxna har gjort lite olika år från år. Något år har vi bestämt att alla vi köper brädspel/familjespel och så får alla varsitt. Där har vi också dragit lott innan så att jag vet vem av mina systrar m familj som jag ska köpa till.
    Eller så gör vi någon rolig julklappslek, finns ju massa varianter.

För i vår släkt har det tyvärr inte funkat att säga helt stopp, det är ändå alltid någon som köpt "något litet" och så skiter det sig
    Så vi försöker styra upp det innan och hitta ett koncept som passar alla och så att det inte ska bli tusentals små skitgrejer som ingen ändå vill ha.

Svar på tråden JUlklappsinköp till kusiner och släkt