• Anonym (Ts)

Trakasserad av ex-flickvän. Kan jag anmäla eller vad kan jag göra?

Jag var ihop med en tjej tidigare och gjorde slut med henne för ca tre år sen. Vi var vänner ett tag efteråt men sen hittade jag en ny tjej så då tyckte inte jag och min nya att det var lämpligt längre så jag förklarade läget för mitt ex och sa att jag aldrig vill höra eller se henne mer och tog bort henne på alla sociala medier. Hon svarade då att hon tyckte det var synd men att hon önskade mig lycka i livet med min nya tjej så jag trodde det var överspelat. Dock har hon hört av sig en gång per år sen detta, alltid på min födelsedag. Hon skickar en blombukett med bud och ett kort där det står "Grattis! Kramar från (hennes namn)" och ett hjärta. Det känns verkligen inte ok och min tjej är väldigt svartsjuk av sig och gick i taket första gången detta hände. Hon trodde att jag fortfarande hade kontakt med mitt ex men efter långa förklaringar så trodde hon på att jag inte hade det.

Nu fick jag blommorna igen i år, fyllde för en vecka sen! Min tjej är fortfarande ledsen och sur över det och jag vet inte vad jag ska göra. Kan ju inte få besöksförbud då hon inte kommer hit utan bara skickar. Jag vill inte kontakta henne igen och be henne sluta för min tjej vill verkligen inte att jag pratar med henne. Kan en anmälan göra nåt? Jag sa ju till henne att jag vill aldrig se och höra henne mer.

Jag fattar inte heller varför hon gör så för tror att hon också gått vidare nu, hörde av en kompis att hon nyligen gift sig med en ny kille.

• Svar på tråden Trakasserad av ex-flickvän. Kan jag anmäla eller vad kan jag göra?
  • Anonym (Suck)

Din nya flickvän är tramsig! Vad spelar ett blombud 1 gång PER ÅR för roll? Hade hon ringt, messat, kontaktad dig året om vore det trakasserier. Släpp detta och be flickvännen skärpa sig!

• Anonym (crazy)

Nej din nya är inte tramsig, det är weird av ditt ex. Istället för att anmäla så ring bara upp henne och säg till henne sluta. Då kan hon ju inte fortsätta utan att visa sig helt psycho.

Att det ska vara så svårt för folk att vara tydliga...

• Anonym (Men)

Det är inte trakasserier att skicka blommor en gång om året. En anmäla kommer inte att göra nått. Ring henne och säg att du inte uppskattar det och vill att hon slutar. Din nya tjejer låter väldigt tramsig också.

• Anonym (m)

Inte mkt göra, du får väl ge blommorna till en granne bara, så din tjej slipper se dem och givetvis inte kontakta den gamla över huvud taget.

• Avklantad

Att skicka blommor en gång om året är inte trakasserier. Försök göra dig av med blommorna innan din flickvän ser dem och be henne ta tag i sin svartsjuka. Det där kan inte ngn av er må bra av! Jag vet inte om jag hade orkat med en så svartsjuk partner faktiskt. Du måste ju få leva och ha kontakter med folk utanför relationen!

Hör av dig till exet och förklara situationen.

• Anonym (BrittaBerit)
    Avklantad skrev 2016-11-19 17:00:11 följande:

Att skicka blommor en gång om året är inte trakasserier. Försök göra dig av med blommorna innan din flickvän ser dem och be henne ta tag i sin svartsjuka. Det där kan inte ngn av er må bra av! Jag vet inte om jag hade orkat med en så svartsjuk partner faktiskt. Du måste ju få leva och ha kontakter med folk utanför relationen!

Hör av dig till exet och förklara situationen.

Håller med, skulle aldrig stå ut med en sådan partner, måste finnas tillit i ett förhållande!
  • Anonym (Trakasserier????!!!!)

Alltså, inte för att jag vill förringa dina känslor men att kalla blommogram trakasserier, bah!!!

Jag har i över åtta månaders tid fått höra hur jävla värdelös jag är sim människa och mamma av min fd.

Han har skrivit ut på sociala medier hir jävlig jag är, första månaderna fick jag över 50 sms om DAGEN!

Några blommor om året känns som en droppe i havet.

• Anonym (CL)

Vad ska du ens behöva förklara för din partner? DU har ju ingen kontakt med henne bara för att HON skickar blommor? Dessutom bara på din födelsedag. Seriöst. Din flickvän överreagerar. Jag fattar att man inte är bekväm med att ens partner är aktiv kompis med sitt ex, men om ni avslutade det on good terms så att säga så är det nog svårt för henne att fatta varför en grattishälsning är en undergång om ni inte har kontakt för övrigt.

• Anonym (crazy)

Visst, jag fattar inte heller varför ts frågar om att anmäla, tror därför tråden är ett skämt men kom igen, ofta men skickar blommor till sina ex varje födelsedag år efter år (med ett kort fullt med hjärtan) om man inte har nån kontakt Alls, tagit bort varandra på Facebook osv.

Ingen reagerar på att det är konstigt här?

Det är ganska dyrt att skicka blommor, det lägger man väl på sin partner, familj, närmaste vänner, inte ett typ 5 år gammalt ex man inte pratar med.

• Anonym (crazy)

Kan tillägga att jag kände mig trakasserad när en expojkvän skickade blommor till mig som jag inte pratat med på 3 år fast han visste att jag hade en ny kille..

• Anonym (Maja)

Självklart är det konstigt att skicka blimmor på födelsedagen till ett ex som undanbett sig all kontakt.

Jättekonstigt.

Men juridiskt lär det inte falla under trakasserier och det finns därför inget att anmäla.

Skicka däremot ett kort eller annat meddelande till exet där du ber henne sluta skicka blommor. Så gör du det varje gång du får en blomma.

Din flickvän bör se över om hon kan få något stöd i att hantera sin extrema svartsjuka, för sitt eget måendes skull.

• Anonym (crazy)

Det kan räknas som trakasserier om man har besöksförbud. Är den här tråden seriös?!

• smulpaj01
    Anonym (crazy) skrev 2016-11-20 18:20:03 följande:

Det kan räknas som trakasserier om man har besöksförbud. Är den här tråden seriös?!

Fast detta ex har inte besöksförbud och kommer inte få det eftersom hon inte besökt ts!
  • Anonym (crazy)
    smulpaj01 skrev 2016-11-20 18:26:22 följande:

Fast detta ex har inte besöksförbud och kommer inte få det eftersom hon inte besökt ts!

Nej och varför skulle han anmäla, frågan känns som att skämt.

JA exet är på nåt sätt avundsjuk och vill provocera, flickvännen är inte sjukt svartsjuk, min kille hade blivit förbannad om en ex-pojkvän till mig gjort så i typ 5 år utan att vi pratar eller ens har varandra på Facebook.

Och min kille är inte alls svartsjukt lagd.

Men anmäla blommorna? Nej. Skicka tillbaks dom kanske.
Svar på tråden Trakasserad av ex-flickvän. Kan jag anmäla eller vad kan jag göra?