• Mellanrum

Extrajobba samtidigt som sjuksköterskeutbildning?

Hej!

Jag har pluggat i flera år till någonting som jag nu insett att jag inte vill jobba med. Jag har i flera år inte vetat vad jag vill arbeta med. Men nu äntligen har jag insett att jag skulle vilja jobba som barnmorska.

Problemet är att jag inte längre kan få CSN och utbildningen är ju först 3 år för att bli sjuksköterska, och sen 1,5 år (efter att ha jobbat som ssk ett par år) för att bli barnmorska. ssk-utbildningen jag sökt in till är helfart och bunden, alltså inte distans.

Jag önskar verkligen att jag hade insett detta tidigare. Men nu är det som det är...

Tror ni att det är möjligt att jobba extra samtidigt som man pluggar till sjuksköterska? Jag har god studievana, så är inte så orolig över belastningen. Det största problemet kommer ju bli praktikperioderna... Men jag kan ju sommarjobba så mycket som möjligt under somrarna och spara så mycket pengar som möjligt då också.

Jag bor ensam och har inga stora utgifter. Jag behöver få in ca 6500-7500kr i månaden efter skatt för att klara mig.

Jag kan ju i och för sig arbeta med det jag pluggat till ett par år och spara pengar, men känner att jag nog vill utbilda mig till barnmorska så snart som möjligt.

• Svar på tråden Extrajobba samtidigt som sjuksköterskeutbildning?
  • Aniiee

Min tjej pluggade sjuksköterska och jobbade på sidan av hela hennes studietid (blev klar i våras). Hon hade springvik på 5 olika ställen i flera olika brancher och tog det hon fick och som passade. Hon har jobbar både kväll och natt, ofta hann hon plugga på nattpassen också.

Så.. ja, det är absolut möjligt. 

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • bohan85

Jag jobbade också rätt mycket under tiden jag pluggade till SSK och jobbade även en del när jag läste vidare till barnmorska. Lättast var det när jag läste till SSK. Har lätt för att lära så behövde aldrig lägga ner 40 timmar i veckan på plugg. I praktikperioder jobbade jag lite mindre men praktiken var oftast bara 4 dagar i veckan så jobbade oftast en dag iaf.

• Mellanrum

ok, tack!

gissningsvis skulle jag kunna klara mig om jag jobbar 20 h i veckan, om timlönen är minst 100 kr.

nu känns det mycket bättre, av att höra att det går.

ska maila högskolan och fråga om jag kan få kolla på schemat för förra vårterminen, och se hur späckat det var. 

• bohan85

satsa på ett jobb med bra ob, jag jobbade inom handels (hade precis som du pluggat innan och tagit examen men insåg att det ju var barnmorska jag ville bli senare) och där har man större delen av lördagen samt hela söndagen 100% av sin timlön i ob. Då jag kunde jobba inom handels med min tidigare examen så tjänade jag närmare 400 kr i timmen på söndagar med ob så då behövde jag inte jobba så mycket!

• Mellanrum

ok tack! har dock pluggat samhällsvetenskapliga ämnen, men ska se om jag kan få nåt jobb inom handels.

Vet du om det är lätt att få jobb på ungdomsmottagningar som barnmorska? och vad man kan göra för att öka sina chanser att få jobb på ungdomsmottagning?

• bohan85

Vet faktiskt inte hur lätt det är men det finns ju alltid mindre antal jobb där än tex på sjukhus men samtidigt så vet jag inte hur populärt det är att jobba på UM.

Läsa kurser om sex och unga, kanske motiverande samtalsteknik kanske kan vara bra?

• Fru Ve

Just under praktikperioderna kan det vara omöjligt att hinna med att jobba också, men det har du redan tänkt på. Hade du haft barn hade jag sagt att nej, det låter alltför tufft det upplägg som du tänker. Men eftersom du är ensam så tycker jag det låter OK även om det säkert blir jobbigt. Kanske försöka få något nattjobb inom vården där det mest är att sitta på pass och samtidigt hinna plugga lite kanske? Inom psykiatrin t.ex. Där är det inte så högt tempo.

• Mellanrum

Ja, ska försöka hitta ett jobb med sådana pass. 

Jag såg att högskolan jag sökt till kör med PBL (problembaserat lärande) (om de nu gör det fortfarande), vilket verkar handla mkt om självstudier istället för en massa föreläsningar. Vet inte hur upplägget är där, men kanske det gör så att man kan välja sina tider mer själv. 

Svar på tråden Extrajobba samtidigt som sjuksköterskeutbildning?