• Joppap

Jultidnings premie

Hej Familjeliv, ny på forumet så hoppas tråden hamnade rätt.

Har en fråga till er andra föräldrar vad ni säger, har själv försökt leta fram svaret i helgen utan att ha lyckats.

Min dotter har varit duktig och sålt för jultidningsförlaget detta år och lyckades komma upp i högsta premiegruppen.

Hon valde då en 15" MacBook Pro.

Fick precis hem datorn i fredags och jag går igenom specsen som står på den inplastade kartongen, ser direkt att hårddisken EJ stämmer överens med vad som är angivet på hemsidan. Datorn har endast en vanliga flash hårddisk.

(Skall innehålla en 256GB SSD disk,solid state drive, DVS en bättre hårddisk än det som står på lådan.

Skrev in datorns serienummer på Apples hemsida för att få fram lite mer info,ser då att datorn är 5månader gammal. (Nyare version har släppts och är dem som säljs i butik, den versionen som är utskriven på hemsidan)

Jultdningsförlaget går alltså ut med att dem ska skicka den senaste versionen av datorn där den sk. SSD disken medföljer men istället köper dem in gamla datorer som SIBA (som levererat varorna till dem) ej kan sälja.

Vad gäller enligt konsumentköplagen? Denna premie antar jag räknas som en "vinst"? Gäller inte konsumentköplagens då?

Då en vara ej stämmer överens med angiven beskrivning?

Låter säkert som en petig och gnällig föräldrer men dessa bolag gör sina miljonvinster så känns rent förj*vligt att dem då ska lura barn som faktiskt tar sig upp till dom värda premierna.

Tack för svar, trevlig söndag

• Svar på tråden Jultidnings premie
  • zemer

Vad sa jultidningsförtaget om det då?

• Joppap

Ej hunnit få svar på mitt mail, så tänkte gardera mig till imorgon då dem åter är på jobbet sitt.

• Minimalen

Skriv till både Plus och till kvällstidningarna så att problemet uppdagas. Det är nämligen ett vanligt problem att barnen får premier som är värda mindre än vad de påstår.

• Joppap

ska traska in på Apple butiken i stan imorgon och fråga lite frågor angående vilka modeller det finns , dem kanske kan förklara så det inte är jag som retat upp mig i onödan.

Läst mycket negativt om jultidningsförlag överlag..många barn som behandlas dåligt .

Svar på tråden Jultidnings premie