• Anonym (Sambo)

sambolagen / hyresrätt

Hej vet någon vad som gäller?
    Jag har bytt min hyresrätt i centrala Stockholm till en större för att flytta ihop med min kille och hans barn. Kontraktet skrevs med mig enbart, bedömningen av ekonomi mm gjordes bara på mig. Från vilken tidpunkt får han besittningsrätt till bostaden?

• Svar på tråden sambolagen / hyresrätt
  • Anonym (Sambo)

Ingen som vet något om det här? Eller själv varit med om separation med hyresrätt?

• Anonym (Wildrat)

Bostaden skaffades för att ni skulle bo där tillsammans? Från inflyttningen isf.

• Anonym (...)

Eftersom den skaffats för gemensamt bruk så är den bådas. Men eftersom han dessutom har barn så blir det nog han som får den vid ev bodelning. Inte så smart gjort av dig..

• Anonym (...)

Såg nu att ni inte flyttat ihop än? Gör inte det! Bo där själv ett tag först. Han och barnet kan komma på besök. Då hinner du känna efter om du verkligen vill bo med hans barn(heltid?) vilket inte brukar vara så jäkla lattjo i längden..

• Anonym (Sara)

Och när ni separerar får han ju bo kvar där,för att han har barn.Har du träffat barnen?Känns det roligt?

• Anonym (hallå)

Sambolagen har inget med saken att göra, det är en hyresrätt så ingen äger den. Därmed gäller som vanligt att den som har mest behov av den har rätt till den vid separation, förutsatt att hyresvärden är villig att låta den personen få ett kontrakt. I det här fallet skulle det kunna bli sambon då han har barn och det ses som störst behov.

• MammaKajsa

Kanske enklast är att skriva ett samboavtal och stipulera att hyresrätten i händelse av separation ska tillfalla dig oavsett?

• Queennr1

Lägenheterna skaffades för gemensamt bruk. Vid separation har ni därför samma rätt till bostaden oavsett vem som står på kontraktet.

• Anonym (Sambo)

Hej jag har också barn och vi har varit tillsammans två år så vi känner varandra väl. Han har alltså kvar en bostadsrätt spelar det ingen roll? Får man avtala bort hans möjlighet till lägenheten i samboavtal?

• Anonym (gäller)

Om man separerar och har en hyresrätt som man skaffat för att bo i gemensamt så har båda lika stor rätt till den oavsett vem som står på kontraktet.

Den som har störst behov av bostaden får den vid separation. I första hand tittar man på om det finns barn. Nu har ni båda barn vilket gör att man i andra hand tittar på vem som enklast kan få en bostad. I ert fall är det han då han har en bostadsrätt som jag antar att han ska hyra ut i andra hand en tid iaf?

Om ingen har en bostad att falla tillbaka på tittar man på tex vem som har flest köpoäng (hade du i detta fall använt köpoäng för er gemensamma bostad hade den troligen då tillfallit dig), vem som har flest/bäst kontakter i närheten som kan hjälpa till med bostad och även ekonomin, vem har bäst ekonomisk förutsättning att hitta bostad.

Men, återigen, i ert fall har han redan en bostad = hyresrätten kommer att tillfalla dig. Men skriv papper på det för säkerhets skull. Det kan ju hända att han framöver säljer sin bostadsrätt och då har han inget att falla tillbaka på.

Man kan också, som någon skrev,  se till att man skriver sig först på bostaden, men om den andra sen flyttar in strax efter så spelar det inte så himla stor roll.

• Anonym (T)
    Anonym (Sambo) skrev 2016-11-20 18:17:56 följande:

Hej jag har också barn och vi har varit tillsammans två år så vi känner varandra väl. Han har alltså kvar en bostadsrätt spelar det ingen roll? Får man avtala bort hans möjlighet till lägenheten i samboavtal?

Har ni lika många barn?

Alla mindenåriga?
  • MammaKajsa
    Anonym (Sambo) skrev 2016-11-20 18:17:56 följande:

Visst kan ni det, så länge det inte är oskäliga villkor. Se §9 i Sambolagen nedan:

9 § Sambor eller blivande sambor får avtala om att bodelning inte skall ske eller att viss egendom inte skall ingå i bodelningen. Genom ett nytt avtal får de ändra vad som tidigare överenskommits.

Avtalet skall upprättas skriftligen och undertecknas av samborna eller de blivande samborna. Detta gäller även om någon av dem är underårig eller om avtalet avser egendom som till någon del omfattas av förvaltarskap enligt föräldrabalken. I så fall skall dock förmyndarens eller förvaltarens skriftliga medgivande inhämtas.

Om ett villkor i avtalet är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt, får det jämkas eller lämnas utan avseende vid bodelningen.

MammaKajsa
  • MammaKajsa

Och sambolagen träder ju bara i kraft om någon av parterna begär det (inom ett år). Man måste inte skifta bostad och bohag om bägge parter är överens om att var och en tar det man tog med sig in i boet ...

• Anonym (Har reglerna ändrats?)

För 10-12 år sedan när jag skulle flytta ihop med min dåvarande så var vi jurist för att upprätta ett sambo-avtal. Jag ville att avtalet skulle innehålla bl.a. att den hyreslägenheten vi skulle flytta in i var min, då jag stod på kontraktet, det var min kötid som användes och min dåvarande hyrde ut sin befintliga i andra hand. Dock påstod den juristen vi var hos att det inte går att avtala om en hyresrätt, utan vid en separation så tillfaller den personen som har störst behov.

• Anonym (Du har rätt)
    Anonym (Har reglerna ändrats?) skrev 2016-11-21 00:07:42 följande:

För 10-12 år sedan när jag skulle flytta ihop med min dåvarande så var vi jurist för att upprätta ett sambo-avtal. Jag ville att avtalet skulle innehålla bl.a. att den hyreslägenheten vi skulle flytta in i var min, då jag stod på kontraktet, det var min kötid som användes och min dåvarande hyrde ut sin befintliga i andra hand. Dock påstod den juristen vi var hos att det inte går att avtala om en hyresrätt, utan vid en separation så tillfaller den personen som har störst behov.

Det stämmer.

Övertagande av bostad i vissa fall

22 § Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om samborna inte har eller har haft barn tillsammans, gäller detta dock endast om synnerliga skäl talar för det.
Svar på tråden sambolagen / hyresrätt