• Anonym (??)

När behöver faderskapet vara godkänt?

Jag har nyss fött barn och pappan och jag är inte gifta så han måste godkänna faderskapet. Nu undrar vi inom hur lång tid det måste vara godkänt? Jag har fått hem brev från soc men vill gärna avvakta med att gå dit till efter årsskiftet. Kan vi alltså vänta till dess?

• Svar på tråden När behöver faderskapet vara godkänt?
  • Anonym (Z)

Ju snabbare ju bättre. Så länge papperna inte på påskriva har barnet ingen pappA. Alltså händer det dig nått, du blir allvarligt skadad eller dör så blir det problem för pappan och barnet eftersom han inte står som pappa. Idioti att inte skriva på de så snabbt som möjligt.

• Anonym (avvakta?)

Det här är ju ingen fråga som man avvaktar med, varför skulle man göra det? Vet inte hur du ska förklara det för Soc då de inte kommer att acceptera att d säger att ni vill avvakta, mycket märkligt.

• Anonym (??)
    Anonym (Z) skrev 2016-11-20 20:37:25 följande:

Ju snabbare ju bättre. Så länge papperna inte på påskriva har barnet ingen pappA. Alltså händer det dig nått, du blir allvarligt skadad eller dör så blir det problem för pappan och barnet eftersom han inte står som pappa. Idioti att inte skriva på de så snabbt som möjligt.

Ja, det förstår jag ju, men nu var det inge vad jag frågade efter. Min partner är utomlands i studier och kommer hem när de är avslutade i jul. Han var hemma i två dagar när bebisen föddes.
  • Anonym (??)
    Anonym (avvakta?) skrev 2016-11-20 20:40:51 följande:

Det här är ju ingen fråga som man avvaktar med, varför skulle man göra det? Vet inte hur du ska förklara det för Soc då de inte kommer att acceptera att d säger att ni vill avvakta, mycket märkligt.

Som jag skrev så är min partner inte i Sverige nu utan kommer tillbaka när han är klar med studierna till jul.
  • Anonym (avvakta?)
    Anonym (??) skrev 2016-11-20 20:46:15 följande:
    Som jag skrev så är min partner inte i Sverige nu utan kommer tillbaka när han är klar med studierna till jul.
    Och varför skrev du inte den viktiga detaljen i TS utan skrev lite märkligt att ni "vill avvakta"? Det låter ju som att ni inte har lust att göra det nu.

Detta är ju inget konstigt utan du ringer Soc och förklarar att ni inte KAN komma nu då han är utomlands.
  • Anonym (tyra)

Du har nog missuppfattat allt. Man kan inte godkänna föräldraskap. Antingen är man det eller inte oavsett vad man själv tycker om det. I Sverige, och de flesta andra länder, följer det juridiska föräldraskapet det biologiska. Pappan är redan den biologiska föräldern. Nu ska socialtjänsten bara utreda och fastatälla det och då blir han automatiskt också den juridiska fadern.

• Anonym (Z)
    Anonym (??) skrev 2016-11-20 20:45:14 följande:
    Ja, det förstår jag ju, men nu var det inge vad jag frågade efter. Min partner är utomlands i studier och kommer hem när de är avslutade i jul. Han var hemma i två dagar när bebisen föddes.
    Den viktiga detaljen utelämnade du från ts. Du fick det att låta som att ni helt enkelt var för bekväma med att skriva på nu och fick då svar utifrån det. Då ringer ni helt enkelt soc och förklarar hur det ligger till. Z
  • Anonym (tyra)
    Anonym (??) skrev 2016-11-20 20:45:14 följande:

Socialtjänsten drar igång en faderskapsutredning så snabbt som de kan eftersom de har en laglig skyldighet att göra det. De drar alltså igång sin utredning oavsett vad. Men om ni ringer dit och förklarar läget så kan de säkert gå er till mötes och boka tid efter jul.
  • MiniTrollet
    När du fått barn skickar Skatteverket ett meddelande till den stadsdelsförvaltning där du bor. Inom ett par veckor kontaktar stadsdelsförvaltningen dig för att boka en tid för att bekräfta eller utreda föräldraskapet.
    www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Stod-till-familj--barn/Familjeratt-och-adoption/Faderskap-och-foraldraskap/

Liknande fråga:
    lawline.se/answers/faderskapsutredning

Liknande fråga: 
    www.viforaldrar.se/fraga-oss/juridik/fraga-om-faderskap

Socialnämnden är skyldig att utreda och, om möjligt, fastställa vem som är far till de barn som har hemvist i Sverige och vars föräldrar inte är gifta med varandra.
    På begäran av modern eller mannen har socialnämnden i kommunen skyldighet att utreda faderskapet. Först görs en förhandsprövning för att klargöra om det inte är uppenbart obefogat med en faderskapsutredning. Modern och mannen kallas till samtal med socialnämnden.
    Är det befogat med en faderskapsutredning omfattar utredningen bland annat om modern och mannen har haft sexuellt umgänge med varandra under konceptionstiden, det vill säga under den tid modern blev gravid. Vidare jämförs blod från mannen med barnets och även moderns blod för att analysera sannolikheten för faderskap.
    Mannen kan godkänna faderskapet genom en faderskapsbekräftelse om socialnämnden finner att det stämmer med de verkliga förhållandena. Annars fastställs faderskapet vid tingsrätten genom dom om tingsrätten genom full bevisning övertygats om faderskapet.
    Utredningar om faderskap är hos socialnämnden omgärdade av sekretess, och kostar ingenting.
Svar på tråden När behöver faderskapet vara godkänt?