• Regndamen

Gå och lägga sig själv?

Vilken ålder började era barn lägga sig själv? Alltså att man inte läste för dem längre, att de kanske läste själv eller lyssna på en bok på storytel?

• Svar på tråden Gå och lägga sig själv?
  • Fru Ve

Min son som är 9 år läser alltid själv på kvällen då han lagt sig. Men det betyder inte att jag inte läser för honom också, innan. Dock läser jag inte specifikt för honom varje kväll längre, utan i så fall sitter han med och lyssnar då jag läser för hans lillebror som är 5 år. Det är rätt ofta så att samma bok passar dem båda (faktaböcker). Så på sätt och vis kan man säga att jag slutat "natta" honom. Jag hjälper lite med tandborstning och säger godnatt bara.

• Treansresa

Från 5-6 har våra somnat själv.eller ja vi hjälper att borsta tänderna och går sedan runt o säger godnatt till alla. Dom startar en film och somnar till den.

• Gladskit

Jag har en snart elvaåring och det är sällan han går och lägger sig helt själv. Någon av oss vuxna brukar alltid ligga och läsa för honom en stund först och kan han ändå inte komma till ro får han läsa vidare en stund själv eller så.
    Men jag tycker det är supermysigt även om han börjar bli så stor, och ofta kommer de viktiga funderingarna och frågorna på kvällstid, upplever jag i alla fall.

Ibland ligger vi kanske bara hos honom i tio minuter och ibland blir det upp emot en timme men det händer i princip aldrig att vi bara säger god natt och går därifrån.

Svar på tråden Gå och lägga sig själv?