• Anonym (ledsen)

    Vad säger lagen/gemensam vårdnad/kommer inte överens med fadern

    Jag vet knappt hur jag ska börja.


    Det är så här att jag är separerad med barnens pappa.


    Han bor 8 mil bort och han är tack och lov en förälder som vill träffa sina barn...dessvärre lite för ofta... det låter kanske konstigt, men just nu så är våra barn hos honom varje helg, förutom sista helgen varje månad då barnen är hemma och vi är lediga tillsammans.


    Jag jobbar inom vården och träffar mina barn ca 5-10 h måndag-torsdag. Varje fredag åker dom till pappa... det här har fungerat hyfsat okej, men nu vill pappan ha barnen 4 helger på raken! 

    Jag blir väldigt ledsen och upprörd då jag nästan aldrig får vara ledig med mina barn och jag tycker synd om dom för dom nästan aldrig kan leka med kompisar eller bara vara hemma och ta det lugnt en fredag efter skola och jobb....H

    Barnen är skrivna hos mig och går i förskola och skola här.

    Pappan vägrar förstå att jag inte får så mycket tid med barnen i veckan då jag arbetar både dag kväll och helg.

    Idag är ett exempel... jaglämnar min ena flicka i skolan 7:30---- jag börjar jobba kl 14, så hon är kvar på fritids... varpå jag träffar henne först imorgon bitti när jag åter igen ska lämna henne på fritids och jag träffar henne först kl 17 imorgon eftermiddag.... då är det matlagning och sen ska hon lägga sig för att komma upp till skolan imorgon... med andra ord 2 h imorgon tisdag träffar jag min dotter.... så fortsätter det hela veckan och sen på fredagen så åker dom till sin pappa...
    min lilla flicka träffar ja lite mer under dagen då hon r hemma tills jag börjar arbeta... men vi gör inget speciellt för jag måste vila inför arbetskvällen och jobbdagen imorgon....

    VART ska jag vända mig för att få hjälp? Jag vill kunna vara ledig med mina barn mer än 1 helg per månad! Jag jobbar varannan helg.... han vägrar nu låta mig ha min fasta helg i månaden och menar på att han ska ha dom 4 helger på raken.... det är inte rättvist... vad ska jag göra? 

    Barnen lider inte av detta, men man märker ändå av att det är ledsamt för att dom aldrig "hinner" leka med kompisar eller göra något kul med mamma..... men dom har roligt hos pappa det ska jag inte säga annat om.... men roligt med mamma har dom inte så ofta... och det gör ont i mitt hjärta att jag inte får lediga dagar med mina barn mer än 1 gång i månaden... och nu ska han ta ifrån mig det också??

    Behöver råd.... helst av allt så skulle jag se att dom är där varannan helg eller max 2 helger på raken så att vi får in en bra rutin med skola osv.....vart vänder jag mig för hjälp?

  • Svar på tråden Vad säger lagen/gemensam vårdnad/kommer inte överens med fadern
  • LFF

    Om ni inte kan komma överens så får du ju kontakta Familjerätten helt enkelt för att få ett umgängesschema som funkar. Vänd dig till din kommun för att få kontaktuppgifter till dem.

  • Anonym (ledsen)
    LFF skrev 2016-11-21 10:11:06 följande:

    Om ni inte kan komma överens så får du ju kontakta Familjerätten helt enkelt för att få ett umgängesschema som funkar. Vänd dig till din kommun för att få kontaktuppgifter till dem.


    Tack, vi har skickat brev till dom tidigare, men ej fått varken svar eller hjälp... vad säger lagen om detta ? 
  • Anonym (Helen)

    Låter som en bortskämd egoistisk pappa.Varför ska han ha alla helger?Det är inte bra för barnen med tanke du skrev.Låt honom inte bestämma allt.Sätt ner foten.Och hitta på saker typ kalas och annat ,så dom får vara med dig nån helg.Han borde nöja sig varannan helg+semester.Ring familjerätten och GE INTE varje barnen varje helg till honom.Vill han ha barnen mera får han flytta närmare.

  • Långbenopluto
    Anonym (ledsen) skrev 2016-11-21 10:14:53 följande:
    Tack, vi har skickat brev till dom tidigare, men ej fått varken svar eller hjälp... vad säger lagen om detta ? 
    Har ni inte ens fått svar så kanske er ansökan har kommit bort?

    Kontakta dom igen.
  • LFF
    Anonym (ledsen) skrev 2016-11-21 10:14:53 följande:
    Tack, vi har skickat brev till dom tidigare, men ej fått varken svar eller hjälp... vad säger lagen om detta ? 
    Lagen säger inget mer än att barnen har rätt till båda sina föräldrar. Umgängesschema ska man i mesta möjliga mån komma överens om själva. Om man inte kan komma överens så är det Familjerätten man får vända sig till i första hand för att fastställa ett umgängesschema. Självklart ska du också få ha helg med dina barn och inte bara vardag. 
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Helen) skrev 2016-11-21 10:16:52 följande:

    Låter som en bortskämd egoistisk pappa.Varför ska han ha alla helger?Det är inte bra för barnen med tanke du skrev.Låt honom inte bestämma allt.Sätt ner foten.Och hitta på saker typ kalas och annat ,så dom får vara med dig nån helg.Han borde nöja sig varannan helg+semester.Ring familjerätten och GE INTE varje barnen varje helg till honom.Vill han ha barnen mera får han flytta närmare.


    Barnen har missat många kalas för han bryr sig inte om detta... han tror att det är för barnens bästa att dom är där ofta, och vist det tycker jag med, men inte 4 helger på raken! inte 3 heller för den delen... jag jobbar i veckorna och ena flickan går i skolan.... 'han verkar tro att jag träffar barnen "hela veckorna ändå"... men några strötimmar hit och dit är inte riktigt samma sak som att vara ledig med barnen på helgen....  


    Just nu är vi lediga tillsammans 2 dagar i månaden..... medans han har ca 8... och nu vill han ta ifrån mig den helgen varje månad?!  Samtidigt som barnen då har en helg varannan månad att kanske då leka med kompis eller gå på kalas....

    Det är svårt att finna rätt väg. Jag vill veta vad lagen säger och hur det "borde" vara,... jag förhindrar honom inte på något sätt att träffa barnen, vilket han säger att han ska anmäla mig om jag ändrar till varannan helg.... Jag kör dom till honom varannan helg och han hämtar varannan.... och så är dom hemma EN helg... Men oftast så jobbar man ju på fredagen, vilket innebär att man har lördag o söndag tillsammans....

    Är jag helt dum i huvudet? (Som han säger) 

  • Anonym (.....)

    Familjerätten här tar inte tag i "fall" om inte båda föräldrarna tar kontakt med dem och uttrycker att de vill ha samarbetssamtal. Är det så, att bara du kontaktat dem kanske?

    Annars kanske det är så att de inte vet vilken ni ska till, jag uppfattar det som att pappan bor på annan ort? Kan du ringa dem istället så får du nog bättre besked :)

    Lycka till!

  • Anonym (O)

    Är du rädd för honom? Varför säger du inte nej bara? Ni kan ha varannan vecka om han vill ha dem mer.

    Det låter inget vidare att han ska få barnen när de är lediga och de är nästan alltid på skolan när det är din tid.

    Det är barnens rätt till båda föräldrarna som är viktigt , inte pappans rätt att få sin vilja igenom...

  • Anonym (O)

    Det är dit ex som är dum i huvudet , inte du.

    Är det så att han vill jävlas med dig? Det låter inte rimligt att han verkligen tror att det är barnens bästa att knappt se sin mamma.

  • Anonym (Helen)
    Anonym (ledsen) skrev 2016-11-21 11:41:12 följande:

    Barnen har missat många kalas för han bryr sig inte om detta... han tror att det är för barnens bästa att dom är där ofta, och vist det tycker jag med, men inte 4 helger på raken! inte 3 heller för den delen... jag jobbar i veckorna och ena flickan går i skolan.... 'han verkar tro att jag träffar barnen "hela veckorna ändå"... men några strötimmar hit och dit är inte riktigt samma sak som att vara ledig med barnen på helgen....  

    Just nu är vi lediga tillsammans 2 dagar i månaden..... medans han har ca 8... och nu vill han ta ifrån mig den helgen varje månad?!  Samtidigt som barnen då har en helg varannan månad att kanske då leka med kompis eller gå på kalas....

    Det är svårt att finna rätt väg. Jag vill veta vad lagen säger och hur det "borde" vara,... jag förhindrar honom inte på något sätt att träffa barnen, vilket han säger att han ska anmäla mig om jag ändrar till varannan helg.... Jag kör dom till honom varannan helg och han hämtar varannan.... och så är dom hemma EN helg... Men oftast så jobbar man ju på fredagen, vilket innebär att man har lördag o söndag tillsammans....

    Är jag helt dum i huvudet? (Som han säger) 


    Han är dum och egoistisk.Han försöker ha makten och vill bestämma.Låt honom anmäla,han har inget att anmäla,bli inte rädd för hans löjliga hot.Ring till familjeenheten eller advokat/jurist som kan hjälpa.Nej,han har ingen rätt att ha barnen typ varje helg.Jag vet,man blir hjärntvättad av såna "pappor".Tog själv kontakt med en advokat,som hjälpte oss att få varannan vecka.Innan dess var det mycket strul och pappan är ju knäpp,men slipper bråka om tider.
Svar på tråden Vad säger lagen/gemensam vårdnad/kommer inte överens med fadern