• wbs

Gravid igen efter jobbigt MA tidigare i år

Hej, 

Jag har en liten fundering. Jag har ett barn sen tidigare. Jag har ganska nyligen fått reda på att jag är gravid igen.. Detta är dock min tredje gravid, då jag i somras drabbades av ett "uteblivet missfall" i vecka 10. Detta har satt djupa spår inom mig. Jag fick ta cytotec för att starta igång hela processen för att få ut allt.. Efter det så blödde jag i hela 6 veckor. Det var både psykiskt och fysiskt påfrestande. Efter det så har mensen levt sitt egna liv. Dock har jag nu då, som sagt blivit gravid igen. Det enda jag tänker på just nu är om det blir ett "MA" igen.. Har någon drabbats av det tidigare? Har ni blivit gravida efter ett MA och sedan haft en fullgången graviditet? Det är alltid så mycket lättare att vara negativ än positiv. Hur vänder man det?

• Svar på tråden Gravid igen efter jobbigt MA tidigare i år
  • corona

Jag känner igen mig i dina tankar! Jag fick ett missfall i vecka 7 förra hösten. Blev gravid igen i somras, men fick ett ma i vecka 9. Nu är jag gravid igen, och det är svårt att tänka positivt! Ska på tidigt ultraljud i vecka 9, innan dess tror jag inte att jag kommer ta till mig graviditeten riktigt. Försöker tänka på att statistiken säger att det är väldigt stor chans att det går bra, men jag vågar inte ta ut någon glädje i förskott. Att jag knappt har några graviditetsymptom gör inte saken bättre...

• wbs
    corona skrev 2016-11-21 15:58:40 följande:

Jag känner igen mig i dina tankar! Jag fick ett missfall i vecka 7 förra hösten. Blev gravid igen i somras, men fick ett ma i vecka 9. Nu är jag gravid igen, och det är svårt att tänka positivt! Ska på tidigt ultraljud i vecka 9, innan dess tror jag inte att jag kommer ta till mig graviditeten riktigt. Försöker tänka på att statistiken säger att det är väldigt stor chans att det går bra, men jag vågar inte ta ut någon glädje i förskott. Att jag knappt har några graviditetsymptom gör inte saken bättre...

Jag har också bokat in ett tidigt UL men det är ändå 2 veckor kvar dit :( dom ända symptom jag egentligen har är att jag kissar lite oftare och ibland får svullen mage.. Annars inget alls :( Försöker verkligen tänka positivt.. Men som du säger.. Det är verkligen svårt.
  • linnis83

Jag har varit med om ungefär samma som du. Mitt MA upptäcktes när jag började blöda i v 14, graviditeten hade avstannat i v 6 redan. Tog också Cytotec och hade blödningar i drygt 8 v efteråt.

Blev gravid igen efter ganska precis ett år och har nu en dotter på drygt 1.5 år. :)

MA:t var en fruktansvärd upplevelse och jag kan fortfarande känna mig ledsen över det som hände.

Var så klart jätteorolig när jag blev gravid igen och var helt säker på att bebisen var död, men fick komma på tidigt vul i v 9 och se ett pickande hjärta . :)

Hoppas du också kan få ett extra ultraljud, sen får man försöka tänka att det inte är speciellt vanligt att detta händer flera gånger i rad även om det inte är lätt...

Lycka till!

• wbs
    linnis83 skrev 2016-11-21 21:39:50 följande:

Jag har varit med om ungefär samma som du. Mitt MA upptäcktes när jag började blöda i v 14, graviditeten hade avstannat i v 6 redan. Tog också Cytotec och hade blödningar i drygt 8 v efteråt.

Blev gravid igen efter ganska precis ett år och har nu en dotter på drygt 1.5 år. :)

MA:t var en fruktansvärd upplevelse och jag kan fortfarande känna mig ledsen över det som hände.

Var så klart jätteorolig när jag blev gravid igen och var helt säker på att bebisen var död, men fick komma på tidigt vul i v 9 och se ett pickande hjärta . :)

Hoppas du också kan få ett extra ultraljud, sen får man försöka tänka att det inte är speciellt vanligt att detta händer flera gånger i rad även om det inte är lätt...

Lycka till!

Okej, förstår precis hur du känner.. Verkligen.. Jag har ett inbokat UL om 2 veckor.. Men det känns verkligen långt borta nu. har inga egentliga symptom heller. Så det känns så ovisst, men jag hoppas verkligen att det finns ett tickande hjärta <3 Hade du symptom andra gången?
  • linnis83
    wbs skrev 2016-11-21 21:44:02 följande:

Okej, förstår precis hur du känner.. Verkligen.. Jag har ett inbokat UL om 2 veckor.. Men det känns verkligen långt borta nu. har inga egentliga symptom heller. Så det känns så ovisst, men jag hoppas verkligen att det finns ett tickande hjärta <3 Hade du symptom andra gången?

Hade ungefär samma symtom båda gångerna, vilket inte var mycket alls. Lite ömma bröst och lite illamående. Det gjorde ju så klart att jag tänkte att det var kört igen men då gick det ju vägen så i mitt fall var det ju inte ett tecken.

Skönt för dig att få ett ultraljud, håller tummarna för att allt ser bra ut!
  • wbs
    linnis83 skrev 2016-11-21 22:38:16 följande:
    Hade ungefär samma symtom båda gångerna, vilket inte var mycket alls. Lite ömma bröst och lite illamående. Det gjorde ju så klart att jag tänkte att det var kört igen men då gick det ju vägen så i mitt fall var det ju inte ett tecken.

Skönt för dig att få ett ultraljud, håller tummarna för att allt ser bra ut!
    Okej, jag försöker verkligen mitt bästa.. Är såklart tacksam för det barn jag redan har.. Men vill så gärna ge henne ett syskon. Ja asså, så fort jag ringde mvc så tog dom själva upp att jag skulle göra ett VUL ganska omgående. så jag är väldigt lättad över det.
Svar på tråden Gravid igen efter jobbigt MA tidigare i år