• Migas

Vad välja för efterrätt?

Hej, 
    Ska på ett litet knytkalas om några veckor, där tanken är gemensamt skapa en trerätters middag där temat är skog. Jag fick äran att göra en dessert, men har inte så mycket idéer över vad man kan tänkas hitta på. 

Visst jag skulle säkert kunna göra en (saffrans)pannacotta med någon bärsås, eller någon glass/cheesecake med bär till. Men finns det mer man skulle kunna hitta på inom temat som kanske känns lite mer otippat?

Om jag får gissa skulle jag gissa att förrätten kommer att vara något med svamp.
    Huvudrätten kommer troligtvis att involvera något med viltkött.  

Tack på förhand!  

• Svar på tråden Vad välja för efterrätt?
  • elyse

Något med hjortron. Jag har gjort enkla bakelser med två lager; hjortronsylt och grädde och pistagenötter och grädde. Du ja göra fina figurer (Kanske som löv eller granar? )i vit choklad som du smälter och spritsar ut på bakplåtspapper. In i kylskåp och sedan är de hårda och kan dekoreras med.

• Svansjön

Kanske en hjortron eller lingon parfait?
    Något med mjuk pepparkaka och lingon nu i juletid. Finns ju ätbara blommor.

• Aniiee

Jag skulle ha gjort antingen (choklad)kolapaj med frostade lingon ELLER lingonparfait med pepparkakskross och varm-ish kolasås.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee

Hjortron är så sabla dyrt om man inte plockat dem själv....

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • elyse
    Aniiee skrev 2016-11-21 13:57:40 följande:

Hjortron är så sabla dyrt om man inte plockat dem själv....

Just därför kan det vara roligt att bjuda på vid speciella tillfällen. :)
  • Aniiee
    elyse skrev 2016-11-21 13:59:02 följande:
    Just därför kan det vara roligt att bjuda på vid speciella tillfällen. :)
    Absolut är det så. Alla kan få ett hjortron var =P
  • Anonym (skogstrollet)
    Jag skulle gjort en cheesecake med hjortron, eller blåbär.
  • ventilera mera
    Aniiee skrev 2016-11-21 13:57:05 följande:

Jag skulle ha gjort antingen (choklad)kolapaj med frostade lingon ELLER lingonparfait med pepparkakskross och varm-ish kolasås.

Jag håller med här, frusna lingon och kola är ju så inihelvete gott ihop.
Svar på tråden Vad välja för efterrätt?