• Nyttjobb17

Uppsägning!!!!!

Vill ha er hjälp hoppas någon kan svara.

Jag har en tvanställning i ett statligt bolag varit anställd 15 år där, förra veckan sa jag upp mig och börjar hos en konkurrent. Har 55 sparade semesterdagar, en uppsägningstid på 3 månader.

Nu skulle jag vilja veta hur olika senarium kan bli, idag sa min chef att hon kanske släpper mig omg. Hur funkar det då? Får jag lön för mina 3 månaders uppsägning?

Är det nån som kan förklara vad som är bäst att göra....och olika senarion?

Tack på färjan

• Svar på tråden Uppsägning!!!!!
  • Anonym (Ksksks)

Hon har ingen anledning att erbjuda dig lön för tre månader om du går på en gång, så du får välja helt enkelt.

• Grande Rock

Du kommer sannolikt inte få ut din lön för uppsägningstiden utan att arbeta för den. 

Att "släppa omedelbart" innebär att du kan börja på nya jobbet tidigare och då få lön därifrån.

Ersättning för dina semesterdagar kommer du få på slutlön i samband med att anställningen upphör.

Att tro är att inte veta
  • driver28

Det är inte alldeles säkert. Jag blev uppsagd på grund av arbetsbrist från ett företag och fick gå på dagen. Fick lön i 7 månader. Oavsett om jag hittade ett annat jobb.

• Griseknoen35
    driver28 skrev 2016-11-21 19:54:25 följande:

Det är inte alldeles säkert. Jag blev uppsagd på grund av arbetsbrist från ett företag och fick gå på dagen. Fick lön i 7 månader. Oavsett om jag hittade ett annat jobb.

Det är ju inte i närheten av samma situation ts frågar om. Det är stor skillnad på att bli uppsagd och att säga upp sig själv för man fått nytt arbete.
  • Grande Rock
    driver28 skrev 2016-11-21 19:54:25 följande:

Det är en avsevärd skillnad på att säga upp sig och att bli uppsagd
    Att tro är att inte veta
  • nevermind

När jag sa upp mig ville DOM att jag skulle gå direkt, och därför betalade de.

• Nyttjobb17

Hej! Ja det handlar om att dom vill att jag går, jag har sagt att jag kan jobba min uppsägningstid

• Griseknoen35
    Nyttjobb17 skrev 2016-11-22 08:22:47 följande:

Hej! Ja det handlar om att dom vill att jag går, jag har sagt att jag kan jobba min uppsägningstid

Fast du har ju sagt upp dig och börjat arbeta för konkurrenten i ts.. hur ska du ha det?
  • Domesticgoddess

Om din nuvarande arbetsgivare vill arbetsbefria dig under din uppsägningstid kan de göra det, de kan dock inte strunta i att betala ut lön till dig under uppsägningstiden. Det är, beroende på bransch, inte helt ovanligt att de gör så.

Så länge du är arbetsbefriad med lön måste du stå till arbetsgivarens förfogande, du kan alltså inte börja ditt nya jobb under uppsägningstiden och samtidigt få lön från din gamla arbetsgivare.
  • Grande Rock

Ok, då har du större chans att få svar på din frågeställning om du tar upp den med din arbetsgivare
    Att tro är att inte veta
  • K med lilla E

Där jag jobbar, inom offentlig förvaltning betyder "att släppa den anställda innan uppsägningstiden" inte att man man får lön under uppsägningstiden utan att man kan börja sitt nya jobb omgående. 

• Anonym (Ellen)
    K med lilla E skrev 2016-11-23 14:21:51 följande:

Där jag jobbar, inom offentlig förvaltning betyder "att släppa den anställda innan uppsägningstiden" inte att man man får lön under uppsägningstiden utan att man kan börja sitt nya jobb omgående. 

Samma i vår verksamhet.
    Det beror på hur lätt det är att hitta en ersättare. Vissa chefer har svårt att rekrytera och därför vill man ju då gärna ha kvar medarbetaren uppsägningstiden ut. Huruvida man tillåts ta semester under uppsägningstiden (om man tänker att man kan komma ifrån och börja nya jobbet lite tidigare då) är också upp till chefen. Annars får du ut din intjänade semester som en slutlön sen.
  • Anonym (nn)
    K med lilla E skrev 2016-11-23 14:21:51 följande:

Så är det hos oss också, även jag jobbar offentligt. Däremot arbetade jag inom det privata tidigare och där hände det ganska ofta, när någon sade upp sig för att gå till en konkurrerande verksamhet, att personen fick gå på dagen med bibehållen lön uppsägningstiden ut.

Antar att det i hög grad beror på tjänst och sektor - rädsla för att känslig information ska spridas till konkurrerande verksamheter etc.
Svar på tråden Uppsägning!!!!!