Cam pincer Höftbesvär Artros
Är en kille på 36 år som haft höftbesvär i ett par år med stelhet och smärta. Stelheten har dock förekommit mycket längre.
Tränade hårt i ungdomen tävlade i både asfaltlöpning terränglöpning samt spelade fotboll i över 10 år.
mina första besvär blev ryggen och fick diskbråckoperation akut 2012 då nedersta disken sprack så jag fick cauda equina syndrom. Senare runt 2014 började höfteländet på allvar med ont i skinkan och låret vid bilkörning samt lite hälta. År 2015 blev det gradvis sämre trots all möjlig rehabträning. På våren 2016 fick jag en röntgen där syntes cam och pincer på bägge höfterna. De upptäcktes även lite artros , opererades i juni i år med artroskopi där cam och pincern slipades bort.
Men detta verkade inte vara nått för mig, trots en komplett rehabträning exakt efter rehabkedjans steg med rörlighet och styrka som jag gjort nu ett halvår och kombinerat med dry needling och massage och kiropraktik har inte rörligheten förbättrats ett dugg. Detta gäller höger höft. Bägge opererades så vänster sida blev i stort sett oförändrad där har jag inte heller problem på samma vis.
Men jag är lite stel i den med men den högra är tokstel. Det spelar ingen roll hur mycket jag försöker töja och mobilisera så är det ett helvete att korsa högra benet över det vänstra måste ha armarna och bryta upp benet. Utåtrotation är direkt stelfrusen samt inåt och extension. Svårt att gå normalt och ta ut steg och knäböj ger smärta direkt. På ny MR undersökning i höst ser man att höger höft är lite mer sliten än den vänstra lite mer artros på den än den vänstra.
Man har prövat ledinjektioner nu åxå men detta har inte lyckats smörja upp leden något. Ljumsksmärtan har ökat på sista tiden.
Finns det någon mer här som gjort en sån operation hur har det gått ?
kan det vara själva artrosen som är mer påtaglig i högra höften som gör att det ej blev bättre, det är istället sämre än innan.
Det kanske slutar med höftledsbyte istället när ett halvår ej har gett annat än bakslag och blir sämre istället.. Hoppas på svar