• Lupinen69

Träning med el-stimulering?

Någon som vet om det är ok att träna med elstimulering när man är gravid? Alltså sån där manick med pads som man fäster mot de olika muskelgrupperna och sen drar musklerna ihop sig i takt med stimuleringen. Hade tänkt trimma benen lite, speciellt insidan av låren.
    BF 5/4
  • Svar på tråden Träning med el-stimulering?
  • Pigge2

Jag vet att det inte är ok att använda massagedelen alltså lågfrekvent på Tens-apparaten och det är den som drar ihop muskeln så det "hoppar" till. Man ska bara ha den som ger ett konstant "brus" det som kallas smärtlindring och är högfrekvent. Sen skulle man inte använda el, TENS under de tre första månaderna och inte på magen sa sjukgymnasten. Det bästa är att tala med en sjukgymnast för de brukar kunna sånt här.

• Pricken1

Svaret är nej, åtminstonen inte i början av graviditeten. Det är som Pigge2 skriver att man ska inte använda de elektriska impulser som får musklerna att dra ihop sig och det är ju precis det en sådan apparat gör. Om du inte har foglossning som stoppar dig, gå ut och gå långa rundor i stället, det är bra för benen, för barnet och för din kondis

• Lupinen69
    Jag är i v 36 nu, BF 5 april. Och jag hade knappast tänkt använda den på magen! Bara benen (insidan låren). Ute och går är jag varje dag, har ju hund (greyhound). Har både simmat och vattengympat under graviditeten, förutom promenaderna.
    BF 5/4
  • M26

På magen får man inte ens använda högfrekvent TENS. Vid foglossning använder man högfrekvent TENS, men enligt min sjukgymnast ska man inte sätta plattorna framför höftbenen för att vara säker på att barnet inte påverkas. Lågfrekvent TENS får man inte använda alls, dvs då muskeln "hoppar" till.
    Måste också tillägga att jag som tränat hela mitt liv (styrketräning, aerobics osv) inte tror på mirakelapparater som tränar musklerna, tyvärr. Kör hellre vanliga övningar för benen i så fall.

• Lupinen69

Du får gärna tro vad du vill! Jag har också tränat hela mitt liv, mycket styrketräning mm (orkar inte rabbla allt). Och har även använt min el-apparat vid tillfällen och VET att den fungerar. Inget hokus pokus, även om många tror det.

Nu är ju mitt enda intresse för apparaten för tillfället insidan av låren. Inget annat.

BF 5/4
  • Lupinen69

Ingen som vet, som kanske är sjukgymnast själv?, om det är ok att använda apparaten på insidan av låren?

BF 5/4
  • Pricken1

Jag upprepar - svaret är nej. Den sortens impulser som används för denna sortens träning skall inte användas när man är gravid, det kan påverka barnet. Jag läste inte hur långt gången du var när jag skrev mitt förra inlägg, sorry. Arbetar inom vården tillsammans med sjukgymnaster och svaret är också enligt dem nej. Sorry, du får vänta till liten har kommit.

• Lupinen69

Ok, tack för hjälpen!

BF 5/4
Svar på tråden Träning med el-stimulering?