• Aiwendil

Sevärdheter i Scotland? Någon som vill tipsa?

Jag och min pojkvän ska åka till Scotland i sommar
    men kommer inte vara borta under så lång tid och nu
    undrar jag om det är någon som har bra tips på boende, sevärdheter osv.

Jag själv vill väldigt gärna åka till Loch Ness men sen vet jag inte så mkt mer.
    Bara att jag vill till Scotland och se natur och fotografera osv...

Så..
    Ni som varit där, fram med era tips och smultronställen!

Tack!

• Svar på tråden Sevärdheter i Scotland? Någon som vill tipsa?
  • Aiwendil

Ingen som varit i Scotland?

• Aiwendil
    Puffar lite för NÅGON måste ju varit i Scotland
  • SVejsan

Edinburgh skall ni absolut spendera ett par dagar i riktigt trevligt ställe som osar av historiens vingslag (slottet, royal mile mm)

Ett och annat Whiskey destilleri (rekommenderar Old Fettercairn) och se hur den ädla drycken framställs...Intressant även om man inte dricker.

Inverness eller Isle of skye är väl inte helt fel...

Sedan är ju hela skottland strösslat med slottsruiner.

Är ni filmintresserade så kan det ju vara kul att söka en del av de inspelningsplatser som användes under Higlander filmerna och eller Bravehart. www.scotlandthemovie.com/

Inverness kan det vara kul att ha vart i...
    Är man golfintresserad så kan det vara kul att ha sett St Andrews golfbana ( som var helt annorlunda mot vad man trodde )

Scottland är väldans trevligt (ta dock med dig ett paraply )

• SVejsan

Om ni skall åka runt (HYR BIL) så rekommenderar jag starkt Bed and breakfast för den "genuina känslan" - Landar kring 300-500 kr per RUM med frukost och så får ni tips längs vägen om sevärdheterna.

• Honey1982

glasgow tyckte jag var trevligt fast jag hade nog hellre åkt högre upp i landet, vilket jag hoppas kunna göra nån gång. men glasgow kan rekommenderas ändå.

• Jillsan7003

Håller med SVejsan om Edinburgh - en fantastiskt mysig och vacker stad!

Sen är högländerna med alla sjöarna (Loch) helt fantastiskt att uppleva. Det kan man kalla storslagen natur!
    Den lilla staden Linlithgow, där släkten Stewart hade sitt sommarpalats, är superfint! Sjön nedanför det gamla slottet är fullpackat av svanar och hela staden är underbar att vistas i.
    Området kring Sterling är fullspäckar av en massa historiska monument. Alltså, det finns hur mycket som helst i Scotland! det är bara att hyra bil och glida lyckligt omkring.

Vad gäller boende så har dom Guest House och B&B som är ganska så billiga och där frukost ofta ingår.

www.visitscotland.com/

• Aiwendil

Åh tack för svar..
    Jag vill åka NUUU
    Hihi..

Vi tänkte nog hyra bil och ta in på B&B.
    Låter mysigast så!

• Pyan

Jag och min sambo ska åka till Skottland över påsk med ett par kompisar. Ingen av oss har varit där så det ska bli spännande. Vi tänkte flyga med RyanAir och sen hyra bil för att kunna ta oss runt som vi vill.

SVejsan, kan du rekommendera ngt speciellt B&B? Har du tips på ngt vackert slott man kan besöka och kanske övernatta på?

Tar gärna emot fler tips och råd och tackar för de i de tidigare inläggen!

• lastchristmas

Vi funderar också lite på Skottland Tror ni man måste boka boende (vill helst bo på B & B) i förväg eller kan man hitta lediga rum längs vägen och ta in där det passar ?

• SVejsan

När det gäller B&B så bokade vi inget långt i förväg, men ibland kanske man får acceptera att man inte hamnar nära centrum i storstäder osv.
    Vi stannade ofta vid lunch och bokade till kvällen via turistbyråer alternativt så ringde vi dagen innan. Skicka efter information/B&B-förteckningar från Skotska turistbyrån i förväg! Vi upplevde skottland nedlusat med B&B, oftast var de mest mysiga ställena belägna ute på landsbygden...
    Att boka upp hela resan i förväg gör ju att mycket av det spontana försvinner.
    I och för sig, är man många skulle jag nog boka i längre i förväg.

Det kan ju vara trevligt att ha första boendet i Edinburgh (förslagsvis) bokat i förväg, för där kan man spendera ett några dagar utan problem, och där vill man ju bo någorlunda centralt

• Mamasnest

Åk inte till Aberdeen, det var hemskt där!!! Min sambo var där och jobbade i 4 veckor förra sommaren så jag åkte dit och hälsade på honom. Det regnar typ varje dag, är grått och kallt FAST det är sommar. En morgon i början på augusti var det 4 grader när min sambo skulle till jobbet. Aberdeen är med andra ord en riktigt skithåla så åk INTE dit.

Be not afraid of growing slowly, be afraid only of standing still.
  • Master J

SEvärdheter i Scottland???!!! Enkelt-
    SCOTTLAND

• The Man

Boendet i Edinburgh kan var bra att boka i förväg. Jag hittade ett jättetrevligt B&B hos en indisk familj bara 10-15 minuters promenad från ablsouta mittersta citykärnan och det var inte så dyrt heller. Hittade övernattningen via nätet faktiskt men kommer inte ihåg på vilken sida. Deta är bara 2 år sedan så det stället jag bodde finns säkert kvar. Maila mig gärna på

chromecop@icqmail.com

Så ska jag se om jag kan fixa adressen eller telefonnumret dit om du vill. Edinburgh är en stor stad med massor av bra shopping och trevliga sevärdheter. Jag tror säkert at ni får en underbar Skotlands-semester!

• Sötling

Stirling är också en mycket vacker gammal stad med ett välbevarat slott som kan vara värt att besöka bara under en dag. Åker ni norrut så genom bergsmassivet Glen Coe, det är väldigt vackert med berg som skiftar i lila och brunt. Men var beredda på dåligt väder hela semestern för det är ju trots allt Skottland ni besöker! Förra sommaren hade vi vecka på vecka med regn och ungefär 10 grader varmt.

Ön Isle of Skye på västkusten (broförbindelse) är jättehäftig också, små byar och vidsträkt landskap med vilda berg och vattenfall. Det känns inte som Skottland längre eftersom skyltar även står på Gaelic och många pratar det som första språk. Var där i september förra året, och det var varmt och skönt - inte! Mellan minus 2-3 grader hade vi. Brrrr...

Däremot så tycker jag Aberdeen är riktigt fint. När solen skiner (cirka en dag per år ) För då reflekteras den på graniten i byggnaderna och hela staden strålar.

Men Glasgow är bara trevligt om man är intresserad av shopping. Och shoppa kan man göra hemma!

Hoppas ni får det trevligt!

www.visitscotland.com/se/

Svar på tråden Sevärdheter i Scotland? Någon som vill tipsa?