• FruBard

    Barn inom 19 månader

    Vi har en liten dotter på snart 3 månader och vi tänker redan på syskon, inte att vi vill ha syskon än utan vi vill att de ska skilja 2 år ungefär. Men vi har hört att man måste få nästa barn innan barnet är 19 månader för att behålla samma föräldrapenning och vissa har jag hört av att man ska bli gravid innan barnet har blivit 19 månader. Vad är de som stämmer igentligen?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Barn inom 19 månader
  • En glad tjej

    Jag har 20 månader mellan mina barn och fick behålla min SGI. Nu är detta länge sedan. Kolla på FK så hittar du nog ett bra svar.

  • FruBard
    mullemamma skrev 2016-11-23 12:17:09 följande:

    Andra barnet inom 2,5 år, dvs bli gravid senast vid 1 år och 9 mån


    Så om jag blir gravid igen innan hon har blivit 1 år och 9 månader så får jag behålla SGI eller vad de heter? Är de att jag ska hinna registrera mig hos bm då eller hur vet försäkringskassan om detta så jag får behålla min föräldrapenning? ????
  • Dixie
    FruBard skrev 2016-11-23 13:15:37 följande:

    Så om jag blir gravid igen innan hon har blivit 1 år och 9 månader så får jag behålla SGI eller vad de heter? Är de att jag ska hinna registrera mig hos bm då eller hur vet försäkringskassan om detta så jag får behålla min föräldrapenning? ????


    Varför inte gå in på www.fk.se och läsa själv?!

    Där finns ju all info!
  • Dixie
    Linda2barnsmamma skrev 2016-11-23 16:17:28 följande:

    Till mig sa dom att BF datumet ska inträffa innan första barnet är 20 månader. Så olika det kan vara o så olika dom kan säga


    Knasigt - det stämmer ju inte alls.... men det är lite därför det är bästa att själv gå in och läsa reglerna, så man får korrekta uppgifter!
  • Linda2barnsmamma

    Haha ja. Det är exakt 20 månader (minus 4 dagar) mellan mina flickor. Då fick ja till svar från FK : va bra att du fick nu , då behåller du din SGI , det var på håret ..

    Va tusan mena hon då då om de nu inte stämmer ? Haha

Svar på tråden Barn inom 19 månader