• Anonym (Förstabarnet)

Glukosbelastning, under & efter!

Jag ska göra glukosbelastning på fredag. Är i vecka 28. Jag mådde rejält illa och kräktes t.o.m vecka 17 och har allmänt väldigt lätt för att må väääldigt illa. Nu har jag senaste veckorna också börjat bli väldigt hungrig, vilket jag inte känt av tidigare i graviditeten. Det här känns såklart oroande inför glukosbelastningen! Bara tanken på att dricka massa socker i halvseg konsistens (jo jag har en kompis som gjort på samma ställe, hon sa att det var som koncentrerad saft i konsistensen) får mig att kvälja!

Jag har googlat (såklart) och läst om hur folk mår dåligt efter dom druckit det. En del börjar skaka, många mår illa, en del blir yra. Vad beror det på? Eller jag menar - är det tecken på att kroppen tar hand om sockret bra eller dåligt? Alltså om man får ett bra eller dåligt värde... Eller betyder det ingenting?

Har också läst om dom som mår dåligt flera dagar efteråt. Varför? Och är det också ett tecken på något?

• Svar på tråden Glukosbelastning, under & efter!
  • Fia 28

Jag har nyligen tagit glukosbelastning i v 28. Att man blir lite yr och mår illa är ju inte så konstigt då man ska dricka en sockerbomb efter 12h fastande. Men för mej gick det om rätt fort. Alla värden var normala.

Ja det smakar illa, men här var det iaf iskallt så int så farligt ändå. Bara att dricka i stora klunkar. 

• Anonym (H)

Gjorde också i v.28

Råkade äta en för stor måltid kvällen innan och kunde sen inte sova alls så första sockervärdet låg på gränsen

Dricka vätskan var helt okej först men sista klunkarna var jävligt jobbiga, var så mycket på en gång, smakade som för stark apelsinsaft

Mådde okej sen, hade sambon med som kunde prata med och distrahera mig, höll på att kräkas efter halva tiden men lyckades hålla de nere

Fick jättebra värde på andra provet!

Så ingen diabetes :) var jävligt skönt att äta en ostmacka när de var klart!

• Anonym (H)

Jag tror det är främst fastan och sen "chocken" av massvis med socker är de som gör att man mår dåligt, oavsett om man har diabetes eller inte, man "ska" ju inte fasta när man är gravid och blir automatiskt känsligare av alla hormoner

Men man mår nog säkert extra dåligt om man har en välutvecklad graviddiabetes :/

• Anonym (Malin)

Jag tyckte inte det var så farligt. Mådde mycket illa i graviditeten men det där tyckte jag var helt Ok. Inte gott men inte superäckligt heller. Ta med dig en bra bok och bra musik i hörlurar och se det som en avkopplande stund. För mig hjälpte det att tänka på andra saker. Ingen yrsel efter heller. Man kan stressa upp sig och bli illamående bara för att man tror man kommer bli det så försök slappna av. Och ta något att äta direkt efter.

• Anonym (Förstabarnet)

Ugh ångest ändå... jag har väldigt lätt för att kräkas :( men att må dåligt behöver inte betyda att kroppen är dåig på att ta hand om sockret?

• Anonym (Blobb)

Jag mådde illa en hel del i början av graviditeten och senare när jag inte åt tillräckligt ofta. Inte under och efter testet dock.

Mitt tips är art du tar med dig något matigt att äta som du kan ta direkt när det är klart.

En macka eller en soppa i en termos.

• Anonym (Citron)

Jag fick tips om att ta med en halv citron och pressa i sockerlösningen, då smakar det tydligen helt okej. Kanske nåt att prova om du verkligen mår illa. Har själv gjort en glykosbelastning och det var inte gott men inte heller så äckligt som jag hade trott.

Svar på tråden Glukosbelastning, under & efter!