• Ringblomman80

När slutade Era utsättningssymtom?

Hej!

Har sen i lördags slutat ta min SSRI medicinering av Escitalopram (  som Cipramil tror jag) och är så fruktansvärt YR. SJÖSJUK. Pulserande öronljud mm.

ÄR det ngn själ där ute som  kan berätta när detta avtar? FÖr mig är det alltså dag 4 utan medicinering.

Jag drabbades av hemsk ångest i våras, fick panik av detta och tillslut gick det inte längre.
    Jag har käkat Escitalopram sen början av Maj. Jag har stått på 10mg,- sista veckorna har jag minskat dosen till 5mg och i lördags bestämde jag mig för att sluta.

Jag har mått bra sen i somras och vill helst inte äta antideppressiva. Min läkare tyckte jag skulle fortsätta till februari/mars iofs men jag är lite envis av mig.

Tacksam för svar där jag får höra hur det gått för er som slutat och hur länge ni upplevde symtom...

Kram till er alla.

• Svar på tråden När slutade Era utsättningssymtom?
  • Anonym (va)

Det kan ta flera veckor, dessutom så kan du bli sjuk med ångest etc igen, bara så du vet.

Du har slutat alldeles för tidigt, men det är ditt mående.

• Anonym (morgondimman)

Skulle jag minskat dosen ännu mer innan jag slutade eller tror du jag skulle fortsatt en längre period?

Är det ingen som slutat som det fungerat för?... Man får bara läsa om alla som har det så besvärligt.

Vad innebär det att sluta för tidigt, att symtomen blir ännu värre och man blir tillbaka på ruta 1 och ännu värre? Vad är skillnad på sluta nu eller om 3 månader?

En av orsakerna att jag slutat är att jag gått upp rätt mkt i vikt och eftersom jag tycker jag mått bra så känner jag att det skulle va skönt att sluta...

Men kommer ångesten så är det ju INTE bra.

• Ser0tonin

Jag hann bara stå på det i ca 3 veckor innan jag fick byta p.g.a overklighetskänslor. Så jag har inte fått några utsättningssymptom. Men om man stått på det längre så kan det sitta i 2-3 veckor.

• Anonym (En till)

Ja, du skulle nog ha minskat lite till ett tag. Jag vet precis vad du går igenom. Slutade med norspanplåster tvärt utan att förstå hur sjuk man blir. Kan du ta upp minsta dosen igen tror du? Ett tag?

• Anonym (B)

Jag tror du kunde ha delat tabletten ytterligare, och gått på ca 2,5 mg ett tag istället för att gå från 5 mg till ingenting. Tror också du haft en för kort uttrappningstid. 

Själv var jag runt 19-20 år när jag slutade med SSRI helt tvärt utan läkarens inrådan. Hade nästan ingen kontakt med min läkare, knappt någon uppföljning, så jag lessnade och slutade med medicinen. 

Fick extrem rastlöshet som utsättningssymptom (sprang runt i hemmet och gjorde allt möjligt, gjorde varje grej i kanske två minuter sen fick jag nog och påbörjade ett nytt projekt osv.), har fått det när jag slutade med en annan medicin också. Det varade inte så länge, men när man väl är mitt i det så känns det länge. Det var ju några år sedan nu, men jag minns inte att jag hade utsättningssymptomen så länge, vi pratar inte veckor här. 

Ta kontakt med din läkare eller vården öht. Har du någon kurator? 

Du kanske behöver någon annan ångestdämpande medicin, som du kan ta vid behov? Atarax är ju rätt milt. Funkar för vissa, men är som sockerpiller för andra. För mig funkade Atarax. 

• Ser0tonin

Tyvärr går inte Escitalopram 5 mg att dela på :/ Isåfall får TS köra med en kniv och hoppas på det bästa. Det kan vara värt att prova.

• Deceree1

Hej. Vet du vad?! SVT letar efter människor som kan berätta om sina erfarenheter av medicin, smärt/depression. Skriv om du vill.

• Ringblomman80

Tack för svaren.

Jag har faktiskt telefon tid m min läkare idag.

svårt att börja igen när jag klarat av fem dagar känner jag bara.

Kunde inte sova inatt. Kroppen var väldigt trött men huvudet ville inte somna. Fick ta en sömntablett och försöka, tillslut gick det.

Tyvärr funkade inte Atarax på mig när jag fick det innan jag började m SSRI.
    Blev bara trött o fick mer panik av att det inte hjälpte.

Har några oxascand (lugnande) hemma men vill helst inte ta dom heller.

Känner mig liksom sårbar i själen och lite skakig. Inget överdrivet men ändå.
    Det åksjuka är ngt lugnare idag men verkar som det är värst på eftermiddagarna...

Har ni som slutat blivit återställda?

• Anonym (B)
    Ringblomman80 skrev 2016-11-24 13:38:58 följande:

Tack för svaren.

Jag har faktiskt telefon tid m min läkare idag.

svårt att börja igen när jag klarat av fem dagar känner jag bara.

Kunde inte sova inatt. Kroppen var väldigt trött men huvudet ville inte somna. Fick ta en sömntablett och försöka, tillslut gick det.

Tyvärr funkade inte Atarax på mig när jag fick det innan jag började m SSRI.
    Blev bara trött o fick mer panik av att det inte hjälpte.

Har några oxascand (lugnande) hemma men vill helst inte ta dom heller.

Känner mig liksom sårbar i själen och lite skakig. Inget överdrivet men ändå.
    Det åksjuka är ngt lugnare idag men verkar som det är värst på eftermiddagarna...

Har ni som slutat blivit återställda?

Du kommer bli återställd. Du får försöka andas ut och tänka logiskt. Hur många har inte tagit SSRI någon gång i livet? Om man gjorde en anonym obligatorisk enkät så skulle du få det svart på vitt hur vanligt det faktiskt är. Flera av mina vänner har tagit det, deras föräldrar, syskon, släktingar. Kassörskan på ICA har säkert tagit det. Och folk går inte runt och är sjösjuka ;)

Det går över. Du får försöka ha is i magen.
  • Anonym (B)

Och juste, både yrsel och pulserande ljud i öronen är tecken på stress/ångest. Det behöver inte vara medicinska biverkningar, det kan helt enkelt vara så att du har förhöjd ångest. 

• Anonym (Tilda)

Men kära du, har du slutat direkt utan att trappa ner? Sånt där måste man trappa ner under en längre tid. Jag höll på tre månader med nedtrappningen o det gick bra, inte alls mkt utsättningssymptom.

Åt 20mg från början så trappade ner till 15 kanske två veckor, sen 10 i två-tre veckor, 5 i lika lång tid o sen noll :)

• Anonym (Orka)

SSRI SNRI osv osv äter jag med, provat alla möjliga... Och provat att sluta... har dock ätit i 10 år och kan för odlingen aldrig lägga av. Men.......

Om du ätit 10mg varje dag i månader å sen tar 5mg varje dag, gör inte mkt skillnad egentligen... Om du lagt av tvärt så är det inte bra, du märker det redan... vill du slippa symptomen så börjar du igen... nästa vecka tar du 5 mån ons fre sön...gör det till nyår!

Sen kan du ta var tredje dag i januari....februari 2ggr/veckan, mars varje måndag. Och då trappar du ändå ner snabbt! Men jag är övertygad att du slipper symptomen. Lycka till :)

Svar på tråden När slutade Era utsättningssymtom?