• Billybop

Ångest av concerta

Hej!

Jag har för ca en vecka sen börjat äta concerta mot adhd, fick diagnosen tidigt i höstas har även autisimspektrumtillstånd. Jag äter 18 mg och tanken är att jag successivt ska öka men jag har börjat få grymt mycket ångest både på dagarna och kvällen. Jag vet att de är en biverkning men undrar om någon annan haft ångest av concerta men att den gått över med tiden?

• Svar på tråden Ångest av concerta
  • Flisan79

Väldigt vanlig biverkning. Som ovan skrivit, fråga din läkare. Kanske det går över med tiden eller ökad dos. Ett alternativ många har är att de även äter en låg dos ssri.
    Om du har ångest ibland även utan medicin så kan man vara extra känslig för just ångest som biverkning.

Min man blev helt sjuk av conserta, Ritalin osv. Han äter nu attentin och metamina vilket fungerar mycket bättre. Han äter även citalopram och får märkbart mer ångest/dep om han råkar glömma.

• Anonym (damp)

Jag har både ritalin och attentin och får grym ångest av båda. Lite mer av attentin.

Tror att man reagerar med ångest om man minsta lilla latenta ångestbenägenhet eftersom det handlar om centralstimulerande preparat.o

• Lilit

Jag tycker att det är konstigt att fortfarande välja Concerta som förstahandsval vid behandling med centralstimulerande. Be att få prova Elvanse istället.

Jag har haft Concerta och kände ofta obehag/ångest när jag började med medicinen igen om jag gjort uppehåll eller ökade dosen. För mig försvann dessa symtom efter någon veckas behandling eller så men det är nog väldigt individuellt.

När jag provade att öka Concertan från 37 mg till 54 mg blev jag "deprimerad" och verkligen över en natt blev allting helt meningslöst och jag fann ingen glädje i någonting. Jag förstod att det var medicinen som spökade då jag efter några dagar märkte att allt kändes mycket bättre sent på kvällen när medicinen hade gått ur kroppen och gick omgående tillbaka till 37 mg istället.

Råkade också en gång ta två tabletter istället för en, då jag ofta glömmer om jag tagit medicinen eller inte, och blev verkligen jätte konstig. Svårt att förklara hur men det var mycket obehagligt. Dessutom tyckte jag att Concertan gav mig obehagliga symtom när den gick ur kroppen som att halva ansiktet blev jätte varmt och domnade bort med mera.

Elvanse är som jag har förstått det betydligt snällare än Concerta och de flesta får mycket mindre biverkningar av den. Den enda biverkningar jag upplevt av Elvanse är att jag får svårt att sova och att den påverkar aptiten, hade samma med Concerta, men måste nog säga att sömnbiten är snäppet värre med Elvanse. Föredrar trots det helt klart Elvanse och tycker som sagt att du ska be att få prova den istället för Concerta.

• Lldlldlldlldk

Min psykolog föreslår Elvanse men menar att även Concerta är ganska snällt. Fick Ritalin som förstahandsval och de satte mig på maxdos. Blev inte bra kan jag säga. Gått omedicinerat länge nu men tänkte be att få pröva Elvanse.

En vecka är lite för lite tid för kroppen att vänja sig. Om det är obehagligt men inte akut hade jag väntat lite till innan jag ändrade ngt.

• Billybop

Tack för alla svar!

Jag har tidigare ångest problematik och även varit deprimerad därför äter jag fortfarande Voxra varje dag. När jag satte in Voxran hade jag liknade problem men de gick över när jag hittade rätt dos.

Har tagit min concertan nu på morgonen och ångesten kommer som ett brev på posten den sitter i tills jag ska sova, tar zopiklon till natten. Andra biverkningar som svårare att äta och ont i magen försvinner på kvällen när effekten går ur. Det här har triggar mina tvångstankar som är att räkna, de är värre än någonsin.

Har en del problem i livet förutom mina diagnoser och sjukdomar som kanske också kan spela in men brukar kunna hantera sådant utan ångest så tror att den beror på concertan.

Ska prata med sjuksyster nästa vecka när jag har återbesök om de här men känns ibland som väldigt långt dit. Skönt att höra att de kan gå över eller finns annan medicin att prova i framtiden.

• Flisan79
    Billybop skrev 2016-11-24 07:35:11 följande:

Tack för alla svar!

Jag har tidigare ångest problematik och även varit deprimerad därför äter jag fortfarande Voxra varje dag. När jag satte in Voxran hade jag liknade problem men de gick över när jag hittade rätt dos.

Har tagit min concertan nu på morgonen och ångesten kommer som ett brev på posten den sitter i tills jag ska sova, tar zopiklon till natten. Andra biverkningar som svårare att äta och ont i magen försvinner på kvällen när effekten går ur. Det här har triggar mina tvångstankar som är att räkna, de är värre än någonsin.

Har en del problem i livet förutom mina diagnoser och sjukdomar som kanske också kan spela in men brukar kunna hantera sådant utan ångest så tror att den beror på concertan.

Ska prata med sjuksyster nästa vecka när jag har återbesök om de här men känns ibland som väldigt långt dit. Skönt att höra att de kan gå över eller finns annan medicin att prova i framtiden.

Ett alternativ är kanske att höja dosen på voxran.
    Men du har alltså ångest även när medicinen "verkar"? De flesta får ångesten när den är på väg ur. Skulle kunna bli bättre med högre dos då men troligen ångest när nivån blir lägre, dvs när den går ur kroppen.
  • Billybop

Har legat högra på Voxran tidigare men blev stissig i kroppen(svårt att förklara) och ökad ångest. Jag har även ätit ssri tidigare innan Voxran, var helt fruktansvärt och när jag bytte läkare avbröt han behandlingen direkt.

Ångesten kommer när medicinen börjar verka och sitter i även när den går ur. Ja kanske kan va kopplat till dosen jag äter eller att kroppen inte vant sig ännu? Upplever inga jätte förändringar av medicinen mer än att de är lite klarare i huvet blanda alla tankar. Hade ganska stora förväntningar på medicinen men får väll se om jag ska fortsätta äta den. Hade hoppats att den skulle hjälpa mig med min rastlöshet. Tycker Voxran hjälpt mycket mot mina humörsvängningar som jag alltid haft problem med och kanske saktat ner tankeverksamheten.

Vet inte var jag ville komma med det här inlägget, blev mest en massa svammel, ber om ursäkt!

• Billybop

Hjälp nu har jag börjat tappa mitt skägg! Kan i princip plocka av de med händerna! Kan de vara en biverkning av medicinen? Bara väntar på att håret ska trilla av!

Svar på tråden Ångest av concerta