• scrapparlotta

12 åring som blir sjuk, försäkringskassan?

Om man går in på fk hemsida så står det att när barnen fyllt 12 år så får man inte vara hemma med dom längre när dom är sjuka.

Min dotter fylld nu 12 år förra veckan...jag förstår att man inte behöver vara hemma hos dom om dom är lättare sjuka. En liten förkylning med lättare feber och så. Men om dom får riktig influensa med 40 graders feber i flera dagar......eller magsjuka. Då är dom för små för att vara hemma själva tycker jag. Det är ju nästan så man själv behöver ha nån som pysslar om en då. Ska dom verkligen vara hemma själva då? Hur fixar era barn i denna ålder att vara hemma själva med influensa eller magsjuka?

• Svar på tråden 12 åring som blir sjuk, försäkringskassan?
  • Birgitta02

Det är ju en hypotetisk fråga det där. Mina barn var aldrig hemma i den åldern. Kärnfriska. Men OM de blivit sjuka så hade jag tagit ut en semesterdag, tjänstledig, eller sjukanmält mig själv. Typ. Jag menar, allt faller ju inte bara för att VAB:en är borta.

• äldreochklokare

Det finns möjligheter genom förlängd VAB men det får man mest om barnet har en diagnos eller liknande där det verkligen inte går att barnet klarar sig själv, men du kan väl ringa FK och beskriva ert läge och fråga? 

Annars får man ta ledigt från sitt jobb och vara hemma ändå, eller ringa in nån släkting/vän. Kanske behöver innebarnet tillsyn hela tiden?

Om man inte jobbar alltför långt bort kanske man kan åka hem på lunchen och titta till barnet?

• sextiotalist

Fungerar med läkarintyg, vi var hemma två gånger, dels när sonen fick influensa som övergick till lunginflammation och någon annan gång med hög feber. Däremot var det värre att få läkarintyget, ingen hit att ta med sig ett barn till VC med 40 graders feber, det var gångastånd (500 meter) men det var väldigt långa 500 meter.

Svar på tråden 12 åring som blir sjuk, försäkringskassan?