• Denlilladanska

4 åring som vägrar äta

Hej

Min dotter på snart 4 år har från den ena dagen till den andra totaltvänt och vill inget, trotsar helt enkelt.
    Nu har detta blivit ett problem när vi ska äta kvällmat.
    Hon hjälpet oftast till med att göra maten och vi brukar äta vid 17-17.30 tiden varje dag.
    Hon får maten på tallriken, sen sitter hon och bara tittar på den. Ibland i 2 timmar.
    Vi har sagt att hon får inget annat, och att det bliver direkt i säng när det är tid för det.
    Jag tycker vi har prövat allt pedagogiskt som går.
    Är det någon av er om kanske har erfarenhet och kanske till och med ett hemligt vapen?

Tacksam för alla ssvar:)

kram Lisa

• Svar på tråden 4 åring som vägrar äta
  • elyse

Är det bara middagen som är såhär? Frukost, lunch på förskolan och mellanmål då?

• Denlilladanska

Hej :) faktiskt, har det nu de senaste dagar börjat med frukosten också. På förskolan äter hon, såklart, som hon ska.

• Axe

Måste hon sitta kvar i 2 timmar? Låt henne välja själv om hon ska äta men ge inget annat. Ställ middagen i kylen och så får hon den nästa måltid om hon är hungrig. Man kan inte tvinga nån att äta! (Om de inte riskerar döden de närmsta tiden av svält typ)

• Denlilladanska

Axe, du har helt rätt. .....gillar inte heller " iden" om att "sitta där tills du ska sova".
    Vi får måltidskasse hem varje vecka som är anpassat till barnfamiljer, så det är inte kotunga, eller lever vi äter...men det är inte heller korv och pasta( som ALLTID) slinker ner när det serveras. Så jag kan se att apptiten är där...men bara när det är den " riktiga" maten som serveras :)

• Farfallos

Matvägran är inget problem om ni inte gör det till ett problem. Eftersom hon så lätt kan vägra att äta (jämför med att vägra mycket annat) och det uppenbart påverkar er så har hon fullkomlig makt i dessa situationer. Vid middagen idag så skulle jag fråga henne innan om hon vill ha middag eller inte. Säger hon nej så dukar ni bara för er två och nämner inte på något vis hennes agerande omkring maten. Vill hon krångla och ändrar sig så låt henne göra det utan kommentar.

• sextiotalist

Hur stora portioner lägger ni upp?
    Jag fick tipset när sonen matvägrade, att lägga upp mikroportioner, en ärta, ett majskorn, en liten bit potatis etc.
    Då blir det hanterbart för barnet.

• sextiotalist

Och en sak till. Varför inte låta henne äta det hon tycker om ett tag. Är det viktigast att ha rätt eller att ni ska må bra?

Ja, de lär sig äta annat, om de får tiden för sig och om de får göra det i sin takt.

• Birgitta02

Strid aldrig om maten! Aldrig någonsin. Vill hon inte äta så låt henne slippa. Och sitta kvar i 2 timmar? :-O Varför det det så viktigt för dig TS? Hon lär inte svälta ihjäl eller få näringsbrist. En unge som märker att något är viktigt för föräldrarna kommer trotsa kring det. Barn älskar makt! Även om de inte ens begriper det.

• sextiotalist
    Birgitta02 skrev 2016-11-24 11:43:14 följande:

Strid aldrig om maten! Aldrig någonsin. Vill hon inte äta så låt henne slippa. Och sitta kvar i 2 timmar? :-O Varför det det så viktigt för dig TS? Hon lär inte svälta ihjäl eller få näringsbrist. En unge som märker att något är viktigt för föräldrarna kommer trotsa kring det. Barn älskar makt! Även om de inte ens begriper det.

Och ett barn kan kontrollera två saker som vi föräldrar inte kan påverka, det är vad de får i sig och vad som kommer ut. Så det är två saker man inte bör strida om, det är maten (och jag måste rätta dig, ett barn kan matvägra så att det kan riskera hälsan, så ja, barn kan svälta sig och ja, barn kan få näringsbrist, tyvärr är det en missuppfattning detta) och bajseriet.

• Birgitta02
    sextiotalist skrev 2016-11-24 11:54:19 följande:
    Och ett barn kan kontrollera två saker som vi föräldrar inte kan påverka, det är vad de får i sig och vad som kommer ut. Så det är två saker man inte bör strida om, det är maten (och jag måste rätta dig, ett barn kan matvägra så att det kan riskera hälsan, så ja, barn kan svälta sig och ja, barn kan få näringsbrist, tyvärr är det en missuppfattning detta) och bajseriet.

Jag sa att hon inte "lär" svälta ihjäl. TS skriver nämligen ovan att hon äter ju på dagis.

• JA77

Släpp det, omedelbart! Du gör det till en maktsituation. Duka fram allt som serveras, låt henne ta själv. Kommentera inte. Ge dessutom favoriträtter en tid. 

• Farfallos
    Denlilladanska skrev 2016-11-24 10:28:30 följande:
    farfallos....Wow, en riktigt bra ide. Har du själv prövat? hur funkade det så för er?
    Kan inte minnas att vi hade exakt den situationen med maten, men vi var genomgående konsekventa med att inte ta onödiga strider som vi ändå inte kunde vinna. Sedan så lät vi vår son vinna vissa meningslösa strider som t.ex fajten om fjärrkontrollen. Tror att striderna i sig kan vara nödvändiga för utvecklingen, men då får man ju se till att de blir de oviktiga striderna som de små liven får vinna.
Svar på tråden 4 åring som vägrar äta