• Anonym (fel?)

elevens val - rösta i klassen vad man ska göra?

Hur fungerar elevens val på era barns skola?

Här funkar det så att dom delar två parallellklasser i tre grupper. En grupp har syslöjd, en grupp träslöjd och en grupp elevens val. Vid första tillfället för elevens val får eleverna rösta vad dom vill göra. De flesta (i sonens klass) gillar att pyssla så då bestämmer fröken något pyssel med koppling till hennes ämne och läroplanen som dom ska jobba med. 

Detta är inte alls vad min son är intresserad av. Han har många andra intressen han gärna skulle fördjupa sig i.

Jag har börjat få upp ögonen för att det kanske egentligen inte är så här det bör fungera och jag har även sett att skolan fått kritik av skolverket. Jag har pratat med rektor och  lärare och dom menar att det fungerar så bra det kan. 

Så berätta, gör man så här på er skola eller finns det något bättre sätt att använda alla dessa timmar på?

• Svar på tråden elevens val - rösta i klassen vad man ska göra?
  • Carambolan

På sonens skola får de välja mellan idrott, programmering, extra-svenska, extra-engelska, orkester och bild. De väljer en gång per termin och har sitt val resten av terminen (en timme i veckan). Grupperna består av elever blandat från alla parallellklasser.

• Bibbidi

Vad är det din son skulle vilja göra istället? Kan tänka mig att det har med resurser att göra, dvs om alla gör samma sak i klassrummet så blir det lättare att bara ha en personal där. Men om din son tex skulle vilja sitta vid en dator (om det finns) och forska om något så ser jag inte varför det skulle vara några problem med det.  I skollagen står att undervisningen i elevens val ska syfta till att fördjupa och bredda elevens kunskaper i ett eller flera ämnen, så sålänge din son väljer något som har med det att göra - och som gör att det inte blir massa merarbete för läraren så borde det vara okej? Men som sagt vad är det din son vill göra och hur motiverar rektorn och läraren att det inte är genomförbart? (eftersom rektorn har sagt sitt om det antar jag att det är för att läraren har hänvisat dig dit).

Life is not a fairy tale. If you lose your shoe at midnight, you're drunk.
  • Anonym (fel?)
    Bibbidi skrev 2016-11-24 10:47:37 följande:

Vad är det din son skulle vilja göra istället? Kan tänka mig att det har med resurser att göra, dvs om alla gör samma sak i klassrummet så blir det lättare att bara ha en personal där. Men om din son tex skulle vilja sitta vid en dator (om det finns) och forska om något så ser jag inte varför det skulle vara några problem med det.  I skollagen står att undervisningen i elevens val ska syfta till att fördjupa och bredda elevens kunskaper i ett eller flera ämnen, så sålänge din son väljer något som har med det att göra - och som gör att det inte blir massa merarbete för läraren så borde det vara okej? Men som sagt vad är det din son vill göra och hur motiverar rektorn och läraren att det inte är genomförbart? (eftersom rektorn har sagt sitt om det antar jag att det är för att läraren har hänvisat dig dit).

Han skulle gärna hålla på med orketer, idrott eller naturvetenskap.
  • Anonym (fel?)

Hur är det på andra skolor?

• Aiso

I vår skola har de elevens val 2 veckor per termin, på eftermiddagarna under dessa veckor. De blandar grupper från hela mellanstadiet (dvs 3 klasser per årskurs * 3 årskurser mixas ihop).. Elevernafår välja mellan olika ämnen (tex programmering, friluftsliv, bakning, dans, kemi/fysik experiment, teknik, engelska konversation, praktisk matte, landskapsmålning, sjukvård och livräddning etc). Eleverna får nästan alltid sitt förstahandsval och det brukar vara mycket uppskattade veckor.

• Anonym (fel?)
    Aiso skrev 2016-11-24 22:18:04 följande:

I vår skola har de elevens val 2 veckor per termin, på eftermiddagarna under dessa veckor. De blandar grupper från hela mellanstadiet (dvs 3 klasser per årskurs * 3 årskurser mixas ihop).. Elevernafår välja mellan olika ämnen (tex programmering, friluftsliv, bakning, dans, kemi/fysik experiment, teknik, engelska konversation, praktisk matte, landskapsmålning, sjukvård och livräddning etc). Eleverna får nästan alltid sitt förstahandsval och det brukar vara mycket uppskattade veckor.

Det låter ju betydligt bättre än på vår skola. Bör jag kräva att dom förbättrar detta så att eleverna har något att välja mellan. Alla dom sakerna tror jag att min son skulle vara intresserad av utom landskapsmålning.  Men poängen måste ju vara att man gör det i grupp. Inte att han ska sitta och hålla på med sitt eget medan dom andra pysslar. 
  • Carambolan

Ja, prata med rektorn. Eleverna ska ha flera olika ämnen att välja mellan.

• Anonym (15 år sen)

I min skola kallade man det "elevens väl" och det var extra tid för läxläsning. Man kunde alltså komma till klassrummet och jobba fritt med sina läxor.

• ventilera mera

I skolan som jag jobbar på så tar de alla elevens val-timmar och lägger ut dem på X antal heldagar istället. Då har de t ex beachvolley eller bowling (idrott), tårtdekor (hemkunskap), skapa film, animering (bild), författarverkstad på svenska eller engelska osv. Får man inte sitt förstahandsval ena gången så hamnar man först i kön vid nästa tillfälle. Funkar jättebra.

• Anonym (fel?)
    Anonym (15 år sen) skrev 2016-11-26 17:34:48 följande:

I min skola kallade man det "elevens väl" och det var extra tid för läxläsning. Man kunde alltså komma till klassrummet och jobba fritt med sina läxor.

Låter lite trist. Eller? Här har dom något som heter studiestöd för dom som vill eller behöver det efter skolan. Låter som något liknande. Tycker du det är ett bra upplägg på din skola?
  • Anonym (pappa)

På vår skola finns 15 ämnen och 3 nivåer att välja mellan, alla elever från år 4 får välja fritt. Det är allt från fördjupning i skolämnena, sportaktiviteter som bowling och bågskytte, extra språk som vi inte vanligtvis erbjuder, författar- och appverkstad. Med mera. Varje elev får skiva upp sig på sitt första- andra. och tredjehandsval, och om ett ämne och nivå får ihop 10 elever så startar den.

Sedan har vi en kultur- och idrottsvecka varje termin också, där eleverna får välja vad de vill göra en hel dag eller flera. De kan till exempel välja att gå en långled hela dagen en dag, ha teaterbesök en dag, och vara hela dagen i snorwboardbacken eller målarsalarna. Helt valfritt, förutom att vi försöker få alla att ha minst en dag av kultur och en dag av idrott. 

• Anonym (15 år sen)
    Anonym (fel?) skrev 2016-11-26 21:30:44 följande:
    Låter lite trist. Eller? Här har dom något som heter studiestöd för dom som vill eller behöver det efter skolan. Låter som något liknande. Tycker du det är ett bra upplägg på din skola?
    Nu har jag slutat högstadiet, men för mig var det ett värdelöst upplägg Jag gjorde mina läxor ändå. Men jag antar att skolan hade ont om pengar och det var billigare än att erbjuda drama, programmering eller något annat.
  • Carambolan
    Anonym (15 år sen) skrev 2016-11-26 17:34:48 följande:

Ett väldigt pragmatiskt och praktiskt synsätt, men fel. Elevens val ska inte vara en förstörkning av övriga ännen utan måste innehålla något som inte redan ingår i läroplanerna.
  • Anonym (fel?)
    Anonym (pappa) skrev 2016-11-26 21:48:43 följande:

På vår skola finns 15 ämnen och 3 nivåer att välja mellan, alla elever från år 4 får välja fritt. Det är allt från fördjupning i skolämnena, sportaktiviteter som bowling och bågskytte, extra språk som vi inte vanligtvis erbjuder, författar- och appverkstad. Med mera. Varje elev får skiva upp sig på sitt första- andra. och tredjehandsval, och om ett ämne och nivå får ihop 10 elever så startar den.

Sedan har vi en kultur- och idrottsvecka varje termin också, där eleverna får välja vad de vill göra en hel dag eller flera. De kan till exempel välja att gå en långled hela dagen en dag, ha teaterbesök en dag, och vara hela dagen i snorwboardbacken eller målarsalarna. Helt valfritt, förutom att vi försöker få alla att ha minst en dag av kultur och en dag av idrott. 

Det låter ju väldigt bra. Sjukt att det kan vara så stor skillnad på olika skolor. Så mycket bättre och mer utvecklande än att sitta och färglägga vikingar :( 
Svar på tråden elevens val - rösta i klassen vad man ska göra?