• Starlights

Mf eller gravid? Starkt plus 10 dagar efter blödning.

Hej. Vet att det säkert finns tusen trådar med liknande frågor. Men jag känner att jag ändå måste få skriva av mig. Skäms

Jag och min sambo planerar graviditet, första barnet. Har gjort äl-test i flera månader och har koll på min cykel, så vet att jag har haft äl. Testade negativt gravtest på BIM och fick samma dag även min "mens" som varade i 3 och 1/2 dagar. Mensen var dock inte lika riklig denna gång, och vanligtvis har jag mens i minst 5 dagar. Hade inte ont eller någon mensvärk. Men antog ändå att det var helt vanlig mens. Har inte heller haft några som helst symptom på graviditet.

Nu 10 dagar efter BIM och "mensens" första dag, så testade jag med två grav. test och fick ganska tydliga plus på båda två. Hade inte förväntat mig att vara gravid, så min första tanke är att jag måste haft ett missfall då blödningen kom och att hormoner fortfarande är kvar i kroppen.. 

Men brukar graviditetstesten visa så tydligt positivt mer mer än en vecka efter missfall? Bifogar en bild på testen.. Dessa test är alltså från idag, 10 dagar efter blödningen.

Tänkte ta nytt test om en vecka, och se om det fortfarande är positivt eller om strecken blivit svagare/starkare.. Skulle vara v. 5+3 idag, så det går ju inte att kolla på VUL eller något annat sätt. Men så jobbigt att vänta och oroa sig.. Rynkar på näsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-18 18:59
    Fick konstaterat missfall i vecka 6-7 nån gång. Men har fortsatt småblödningar. Efter flera blodprov där hcg fortsätter att öka misstänker de nu utomkveds.. :-/
  • Svar på tråden Mf eller gravid? Starkt plus 10 dagar efter blödning.
  • Mallemamma

Vad lustigt! Men när hade du ÄL förra månaden, gjorde du ÄL-test då? Var uppmärksam på om du börjar få ont, då det skulle kunna handla om utomkveds. Du kan ju såklart vara gravid också trots blödning.

Hur kommer det sig att du tog ett graviditetstest nu?

• Starlights

Ja jag gjorde äl-test förra månaden, fick utslag på äl samma dag som min app på telefonen visade att jag skulle ha äl. Så ägglossning har jag ju haft.

Jag har dock aldrig någon mensvärk i vanliga fall heller. Så om det är en vanlig mens är det ju inget konstigt att jag inte har haft ont. Men tycker det är konstigt att det visar så starka plus 10 dagar efter att blödningen (mensen?) startade. 

Anledningen att jag testade nu... Skulle ta ett vanlig äl-test (beräkna äl på söndag eller måndag) och fick utslag på ägglossning direkt. Har läst någonstans att äl-test inte kan se skillnad på LH-hormonerna och de hormoner som graviditetstesten ger utslag på. Så tänkte att jag kollar med ett gravitietstest också för säkerhets skull. Fick plus direkt, så tog ett till av annat märke och plus där också. Förvånad 

• Mallemamma

Okej! Jag tycker det låter mycket märkligt, att det blivit så starkt trots inget plus samma dag som blödningen.. jag hade nog ringt en bm och rådfrågat :) något kan de se på vul, förmodligen för tidigt för hjärtslag, men om där är en graviditet eller inte.

För det händer ju, att folk får mensliknande blödning trots att de är gravida :) håller tummarna!

• Micka!

Grattis! Du är helt klart gravid, det är vanligt med mensliknande blödningar i början av graviditet. Det var fina starka plus

• Anonym (Anna)

Jag tolkar absolut de där testen som att du är gravid, även om det är konstigt att du inte sett något på de tidigare testen när du verkar ha koll på din ägglossning denna månad. 

Jag skulle dock råda dig till att försöka få tid för UL, för att stilla din oro. De bör åtminstone kunna se om det finns någon graviditet, även fast det kanske är för tidigt för att hjärtslag och dylikt. 

Grattis till graviditeten  

• Starlights

Ja blev inte klokare av detta. Jag vågar inte hoppas något, bättre att förvänta sig att det inte är något så blir man inte besviken. Fick en rosa flytning idag också, så får se om det är mer blödning på gång.. Kanske inte allt kom ut under blödningen och det därför visar positivt fortfarande?

Egentligen skulle jag inte heller bli så besviken om det visar sig vara MF. Jag har ju inte ens vetat om att jag har varit gravid. Känns mest surt att man missar ägglossningen denna månad då, och måste vänta (minst?) en månad till nästa chans.

Tar nya test nästa vecka och kanske ringer en bm, så får vi se hur det blir.

• GrönaDruvan

När jag fick missfall i stort sett när mensen skulle komma, så hade jag bara ett svagt svagt plus 2 dagar efter bim..sen började jag blöda och redan samma dag som blödningen nästan slutat så visade gravtestet minus. Jag plussade alltså på måndagen och på lördagen testade jag mig igen och då var det blankt...
    Verkar väldigt konstigt att du får så starka plus 10 dagar efter blödning om det var ett sånt tidigt missfall. Jag tror att blödningen var en blödning helt enkelt och att du är gravid.

• Anonym (Lycka till)

Håller tummarna

• Anonym (Anna)
    Starlights skrev 2016-11-25 12:00:31 följande:

Ja blev inte klokare av detta. Jag vågar inte hoppas något, bättre att förvänta sig att det inte är något så blir man inte besviken. Fick en rosa flytning idag också, så får se om det är mer blödning på gång.. Kanske inte allt kom ut under blödningen och det därför visar positivt fortfarande?

Egentligen skulle jag inte heller bli så besviken om det visar sig vara MF. Jag har ju inte ens vetat om att jag har varit gravid. Känns mest surt att man missar ägglossningen denna månad då, och måste vänta (minst?) en månad till nästa chans.

Tar nya test nästa vecka och kanske ringer en bm, så får vi se hur det blir.

Jag tycker det är konstigt att det inte ens visade positivt samma dag som blödningen började, i och med att det var BIM, om det skulle röra sig om missfall. Visst att det kan visa positivt några dagar efter att ett mf har skett, men jag har aldrig hört om att det skulle öka i styrka och att strecket är starkare än innan om det rör sig om ett mf., så jag tror fortfarande att du är gravid. 

Det är ganska vanligt med blödningar under de första månaderna av en graviditet, och du säger ju själv att mensen var kortare och annorlunda än det brukar vara, så varför tror du inte på att det skulle kunna vara en graviditet denna gång?

Dock så kanske det kan ha varit mf av en tvilling, men att den andra överlevde och att det är därför det fortsätter att öka. Testa med ett digitalt med veckoindikator så får du kanske lite mer hum om hur det kan förhålla sig.  
  • Starlights

Tack för era svar, och era grattis. Men vill som ändå vara 100% säker innan jag börjar jubla.. Flört Men ska ringa till vårdcentralen/bm på måndag så får vi se. Finns ju egentligen ingenting vi kan göra just nu i alla fall. Om det trots allt skulle vara ett mf så har jag ju i alla fall fått bekräftat nu att jag faktiskt KAN bli gravid, och det är ju bra!

Men ska kolla upp så får se till veckan! Återkommer  Flört

Svar på tråden Mf eller gravid? Starkt plus 10 dagar efter blödning.