• Anonym (skillnad)

Skillnad mellan undersköterska och sjuksköterska?

Jag vet att det är skillnad på hur lång utbildningen är (tre år och 1,5 år) och sånt men vad är de stora skillnaderna?
    Frågar därför att jag var och tog prover idag och då var det en undersköterska som gjorde det men förra gången jag gjorde det så var det en sjuksköterska (hade namn och titel på skyltar). så det verkar de göra båda två men mer än det då? Fattar ju att det är skillnader men exakt vad är det?

Har knappt haft kontakt med vården och känner ingen som jobbar med det direkt så därför frågar jag här.

• Svar på tråden Skillnad mellan undersköterska och sjuksköterska?
  • Anonym (ssk)

Undersköterskor jobbar med i huvudsak med basal omvårdnad samt t ex provtagning. Har gymnasial utbildning, eller motsvarande på ex Komvux. Är mycket kunniga och ofta de som träffar patienterna mest på en avdelning! Sjuksköterskor har en kandidatexamen i omvårdnad och är huvudansvariga för omvårdnaden. Läkemedelsadministration, läkarronder och dokumentation hör i huvudsak till sjuksköterskors område. Oftast jobbar uskor och ssk i team kring patienterna, där båda proffesionerna bidrar med sin kompetens :)

• Anonym (Mjo)

Venprover är något en sjuksköterska kan delegera till en undersköterska, bl.a.

• Anonym (Ane-ssk)
    Anonym (Mjo) skrev 2016-11-25 10:03:58 följande:

Venprover är något en sjuksköterska kan delegera till en undersköterska, bl.a.

Nej, är inget en usk behöver ha delegering på och pr således inget som delegeras bort.
  • Anonym (PMS)

Sond, kateter, medicinering osv ansvarar ssk för. Viss medicinering kan ssk delegera till usk.

• Anonym (Mjo)
    Anonym (Ane-ssk) skrev 2016-11-25 19:45:37 följande:

Nej, är inget en usk behöver ha delegering på och pr således inget som delegeras bort.

Eh, jo. Här jag bor är det så iaf.
  • Anonym (Ane-ssk)
    Anonym (Mjo) skrev 2016-11-25 20:46:21 följande:

Eh, jo. Här jag bor är det så iaf.

Då gör det fel eftersom venprovtagning inte behövs eller ska delegeras.
  • Anonym (Essa)
    Anonym (PMS) skrev 2016-11-25 19:53:59 följande:

Sond, kateter, medicinering osv ansvarar ssk för. Viss medicinering kan ssk delegera till usk.

Men både sond och katersättning kan delegeras till usk.
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (Ane-ssk) skrev 2016-11-25 19:45:37 följande:

Här står det ju rätt tydligt. Om du är ssk så är det lite skrämmande att du inte verkar veta detta?

• Anonym (Dsk)
    Anonym (PMS) skrev 2016-11-25 19:53:59 följande:

Vad menar du med viss medicinering?
  • modsey
    Anonym (Ane-ssk) skrev 2016-11-25 20:50:33 följande:

Då gör det fel eftersom venprovtagning inte behövs eller ska delegeras.

Der stämmer inte.! Undersköterskor ska ha deligering på detta. Gör ni annat gör ni fel. ...
Svar på tråden Skillnad mellan undersköterska och sjuksköterska?