• erikbolhlsson

    Råd om läsplatta/e-bokläsare

    Jag står i begrepp att köpa en läsplatta, dvs. en platta med e-ink och som i princip endast används för att läsa e-böcker. Utöver att det ska vara en platta av hyfsat god kvalitet är mitt enda krav att det på plattan ska vara möjligt att låna e-böcker från biblioteket direkt utan att man ska behöva gå omvägen via datorn (den enda dator jag har är en företagsdator och den tillåter inte att man installerar egna program. Dessutom skulle det vara smidigt att slippa den manövern.) Jag har förstått att det ska finnas plattor man göra detta på, men jag tycker inte att det är helt lätt att utifrån den dokumentation som finns avgöra vilka.
    Nu till min fråga, finns det någon här på forumet som kan tipsa om en bra läsplatta som uppfyller mina krav, god kvalitet och lån direkt till plattan?

  • Svar på tråden Råd om läsplatta/e-bokläsare
  • Fia 28

    Kanske en begagnad ipad kunde vara något? Är säkert många som säljer sina äldre ipads som inte längre kan uppdateras till ios 10, och de funkar ypperligt att användas som läsplatta.

  • Sally Cinnamon

    Jag vet inte vilken platta som funkar, vet inte Google? Kan bara berätta att till min Kindle måste man omvandla låneböcker för att kunna läsa dem så välj inte en sån. (Den är dock underbar att läsa på!)

  • Anonym (Tintin)

    Jag har en kindle som jag är supernöjd med. Vet dock inte om det går o låna via bibliotek med den... står set inte på biblioteket vilken en kan behöva ha? :)

  • Aniiee

    En Kindle är väl egentligen den enda som är mer än bara skräp. Annars funkar en helt vanlig surfplatta bättre, men kan vara jobbig att läsa på ibland. Helt ärligt tycker jag att läsplattor är direkt slöseri, det finns till och med appar på både apple och google som är bättre än en ren läsplatta (jag skulle till och med säga att Kindles app är bättre än läsplattan), men to each their own.


    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
Svar på tråden Råd om läsplatta/e-bokläsare