• Thessiss

Får inte valpen att göra ifrån sig ute

Hej.
    Jag har en valp som är ca 13 v som jag inte får att göra ifrån sig ute.
    Är ute direkt efter mat, sömn, lek m.m.
    Lyfter ut honom direkt när jag ser att han är på väg att sätta sig men blir inget ändå.
    Gör absolut inget ifrån sig ute.
    Har haft han sen han var 9/10 v och har endast fått han att kissa 2 ggr ute.
    Är ute allt från 20 min till 2-3 timmar utan resultat.
    Håller oss på samma ställe i trädgården varje gång, el går på samma promenad som är ner till postlådan el stallet, och det är en promenad på några hundra meter fram och tillbaka. Allt för att det ska vara så likt och tråkigt för valpen varje gång, men utan resultat.
    Men direkt vi kommer in efter några sek, ibland har jag inte ens hunnit ta av kopplet så kissar el bajsar han direkt.

Har haft hund förut så jag vet vad det innebär med rumsrenhetsträning och att det kan hända olyckor inomhus.
    Men detta händer lite väl ofta för att vara "olyckor" bara.

Vi har aldrig fyat hunden el liknande när han har gjort ifrån sig inne. Utan bara varit tyst och torkat upp efter honom. Även använt spray som tar bort urindoften där han har satt sig och detta har enbart resulterat i att han sätter sig på något annat ställe i huset..

Någon som har nått tips på hur jag ska gå till väga nu?

• Svar på tråden Får inte valpen att göra ifrån sig ute
  • Axe

Var ute ända tills han kissar eller bajsar ute. Varje gång! Lek ha kul, förstår inte varför du ska göra det tråkigt för honom?

Gå aldrig in innan han kissat eller bajsat. Helst båda två!

• Thessiss

menade inte tråkigt på så sätt.. självklart leker jag m.m. ute.. menade att vi går på samma ställe bara för att omgivningen ska vara tråkig, så att han inte ska "glömma" kissa för att det är massa nytt att kolla på.. Hoppas du förstår hur jag menar nu..

Är ute flera timmar utan att det händer något.
    Har kunnat vara ute från 8.00 till 15-16.00 tiden utan att det har kommit en enda droppe.. Har ju även andra saker att göra än att knata i trädgården dygnet runt...

även om vi har varit ute 5 timmar tex så blir det alltid kiss/bajs direkt efter några sek inne

• Axe

Det låter faktiskt konstigt. Prova att ställa klockan varannan timma dygnet runt i några veckor. Då hinner man oftast ta ut när det är dags och sen får man vänta tills de kissar ute - även om det tar tid! Och när han väl kissar ute ska det bli party! Hoppas, beröm, ge godis och gör det till världens roligaste grej! Vår hund va rumsren vid 12 veckor med denna metod.

• Axe

Hoppa** fjanta dig helt enkelt med pipig glad röst, haha!

• Thessiss

jag håller stenhård koll på valpen inomhus. Har han i det rummet jag är i bara för att hinna se när har sätter sig. lyfter honom direkt han är på väg att sätta sig och bär ut honom.
    Brukar då stanna ute med honom timtal efter detta utan att det kommer något från honom, och direkt innanför dörren så blir det en fläck...

Ute så leker vi, hoppar, studsar, kastar boll m.m.
    som sagt haft hund förut från 8 v valp..

finns inget fel på valpen heller, har kollat han hos veterinär men han är fullt frisk..

• Thessiss

Glömde skriva att de gångerna han har kissat ute ( 2 ggr) så har han fått massa beröm, fått godis, stannat kvar ute ca 10-15 min med bara massa skoj och bus så han inte skulle tro att bara man kissar så är promenaden slut..

• Axe

Hur länge har ni haft honom och hur gjorde förra ägarna?

• Birgitta02
    Thessiss skrev 2016-11-25 13:29:52 följande:
    menade inte tråkigt på så sätt.. självklart leker jag m.m. ute.. menade att vi går på samma ställe bara för att omgivningen ska vara tråkig, så att han inte ska "glömma" kissa för att det är massa nytt att kolla på.. Hoppas du förstår hur jag menar nu..

Är ute flera timmar utan att det händer något.
    Har kunnat vara ute från 8.00 till 15-16.00 tiden utan att det har kommit en enda droppe.. Har ju även andra saker att göra än att knata i trädgården dygnet runt...

även om vi har varit ute 5 timmar tex så blir det alltid kiss/bajs direkt efter några sek inne
    Det verkar som om du gör det mesta helt rätt faktiskt. Att gå till samma plats varje gång är a och o. Jag har dock svårt att tro att ni varit ute i 5-6-7 timmar i sträck och hunden inte kissat minsta lilla. Troligen har den gjort det utan att du märkt det. Vissa sitter ibland och sen står ibland och strilar. Du kan ha uppmärksamheten på någon du pratar med och hunden passar på.

Du vet ju hur man gör: efter sömn, mat och lek går man ut. Men även när den druckit massa vatten. Blir några gånger per dag då.

De väldigt små raserna är ibland svårare att få rumsrena av nån orsak. Vet ju inte vilken ras du har.
  • Birgitta02

PS: jag lyfte ut valpen, till samma plats alltid (precis som du) och där lullade vi sakta runt lite halvtråkigt till valpen kissat vilket sällan tog mer än en kvart. Och då mycket beröm och lite bus. Sen en långsam promenad, valpar ska ju inte promenera för mycket så tarmarna kommer i rörelse. Nästan alltid bajsade hon efter max en halvtimme. Hela tiden höll vi oss på välkända marker. Valpar bajsar ju inte lika ofta som de kissar, så där får man gå på lite känsla. Ett tips är att under 3-4 dagar skriver upp tider när valpen gjort ifrån sig, inne som ute, kanske du ser nån sorts röd tråd där.

• Kerubmamman

Jag skulle också tro att han kissar utan att du märker det. 
    Har du haft med vatten när ni har varit ute i flera timmar? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Thessiss

Hej.

Självklart har jag haft med vatten ute när vi har varit ute i flera timmar.

Och nej han kissade inte el något.

För jag höll koll i 1 timme, sen bytte sambon av mig och så höll vi på 3-4 ggr.

Sen direkt vi kom in efter x antal timmar så blev det en pöl på hallgolvet.

Men nu tror jag det börjar släppa.

Fick han att bajsa ute igår för första gången och idag har jag fått han att kissa en gång ute.

Bara hoppas det håller i sig nu

• Ingrediensen

Det är inte konstigt alls. Han är ännu inte tillräckligt modig för att lämna sin lukt utomhus (och därmed röja att han finns). Det är ett djupt nedärvt beteende. Vår valp var likadan men så efter ett tag vågade hon kissa och bajsa i trädgården och så småningom utanför. Men hela första året var det alltid nära trädgården, i början eller i slutet av rundan. Hon är idag ingen dominant hund utan lägger sig för de flesta hundar. Kanske blir din hund också så elle rså tuffar han till sig med tiden.

Fortsätt som du gör så kommer han snart att våga!

• Starka
    Ingrediensen skrev 2016-12-01 22:42:45 följande:

Det är inte konstigt alls. Han är ännu inte tillräckligt modig för att lämna sin lukt utomhus (och därmed röja att han finns). Det är ett djupt nedärvt beteende. Vår valp var likadan men så efter ett tag vågade hon kissa och bajsa i trädgården och så småningom utanför. Men hela första året var det alltid nära trädgården, i början eller i slutet av rundan. Hon är idag ingen dominant hund utan lägger sig för de flesta hundar. Kanske blir din hund också så elle rså tuffar han till sig med tiden.

Fortsätt som du gör så kommer han snart att våga!

Ursäkta ot men Väldigt intressant det du skriver har inte tänkt på det så innan men det är ju egentligen ganska självklart

Det kommer säkert att lossna snart du verkar ju göra allt rätt. Lycka till med lilla vovven
  • Michakaj1991

Hej. Gå olika rastvägar vid promenader, där finns nya dofter. Ge belöning direkt efter den kissat eller bajsat, ger du belöning 1 min efter förstår inte hunden vad du belönar. Samt ge belöning när hunden doftar ute. (Ge godis och uppmuntran)

Om du har tidningar som ligger hemma på golvet så ta bort dom. För till slut kommer valpen att bara vilja kissa på tidningarna ist för ute. Skäll inte om den kissar eller bajsar inne. Den metoden funkar inte.

Rasta valpen. Var annan tim det räcker att ni går ut en snabbis och sedan längre promenad senare.

Viktigt att hunden alltid har friskt vatten framme..

Lycka till ????

• Michakaj1991

Glömde tillägga. Lyft inte upp valpen innan den ska sätta sig. Du tillför stress, låt den få göra sitt. En annan sak kan vara att den vet nu att den kommer bli upplyft när den ska sätta sig en anledning till att den inte sedan vågar sätta sig ute och känner stress mm.

Gå ut regelbundet då kommer den veta vad som är rätt.

• Thessiss

Hej.

Var ett tag sen jag skrev nu.
    Kämpar fortfarande med att få honom rumsren.
    vissa dagar går det jättebra då både kissar han och bajsar ute, och knappt ingen olycka inne.
    Men sen blir det bara inne och inget ute.. Då både kissar och bajsar han ute.

Går ut varannan timme eller oftare, går ut med honom när han har sovit lekt m.m.

Kan vara ute hur länge som helst men dessa dagar kan han sätta sig direkt han kommer in.

Funderar på om han tyvärr blir stressad inne pga av våra barn. har 3 st hemma som är 3½, 5 och 6 år.

För när det blir olyckor inne så är det alltid i barnens rum eller i vardagsrummet där barnen har lite leksaker.
    Han har även kissat några ggr i barnens sängar.

Vet inte hur länge man ska kämpa med detta.

Har aldrig haft en valp som har varit så här i rumsrenhetsträningen.
    och har haft valp förut samt haft egen valpkull m.m.
    så erfarenhet av hundar har jag som sagt.

Han är nu 5 månader och av rasen Finsk lapphund!

• Axe

Dett låter jättekonstigt att du ej fått honom rumsren ännu!

Köpte en 14 veckors valp nyss och det tog ca 2-3 veckor innan han blev 100% rumsren då han bott i hundgård innan. Dock tycker jag att det var lång tid.

jag hade utan tvekan tagit hunden till veterinären för det kan vara något allvarligt fel. Han kanske inte KAN hålla sig..

Hoppas det löser sig, lycka till.

• Thessiss

Hej.

Ja detta är jätte konstigt.

Har inte varit med om detta tidigare heller.

Har haft honom till veterinär och de har tagit prover m.m men finns inga fel på honom.

• Michakaj1991

Hej. Va ett tag sen. Jag tror det är barnen som tillför stress till valpen eftersom han väljer att kissa på så mycket olika ställen hemma även i sängar. Försök stänga dörrarna så han får hålla sig på en central plats. Hoppas det löser sig.

• Dexter dot com

Det är inget ovanligt att hundar är sena med att bli rumsrena, vet många som inte varit helt rumsrena förren vid ca 1 års ålder. Min sista valp behövde ut minst 2 g/h tills hon var 7-8 månader. Ha bara tålamod och gör ingen sak av det.
    Det är ju mycket möjligt att valpen är stressad pga av barnen och du skrev tidigare att ni var ute 5-6 timmar i sträck med en väldigt ung valp vilket också naturligtvis stressar en valp som ska sova regelbundet. Jag är övertygad om att det löser sig med tiden bara valpen får lugn och ro och får växa till sig fysiskt.

Svar på tråden Får inte valpen att göra ifrån sig ute