Rodnar jämt. Nervös inför att söka jobb. Hur gör ni?
Ja som rubriken lyder.. Jag har alltid haft problem med att rodna. Kan inte sitta stilla i samma rum som kollegor utan att bli nervös oc bli röd, ju "viktigare" och mer "officiellt" och uppstyrt tillfället är desto nervösare blir jag, för det blir svårare att gå därifrån. Så jag hatar att gå på bröllop ochfina middagar och kurs med jobbet och allt sånt. Kan må dåligt flera dagar i förväg när jag vet att jag ska hålla nån dragning om nåt och jag måste alltid kolla upp vem som kommer vara närvarande och vilken lokal det gäller osv. Det här har förstört mitt liv så länge jag kan minnas. Och nu har jag ändå tagit mig igenom en högskoleutbildning och pluggat i tre år. Det har varit skitjobbigt men jag har gjort det. Har hatat alla föreläsningar och seminarier och redovisningar men på nåt sätt har jag tagit mig igenom det ändå (fast med massa, massa ångest såklart).
Men nu när jag är färdig med min utildning och ska söka jobb så mår jag jättedåligt över det, för jag vill ju inte ha ett jobb där jag måste sitta i massa möten och hålla föredrag. Och det har jag utbildat mig till innebär att jag förmodligen måste träffa en massa företag och partners och representera mitt jobb och åka på konferenser och sånt. Det är ju en bransch jag är intresserad av men det känns såå jobbigt att det krävs av en att man är social och kan hantera oväntade situationer, för jag är verkligen inte bra på oväntade situationer, jag måste förbereda mig mentalt flera veckor i förväg och måste veta exakt vad som ska hända och när och vem som kommer vara där...
Jag har fått Inderal utskrivet men tycker inte att det hjälper helt. Det kapar topparna på ångesten och rödheten, men jag har ju ändå ångest och blir ändå röd. Har också gått i terapi (KBT) men det är ett stort steg från att klara saker i terapirummet till att klara det själv ute i vanliga livet... Så tycker inte det har hjälpt så mycket heller.
Jag vill verkligen inte leva hela livet såhär, och jag vill liksom inte ha ett jobb där jag mår dåligt varenda dag för att jag måste gå på möten och träffa både kända och okända människor i jobbiga situatioer och vara social på beställning. Det värsta är att jag egentligen har ganska bra självförtroende och jag vet att jag är smart, men det här förstör verkligen för mig att våga visa det. Jag har haft några andra jobb som har funkat ganska bra för att jag sluppit massa möten hela tiden.. Ibland önskar jag att jag utbildat mig till nåt som inte kräver en massa möten, typ målare eller veterinär eller konstnär :)
Vad jobbar ni andra rödingar med? Har ni valt yrke utefter att slippa jobbiga situationer eller kör ni på ändå? Hur funkar det med era jobb när ni blir röda hela tiden?