• hellee

flytta hem till FÖRÄLDRARNA ?

Hej!

Jag är 25 år snart 26 har varit sjukskriven i snart ett år och nu vill jag jobba igen. Jag kan få jobb i samma stad som mina föräldrar bor. Jag har tänkt bo hos mina föräldrar i ca 2-3 år för att spara pengar och köpa en lägenhet därefter byta jobb och flytta till annan stad. Mina föräldrar har stor hus och för dem är det OK att jag flyttar hem igen. vad tycker ni om iden?

• Svar på tråden flytta hem till FÖRÄLDRARNA ?
  • Carambolan

Att mellanlanda hos föräldrarna i några veckor medan jag letar ny bostad hade kännts ok, men aldrig i livet att jag velat flytta hem i flera år. Men det beror väl på vilken relation man har till föräldrarna...

• Jultomteparad

En kompis gjorde så i just din ålder. Han hade då bott ifrån dem sedan han var 16 och sa att eftersom det var så länge sedan han bodde hos dem kändes det mest som att vara inneboende hos ett trevligt äldre par.

Det gäller nog att alla tänker på att inte falla in i gamla mönster för att det ska funka.

• Jultomteparad
    Jultomteparad skrev 2016-11-26 10:39:42 följande:

En kompis gjorde så i just din ålder. Han hade då bott ifrån dem sedan han var 16 och sa att eftersom det var så länge sedan han bodde hos dem kändes det mest som att vara inneboende hos ett trevligt äldre par.

Det gäller nog att alla tänker på att inte falla in i gamla mönster för att det ska funka.

Vid närmare eftertanke skaffade han eget boende efter ngt år, så helt lyckat tyckte han nog inte att det var.
  • Petter och jag

Du gör som du vill. Jag hade inte stått ut med att bo hemma i några år. Mellanlanda i några veckor, ja - men inte år.

• hellee

jag måste nog fundera djupare innan jag tar ett slutligt beslut jag ska besöka familjen nu på måndag. Varför hade ni inte stått ut är det friheten?

• Jultomteparad
    hellee skrev 2016-11-26 13:09:44 följande:

jag måste nog fundera djupare innan jag tar ett slutligt beslut jag ska besöka familjen nu på måndag. Varför hade ni inte stått ut är det friheten?

Ja, bland annat. Att förlora delar av den "vuxenhet" det är att agera helt fritt utan föräldrarnas insyn - att kunna ta hem folk hur som helst, att komma och gå hur jag vill mm. Att visa hänsyn till dem skulle jag inte ha problem med, det måste man ju alltid när man bor med någon. Men just det att mina föräldrar skulle ha sån koll på vad jag gör skulle kännas jobbigt.
  • Tow2Mater

Att köpa en lägenhet för att därefter byta jobb och flytta till annan stad verkar ju idiotiskt oavsett vem man bor med, tror du inte?

• hellee

haha nej, om jag får ett jobb i en annan stad då ska jag köpa lägenhet där.

• Carambolan

Kan du inte bara hyra en lägenhet i den stad du faktiskt vill bo och jobba i? Eller menar du att dina föräldrar skulle låta dig bo helt gratis?

• Fru Ve

Jag tycker också det låter lite annorlunda att bo hemma hos föräldrarna flera år om man är 25. Kan du inte flytta dit ett tag och sen efterhand leta efter en mindre billig bostad? Naturligtvis gör du som du vill. Trivs du tillsammans med dina föräldrar på det sättet är det ditt val. Men de flesta vuxna vill ju ha ett eget liv vilket är svårt om man bor hemma.

Svar på tråden flytta hem till FÖRÄLDRARNA ?