• Anonym (Moa)

Hur ofta köper du nya glasögon?

Jag undrar hur ofta det är normalt att behöva köpa nya glasögon pga att ens recept har ändrats? Jag fattar naturligtvis att alla är olika men det måste ju finnas något tidsperspektiv som är mer eller mindre normalt att förhålla sig till. Glasögon är ju inga billiga pjäser. Guld i mun Skulle jag gissa så skulle jag tro att varannat år är någon gyllene regel men det kanske är jag som är lurad att köpa för ofta.

Så, vilken/vilka sorters glasögon köper du? Avstånd, läsglas eller progressiva? Hur ofta behöver du byta?
    (Räkna inte in glasögon du köper för skojs skull för att du vill ha fler att växla mellan utan räkna bara hur ofta du måste byta för att synen har förändrats.)

Om du vill får du säga ungefär hur gammal du är. Vad jag har förstått så är det vanligt att t ex behöva köpa många progressiva första åren man behöver progressiva glasögon (ofta runt 40-års åldern) men att synförsämringen stannar av efter några år och att man då kan klara sig längre utan att behöva byta.

Så berätta hur det är för dig. Skrattande

Jag kan börja. Fick läsglas för 9 år sen och har bytt recept på dom fyra gånger, så nästan varannat år.
    Fick progressiva för 2 år sen men dom funkade inte för mig och behövde byta igen i år för att synen försämrats. Så två år där med.

• Svar på tråden Hur ofta köper du nya glasögon?
  • Jultomteparad

Mitt synfel har inte ändrats på åtta år. Men jag har bytt glasögon två ggr ändå pga fåfänga.

• Jultomteparad

Oj. Läste slarvigt. Fattar nu att det nog bara var läsglas du menade. Jag är närsynt så det är ju en annan grej.

• IsDimma

Jag är närsynt. Var 16 år när jag fick mina glasögon (-0,75). Upptäcktes när jag skulle börja övningsköra. Men hade nog sett dåligt ett tag. Använde glasögonen högst sporadiskt till jag var 24. Bara när jag verkligen var tvungen.
    Kollade ögonen igen det året och blev uppbytt till -1.0. Skaffade linser i samma veva. Vilket lyft!
    Har kollat ögonen en gång till sen dess men har samma fortfarande. Eller ja, hade när jag var 26. Nu är jag 31 och tycker jag ser bra med linserna i men skulle behöva starkare glasögon (har samma styrka på båda).

• IsDimma
    Jultomteparad skrev 2016-11-26 15:45:41 följande:

Oj. Läste slarvigt. Fattar nu att det nog bara var läsglas du menade. Jag är närsynt så det är ju en annan grej.

Jaha. Bortse då från mitt svar också.
  • Anonym (frida)

Inte särskilt ofta, man bör inte byta glasen för ofta. Då kan man få onödigt sämre syn. Jag har också hört om att vartannat åt är lagom men det är alldeles för ofta för att vara bra för ögonen. Jag byter när det finns ett behov, antingen att jag börjar se så dåligt att det blir besvärligt eller att glasögon är så slitna

• Anonym (Moa)

Alla med glasögon oavsett synfel får såklart svara. Skrattande Men fåfängeglasögon räknas inte.

Anonym (frida) skrev 2016-11-26 15:55:32 följande:
    Inte särskilt ofta, man bör inte byta glasen för ofta. Då kan man få onödigt sämre syn. Jag har också hört om att vartannat åt är lagom men det är alldeles för ofta för att vara bra för ögonen. Jag byter när det finns ett behov, antingen att jag börjar se så dåligt att det blir besvärligt eller att glasögon är så slitna
    Är det sant?  Varför blir synen sämre för att den får hjälp att se bättre?

Det har fallit sig så att jag har bytt läsglas ungefär varannat år när synen har förändrats från 0,75 till 1,25 till 1.75 och nu senast 2,25, så i omgångar om 0,50. (om det är så man skriver - jag är ingen optiker) Skulle det vara så fel att byta med sådana mellanrum? Nu blir jag lite orolig här... Rynkar på näsan

Mina progressiva är jag inte säker på vad synfelet är men det var knappt att jag behövde hjälp på långt håll (tror det kan ha varit 1,0) och jag såg sämre med dom än utan konstigt nog. Mina nya progressiva ska bara ha läsdelen fast jag egentligen skulle kunna ha korrektion att se längre bort men eftersom att jag har problem med det så tyckte optikern att vi tar bort den och bara använder läsdelen. Dom har jag inte fått än. Men det kanske är jättedumt av mig att ha progressiva med en läsdel bara? Nu gick jag lite ot men om någon har en åsikt så får ni gärna skriva den.
  • Jultomteparad
    Tack för det!

Men hur synen påverkas över tid beror på vilket synfel man har. Ditt synfel beror troligen på att linsen åldrats och blivit stel. Jag har fel form på ögongloben. Det är alltså tyvärr mer troligt att ditt synfel blir värre med tiden men att mitt ligger oförändrat över längre tid.
  • Anonym (Moa)
    Jultomteparad skrev 2016-11-26 16:21:31 följande:
    smile1.gif Tack för det!
    Men hur synen påverkas över tid beror på vilket synfel man har. Ditt synfel beror troligen på att linsen åldrats och blivit stel. Jag har fel form på ögongloben. Det är alltså tyvärr mer troligt att ditt synfel blir värre med tiden men att mitt ligger oförändrat över längre tid.
    Ja, jag har det där åldersproblemet att det blir svårare att läsa ju äldre jag blir. Och så har det ändrats litegrann att se långt men inte så mycket vad jag fattar. Enligt optikern så skulle jag kunna använda progressiva för lite hjälp att se längre bort men det blev ju bara suddigare för mig med den hjälpen än utan konstigt nog.

• Anonym (!)

Jag byter bågar typ 1-2 gånger per år för det kommer alltid nå snygga nya .
    Tycker inte det är så dyrt med glasögon idag , har gett 2000-3500kr för mina o det är inte mycket på 1 år

• Jultomteparad
    Anonym (Moa) skrev 2016-11-26 16:31:17 följande:

Ja, jag har det där åldersproblemet att det blir svårare att läsa ju äldre jag blir. Och så har det ändrats litegrann att se långt men inte så mycket vad jag fattar. Enligt optikern så skulle jag kunna använda progressiva för lite hjälp att se längre bort men det blev ju bara suddigare för mig med den hjälpen än utan konstigt nog.

Vad synd. Det verkar krångligt med progressiva. Ngt man måste lära sig att använda. Tycker folk brukar säga att de blir åksjuka av dem i början.
Svar på tråden Hur ofta köper du nya glasögon?