Hur ofta köper du nya glasögon?
Jag undrar hur ofta det är normalt att behöva köpa nya glasögon pga att ens recept har ändrats? Jag fattar naturligtvis att alla är olika men det måste ju finnas något tidsperspektiv som är mer eller mindre normalt att förhålla sig till. Glasögon är ju inga billiga pjäser. Skulle jag gissa så skulle jag tro att varannat år är någon gyllene regel men det kanske är jag som är lurad att köpa för ofta.
Så, vilken/vilka sorters glasögon köper du? Avstånd, läsglas eller progressiva? Hur ofta behöver du byta?
(Räkna inte in glasögon du köper för skojs skull för att du vill ha fler att växla mellan utan räkna bara hur ofta du måste byta för att synen har förändrats.)
Om du vill får du säga ungefär hur gammal du är. Vad jag har förstått så är det vanligt att t ex behöva köpa många progressiva första åren man behöver progressiva glasögon (ofta runt 40-års åldern) men att synförsämringen stannar av efter några år och att man då kan klara sig längre utan att behöva byta.
Så berätta hur det är för dig.
Jag kan börja. Fick läsglas för 9 år sen och har bytt recept på dom fyra gånger, så nästan varannat år.
Fick progressiva för 2 år sen men dom funkade inte för mig och behövde byta igen i år för att synen försämrats. Så två år där med.