• Anonym (Fel eller rätt?)

Varför är det fel att ligga med andra?

Varför är det så många som anser att sex bara är nåt som händer inom förhållandet. Statistiken visar något helt annat, väldigt många ligger med andra. Jag får kramas, umgås, ja göra allt utom att ligga med andra, är inte det konstigt om vi tänker efter?

• Svar på tråden Varför är det fel att ligga med andra?
  • Smecker

Att ligga med andra är i sig inget fel. Det är att gå bakom sin partners rygg, ljuga och bedra som är fel.

Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • StevenDiese

Ja lite märkligt är det allt.

• Anonym (senaste)

Ja det är inte fel att ligga med någon annan. Men det är fult att bryta löften, gå bakom ryggen samt ljuga för sin partner.

• Cecese

Det är fel om man går bakom ryggen på sin partner och ljuger. Är båda överens om att man får ligga med andra är det inget fel med det. 

• StevenDiese

TS frågeställning är nog snarare varför det inte är norm att man ligger med flera, även om man är i ett förhållande?

Man kan ju umgås på väldigt många andra sätt med personer som inte är ens partner men varför är det inte så med sex?

• r a v e n
    StevenDiese skrev 2016-11-27 00:49:20 följande:

TS frågeställning är nog snarare varför det inte är norm att man ligger med flera, även om man är i ett förhållande?

Man kan ju umgås på väldigt många andra sätt med personer som inte är ens partner men varför är det inte så med sex?

Kanske för att många förknippar sex med kärlek och liknande känslor som vanligen är av det exklusivare slaget, även personer som säger sig inte göra det, och majoriteten befinner sig i monogama relationer? Bara en teori här.
  • r a v e n
    Anonym (Fel eller rätt?) skrev 2016-11-26 23:47:34 följande:

Varför är det så många som anser att sex bara är nåt som händer inom förhållandet. Statistiken visar något helt annat, väldigt många ligger med andra. Jag får kramas, umgås, ja göra allt utom att ligga med andra, är inte det konstigt om vi tänker efter?

För att utveckla. Jag tror det ofta finns en förväntning om sexuell och emotionell exklusivitet i parförhållanden, så jämförelsen med en platonisk kram haltar la lite? Jag gissar då att din partner inte önskar se dig i sexuell samvaro med annan man då föreställningen om att förlora dig i konkurrensen uppstår. Något som vanligen inte sker pga en kram. Men detta är alltså ett tänk utifrån normen, och det är väl den du ifrågasätter här.
  • Smajley

Därför att samhället har djupt inpräntat att det bör vara man-och hustru. Det är inte särskilt länge sedan homosexuella blev accepterade som människor. För bara några år sedan sa de att homosexualitet var en sjukdom. Det är hårt inpräntat hur det "borde vara".

Det är helt befängt om du frågar mig. Sveket ligger i att ljuga för sin partner och svika ett löfte man givit. Jag har sagt till min sambo att om han av någon anledning skulle vilja ligga med någon annan så hade jag känt en enorm tillit samt hyst respekt för honom som min livspartner om han kunde ta upp detta med mig. Jag äger inte honom. Detsamma gäller mig. Jag har inget att bli sårad över om han inte går bakom ryggen eller hur?

Jag är dock väldigt frispråkig och anser mig absolut inte vara formad efter samhällets ramar, jag gillar även att tänja på tankemönster och vrida på saker i frågeställningar som normalt sett anses vara fel. Men hur är man otrogen om partnern vet om och godkänner handlingen? Tror det hade minskat en hel del skilsmässor om människor kunde öppna sig för den tankebanan.

Jag menar dock inte att vi skulle säg det och automatiskt knulla runt obehindrat hehe. Det skall självklart vara ett gemensamt beslut. Hittills har ingen av oss det behovet alls, men man vet aldrig :)

• Anonym (...)
    StevenDiese skrev 2016-11-27 00:49:20 följande:

Ska man spekulera så gav monogama förhållanden i vår utvecklingshistoria bättre förutsättningarna för att barn som föddes överlevde (två föräldrar fanns på plats för att leta mat och ge skydd). Och innan p-medlens tid innebar sex barn.

Å andra sidan säger samma utvecklingshistoriker att våra förfäder idkade seriemonogami (lite som många idag ) snarare än livslång monogami. D v s att paret höll ihop barnets första känsliga 4-5 år för att senare sprida sina gener med andra partners. Åsikten att det är så länge vi är byggda för att vidmakthålla kärlek och attraktion i ett förhållande har också luftats i veckopressen.
  • Anonym (poly want a f*cker)

Jag tycker väl att det är ok att ligga med andra om man i sitt förhållande är ok med det... Har många vänner som är polygama och de har ju i vissa fall flera seriösa relationer (alltså inte bara ligger utan även allt annat) och det är upp till dem! Har själv legat med några som är poly och haft en eller flera seriösa relationer för tillfället. 

Är dessutom själv inte emot att ligga med andra om min älskling skulle vilja se det. Däremot finner jag ingen glädje i att söka mig någon annan sexpartner då han är allt jag vill ha egentligen. Och skulle själv ha svårt att klara av om han låg med andra... Jag vet lite dubbelmoral där, men tror det ligger i att jag kan tänka mig att ligga med andra som ett led i att göra honom kåt, inte för att det kåtar upp mig... Medan jag inte skulle finna någon njutning i om han låg med någon annan. 

Kort sagt så är jag INTE polygam, men har inget problem med folk som är det, det viktiga och som jag förstått på mina polygama vänner också är viktigt för dem är att man inte ljuger och inte går bakom ryggen på sin/sina partners utan de är alltid insatta i vad som händer. Funkar inte att bli tillsammans med någon och sedan börja ligga runt bakom ryggen och skylla det på att man är poly, nej då tar man och säger det först eller så fort man inser det så att ens partner kan välja om den vill leva i ett sånt förhållande eller inte. 

Så nej inte fel att ligga med andra så länge du inte ljuger och går bakom ryggen på någon.

Svar på tråden Varför är det fel att ligga med andra?