Julhelvetet
Ska försöka göra frågan kort..
Min man kommer ifrån en familj där man alltid umgås på deras landställe, där svärföräldrarna nu bor.
Alla högtider foras där. Alla i familjen är fantastiska och vi kommer bra överens. Det enda som jag kan tycka är jobbigt är att jag har känslorna utanpå och pratar gärna om känslor, pratar om sånt som kan vara jobbigt medan i min mans familj sköter man denna typ av diskussion på "kammaren".
Jag är ensambarn (har en mkt äldre halvbror på mammassida).
Jag kommer från en familj där traditionerna inte var superviktiga, inget överflöd.
Mina föräldrar skilde sig sent, jag var 29.
Min man och jag har varit tillsammans i 12 år, gifta i 8. Vi har tre barn ihop (6,3 och 1 månad).
Första julen vi var ihop firade vi isär, alla andra jular har vi firat med hans familj. När mina föräldrar levde ihop firade vi med dem dagarna innan. Pappa träffade sen en tant jag inte gillade, men vi sågs någon dag innan julafton fortsättningsvis.
Mamma har firat med min brors familj.
Vi hade sagt att när vi får barn ska vi fira vartannat år. Men eftersom mina föräldrar skilde sig så kände jag att jag tänker inte åka omkring.
Inför årets jul ser det ut såhär.
Min papp dog i juni. Samvetet att jag inte firade jul med honom äter upp mig inifrån.
Min mamma "får inte" fira jul med min bror då hans fru inte tål min mamma.
Min man vägrar vara hemma på julen för "julen är så viktig för honom". Han måste alltså fira med sin familj, behålla sina barntraditioner. Han säger att han vill ge dessa till våra barn.
Jag hållermed om att dessa jular är fantastiska!! Men att lämna min mamma ensam känns verkligen inte ok!
Skulle vi fira jul med minmma skulle detta ske hos oss och vi skulle få fixa allt. Hos mina svärföräldrar är maten färdig, barnen får berg av paket och allt är julfint.
Men inte handlar det om det? Inte firar man jul med den som Har möjlighet att erbjuda den "juligaste julen"???
Min mans lösning på detta är följande:
Vi ska dela på oss. Han och de stora barnen åker till landet och jag och den lilla är med min mamma hemma hos oss (det är 40 mil till landet.,).
Hur hade ni reagerat?
Jag anser att det är egoistiskt. Jag har haft ett helvetesår med min pappas bortgång. Att våra barn missar en "julig jul" ett år.. vad gör det?? Borde han inte stötta mig? Varför kan inte vi som egen familj ha egna traditioner? Sen när bestämdes det att jag/mina barn alltid ska fira efter hans traditioner och på den här platsen?
Tacksam för lite olika inputs.