• Jeljel

Julhelvetet

Ska försöka göra frågan kort..

Min man kommer ifrån en familj där man alltid umgås på deras landställe, där svärföräldrarna nu bor.

Alla högtider foras där. Alla i familjen är fantastiska och vi kommer bra överens. Det enda som jag kan tycka är jobbigt är att jag har känslorna utanpå och pratar gärna om känslor, pratar om sånt som kan vara jobbigt medan i min mans familj sköter man denna typ av diskussion på "kammaren".

Jag är ensambarn (har en mkt äldre halvbror på mammassida).

Jag kommer från en familj där traditionerna inte var superviktiga, inget överflöd.

Mina föräldrar skilde sig sent, jag var 29.

Min man och jag har varit tillsammans i 12 år, gifta i 8. Vi har tre barn ihop (6,3 och 1 månad).

Första julen vi var ihop firade vi isär, alla andra jular har vi firat med hans familj. När mina föräldrar levde ihop firade vi med dem dagarna innan. Pappa träffade sen en tant jag inte gillade, men vi sågs någon dag innan julafton fortsättningsvis.

Mamma har firat med min brors familj.

Vi hade sagt att när vi får barn ska vi fira vartannat år. Men eftersom mina föräldrar skilde sig så kände jag att jag tänker inte åka omkring.

Inför årets jul ser det ut såhär.

Min papp dog i juni. Samvetet att jag inte firade jul med honom äter upp mig inifrån.

Min mamma "får inte" fira jul med min bror då hans fru inte tål min mamma.

Min man vägrar vara hemma på julen för "julen är så viktig för honom". Han måste alltså fira med sin familj, behålla sina barntraditioner. Han säger att han vill ge dessa till våra barn.

Jag hållermed om att dessa jular är fantastiska!! Men att lämna min mamma ensam känns verkligen inte ok!

Skulle vi fira jul med minmma skulle detta ske hos oss och vi skulle få fixa allt. Hos mina svärföräldrar är maten färdig, barnen får berg av paket och allt är julfint.

Men inte handlar det om det? Inte firar man jul med den som Har möjlighet att erbjuda den "juligaste julen"???

Min mans lösning på detta är följande:

Vi ska dela på oss. Han och de stora barnen åker till landet och jag och den lilla är med min mamma hemma hos oss (det är 40 mil till landet.,).

Hur hade ni reagerat?

Jag anser att det är egoistiskt. Jag har haft ett helvetesår med min pappas bortgång. Att våra barn missar en "julig jul" ett år.. vad gör det?? Borde han inte stötta mig? Varför kan inte vi som egen familj ha egna traditioner? Sen när bestämdes det att jag/mina barn alltid ska fira efter hans traditioner och på den här platsen?

Tacksam för lite olika inputs.

• Svar på tråden Julhelvetet
  • Eivie

Det finns ingen möjlighet för din mamma att följa med till landet?

• Coccolina

Ja kan inte din mor följa med?? 

hade lite liknande situation med några ex där de absolut skulle fira med sina familjer... Och jag var svag och följde med för de gav mig dåligt samvete om att jag inte ville fira med dem om jag sa att jag ville vara med min mamma... Så de sista åren var de ganska många jular jag inte firade med henne, försökte övertyga henne om att fira med oss, men lade inte mycket krut på det..... Tex kände hon inte mina partners föräldrar... och mina partners föräldrar var aldrig intresserade av att träffa henne kändes det som.... de var inte ens intresserade av mig.....

Sen dog min mor plötsligt... Min nuvarande skulle också ha propsat på att fira med sin familj, men de skulle också propsat på att min mor skulle vara med!!! Nu får vi aldrig mer fira jul tillsammans och jag ångrar att jag inte tog med henne eller vägrade mina partners familjer de åren det skedde... 

Min far firar med sin nya frus familj så där känner jag mig inte välkommen. Så firar med min älsklings familj och det är jätte mysigt även om det är svårt då vi är många, det är trångt och jag är lite annorlunda till lynnet än vad de är.... Men det viktiga är att de gör vad de kan för att jag skall trivas... och det hade de gjort med min mamma också... Prata med din man och hans föräldrar... Har ni varit tillsammans så länge har de väl träffat din mamma?? Så då är det inte så konstigt att bjuda in henne om de vet att hon annars sitter ensam eller att din familj splittras?? 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • hammarhajen

1. Ta med mamma till mannens familj. 

2. Åk till mamma först och mannens familj sedan. Om julen handlar om värme och kärlek får man kanske "ta" att åka runt även om det inte är ens egen innersta önskan. 

3. Åk hem tidigare från landet och fira jul också på juldage, då tillsammans med mamma. Trist att vara ensam på själva julafton, men vägs upp av att få ett firande dagen efter. 

• Jeljel

Självklart har de träffats och det har gått bra. De ör dock otroligt olika och ingen känner sig nog speciellt bekväm tillsammans med den andra..

känner att jag inte kan bjuda in, de måste komma ifrån dem och det gör det inte..

Svärmor har ont i ryggen och när jag tagit upp förslaget med honom (för det har jag) "är svaret att hon inte orkar. Vårt hus på landet är också litet så hon skulle behöva bo hos svärföräldrarna..

men håller med.. visst borde de bjuda in..

Vi är för gamla plus att vi har 3!!! Barn inte ska vi splittra familjen!

• MadHatter

Jag tycker också att det mest logiska vore att din mamma fick följa med till svärföräödrarna.

Menar din man att hans mamma inte orkar med att din mamma är med? Är hon extremt krävande. Kan inte han och du göra det extra jobb aom en extra gäst innebär.

Förstår dock att det är svårt för dig att bjuda in henne. Vet svärdöräödrarna om att hon är ensam på jul och ni kanske ska dela på er?

Det andra alternativet är att bi har två julfiranden, etr på landet och ett med din mamma (fast kanake inte just på julafton). Detta år är det då rimligt att ni firar med mamma på tex annandagen eftersom det stora firandet med många onblandade redan är planerat till julafton.

Vi har också ett för oss viktogt julfirande med släkten. Men vore vi i er situation skulle för det första mamman bli inbjuden. Annars skulle vi anpassa oss och ha jul på julafton vartannat år och jul en annan dag vartannat. Så har vi gjort i många år för att mina syskon som har partners våde ska kunna fira med syskonens partners famiöjer och med oss.

• hammarhajen
    Jeljel skrev 2016-11-27 06:56:17 följande:

Hammarhajen.,det är 40 mil till landet .. ????

Ja? 40 mil åker ju många, många över en vanlig helg för att träffa nära och kära, eller bara för att spela en seriematch i fotboll. Åk på kvällen den 22 (barnen sover i bilen) eller på morgonen den 23. Hem på juldagens morgon, då blir det som en vanlig helg på landet.

Och fira med mamma juldag lunch - annandag kväll. Då blir ingen bortglömd och mamma får mysa ordentligt med er, fast dagen efter julafton.

Inte det absolut roligaste att fara fram och tillbaka kanske, men ibland är det ju omöjligt att få det exakt som man själv vill ha det när många människors önskan ska mötas.
  • hammarhajen
    Jeljel skrev 2016-11-27 06:55:00 följande:

Självklart har de träffats och det har gått bra. De ör dock otroligt olika och ingen känner sig nog speciellt bekväm tillsammans med den andra..

känner att jag inte kan bjuda in, de måste komma ifrån dem och det gör det inte..

Svärmor har ont i ryggen och när jag tagit upp förslaget med honom (för det har jag) "är svaret att hon inte orkar. Vårt hus på landet är också litet så hon skulle behöva bo hos svärföräldrarna..

men håller med.. visst borde de bjuda in..

Vi är för gamla plus att vi har 3!!! Barn inte ska vi splittra familjen!

Fattar inte riktigt?

Dina svärföräldrar måste ju få veta exakt hur det är, de kanske tror att din mamma har någon att fira med? Du måste ju prata med dem ordentligt. Eller be dem hjälpa dig att lösa ditt dilemma. Är de kloka och trevliga personer kommer de att förstå dig och försöka hjälpa dig att bolla, oavsett om de kan lösa problemer eller inte.

Och jag förstår inte det där med att din svärmor "inte orkar". Du skriver också att blir julen hos er är det du som måste förbereda allt. Tar du med din mamma är det väl självklart att hon också får hjälpa till, ta med delar av maten som hon lagat hemma och hjälpa till med disken efter julmiddagen. Ta ut barnbarnen på lek när de börjar bli högljudda eller hjälpa till att koka potatis och duka bord. Det är en självklarhet. En vuxen till i släkten ska inte innebära med jobb (om det inte är en allvaligt skadad eller mycket gammal person). Man hjälps åt. Så säg det till svärmor, självklart tar din mamma med t.ex. jansson till 20 pers, fixar servetter och värmeljus och bidrar med en flaska glögg med tillbehör.

Att det är ett litet hus ni har låter mest som en bortförklaring från din sida. Varför kan du inte sova på en madrass på golvet?
  • hallontryffel

Jag tycker att din man skulle ta och växa upp! Om du alltid ställt upp på att fira jul enligt hans traditioner och önskningar är det väldigt oschysst av honom att inte lyssna på dina önskemål den här julen.

Nej, jag skulle i din sits inte gå med på att han och de äldsta barnen åkte till hans släkt och lämnade dig, den lilla och mormor hemma. Varför lära barnen att bli lika oflexibla som han? Är han sedan en så stor baby att han måste fira enligt sina barndomstraditioner jämt får han väl åka själv och så fixar du och din mamma en mysjul hemma med alla barnen.

Det går ju att åka till svärföräldrarna efter jul, likväl som alla förslag om att fira med din mamma då.

Svar på tråden Julhelvetet