• Anonym (hörpulsen)

Min egen puls eller tinnitus?

Har nu i två år hört ett brusande ljud i örat. Det hörs aldrig dagtid och när man är med jobb och vänner, utan endast på kvällarna när man ska sova och det är tyst. Gjorde ett hörseltest för några månader sedan och resultatet var jättebra så jag har inte nedsatt hörsel i alla fall Men jag är fortfarande lite orolig för ljudet. Hör alla susningar i öronen när man lägger sig på kvällen, är det bara pulsen man hör? Eller har jag tinnitus? 
  • Svar på tråden Min egen puls eller tinnitus?
  • Anonym (Anna)

Du har inte yrsel också? Meniers brukar tyvärr börja sån:/ hoppas de går över för dig!

• Anonym (Har tinnitus)

Pulserar ljudet i takt med din puls?
    I så fall tvivlar jag på att det är tinnitus. Ibland när jag lägger huvudet på kudden kan det komma ett brusande/sprakande ljud i takt med pulsen. Det bör vara blod som pressas genom ett blodkärl, ett hårstrå som trycker mot trumhinnen, eller något liknande.

Tinnitus kan låta på flera sätt, men jag har inte hört talas om att den kan "pulsera" i takt med pulsen. Jag har en konstant högfrekvent ton. Den kan variera i styrka, men det sker ganska långsamt. Om jag utsätter mig för starka ljud så blir tonen omedelbart starkare (fast jag måste ha ganska tyst omkring mig för att höra den), men styrkan minskar sakta till en "grundnivå" om jag inte utsätts för starka ljud.

Jag fick tinnitus av ett starkt ljud mot vänster öra, men det konstiga är att tinnitusen inte är bunden till det örat, utan hörs "mitt i huvudet".

• Anonym (sebbe)

Det är tinnitus. Det är många som har lite tinnitus utan att reflektera över det tror jag. Man kan ju störas olika mycket av det. Ute på stan skulle jag aldrig höra min tinnitus. Men på kvällarna och på morgnarna kan det ibland kännas lite tufft.

• Anonym (hörpulsen)

Fast jag har ju inte hört den hela tiden utan enbart efter förkylningar och ett slag mot örat förra månaden. 

• Anonym (sebbe)
    Anonym (hörpulsen) skrev 2016-11-28 18:50:25 följande:

Fast jag har ju inte hört den hela tiden utan enbart efter förkylningar och ett slag mot örat förra månaden. 

Okej ja du skrev att du hade hört ett brus i örat i två år. Men vad bra att det bara är relaterat till förkylningar då.
  • Anonym (hörpulsen)
    Anonym (sebbe) skrev 2016-11-28 19:52:48 följande:
    Okej ja du skrev att du hade hört ett brus i örat i två år. Men vad bra att det bara är relaterat till förkylningar då.
    Oj, ja det skrev jag. Men det kommer efter förkylnigngar och flygresor och sitter då i några veckor, första gången jag hörde det var för två år sedan.  
Svar på tråden Min egen puls eller tinnitus?