• eeeelin

MS??

Hej!

Efter att ha sökt sönder på nätet och då självdiagnoserat mig med det ena och det andra så provar jag nu att slänga ur mig mina tankar här och hoppas på att det kanske finns någon bland ni underbara människor som stått i samma tanke som mig?

Enligt mig själv har jag sökt vård för det ena och det andra på sistone och jag är lite rädd att söka nu med anledning att bli utskrattad eller diagnostiserad som galen eller hypokondriker och vänder mig hit först för lite råd.

Jag är alltså 21 år och har skrivit ner de olika saker som jag har haft/har i symtomväg så pekar en del mot sjukdomen MS men jag känner samtidigt att jag det är alldeles för vaga symtom för detta så ni får gärna kommentera era egna erfarenheter eller upplevelser så rabblar jag helt enkel bara upp symtomen:

*Svårt att känna kyla/värme: Min sambo kan sitta med täcken på sig medans jag sitter med öppen balkongdörr i linne.
    *Nattsvettningar: Vaknar ofta på nätterna och kan vara sjöblöt av svett.
    *Nedsatt smak- och luktsinne: Ett litet exempel: kollegorna tyckte att det lukta spya ute men jag tyckte att det lukta nyklippt gräs. 
    *Ingen sexlust eller "sexkänsel" heller för den delen, har sällan sex då jag inte känner något. 
    *Svaghetskänsla i armar och händer av och till, kan få kram av att skriva med en penna för att jag tar i så mycket.
    *Skakningar i händer av och till i vissa lägen.
    *Synrubbningar för några år sedan då synen försvann i ett par minuter upp till någon timme men kom tillbaka sedan, hade då svårt med skarpt och ljust ljus som triggade. Sökte dock för detta och de gissade på migrän.
    *Hade en omgång med en mycket märklig känsla när jag böjde huvudet, kändes som det gick en ilning genom kroppen.
    *Efter omgången med "ilningar" fick jag sämre balanssinne och ibland är det såpass svårt att jag inte kan blunda i duschen när jag böjer huvudet utan måste snabbt kolla upp och hålla i mig för att inte ramla ihop. Jag kan gå in i dörrkarmar och är allmänt fumlig, en sväng snubblade jag på allt när jag gick sambon var rasande och sa till mig att börja lyfta på fötterna.
    *Svårt att fokusera ögonen ibland, om jag tex sitter och läser så kan ögonen hoppa till och jag får börja om att leta i texten vart jag läste.
    *Sämre koordinationsförmåga än förut. Om jag ska kombinera en rörelse med fot och hand så måste jag nästan prova mig fram med en del för sig för att sedan kombinera dessa, hade inga problem med detta för ett par år sedan.
    *Humörsväningningar
    *Deprimerande tankar om livet i allmänhet
    *Trötthet , kan sova 24h om dygnet.
    *Dåligt närminne, händer ofta att jag går in i ett rum för att göra nått men glömmer varför jag gick dit. Eller vid samtal när jag ska säga något glömmer jag vad jag skulle säga. 
    *Känselrubbningar då det känns som det bränner på huden samt ömmar vid lätt beröring eller om kläder kommer emot. Började på baksida lår för ett par år sedan.
    *Fick ett diskbråck i svanken förra året som medförde problem med ischias, sjukgymnasten trodde att även känselrubbningen berodde på diskbråcket.
    *Känselrubbningar igen, denna gång i händerna och på underarm, vilket tyder på att diskbråcket inte borde orsaka detta. Kollade med 1177 som rådde mig till att söka vård för detta.

Och här står jag alltså nu och inte vet vad jag ska göra. 

Jag har gjort hjärnröntgen och kroppsröntgen i samband med synrubbningarna och diskbråcket för ett par år sedan så det känns väl som att MS borde vara uteslutet? Om de hade hittat någon avvikande där så skulle de väl ha sagt något?

Tacksam för alla tankar, idéer eller bara tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-11-27 20:11
    En annan känselrubbning jag upplever är att jag får ont väldigt lätt om någon tag i eller bara trycker lite lätt i främst lår eller överarmar. Får en smärta som stannar kvar i ett par minuter efter.

• Svar på tråden MS??
  • Anonym (Anna)

Jag skulle göra ryggmärgsprov så utesluter du att de är MS isåfall. Tycker också många symtom låter som de . En del har ju milda skov o andra större. Vet debutsymtomet är just synen men då är de inflammation på synnerven o de märks riktigt tydligt.

Jag har gjort ryggmärgsprov då jag också misstänkte MS för ett halvåren sen men allt va stress. Jag va livrädd för ryggmärgsprovet men de va absolut inte så farligt jag trodde . Bättre prata med neurolog isåfall än folk här för i slutändan är de bara dom som vet helt .

Du mår inte dåligt o är deprimerad ? Mycket stress osv? De kan ju ge liknande symtom

• RamlosaLight

Jag tycker du ska söka akut, dagtid för dina symptom. Och det ska du göra för att du ska få rätt hjälp. På akuten kommer de ta dina symptom på största allvar!

Det låter som om du har/har haft MS-symptom och oavsett ska du kolla upp det så att det inte är något annat.

Du behöver träffa en neurolog som kan undersöka dig ordentligt.

Jag har MS sedan 2002 då jag insjuknade med känselbortfall på stora delar av kroppen. Hamnade på akuten och fick bl.a göra ett ryggmärgsvätskeprov.

Eftersom jag inte uppvisade klassiska MS-symptom och inte heller mina prover var entydiga dröjde det åtta månader innan jag fick diagnos. Under tiden träffade jag regelbundet min neurolog.

• RamlosaLight

Glömde: de skador man får i hjärnan vid MS syns enbart vid magnetkameraundersökning. Inte på vanlig röntgen.

• eeeelin

Tack för era svar!! Känns så skönt att få läsa era tankar och erfarenheter ????

Jag har känt mig väldigt deppig sen ett par år tillbaka, funderar ofta på om livet ska se ut såhär och om det är värt det. Jag har inget direkt stressigt eller jobbigt liv som jag borde vara deprimerad över så jag intalar mig själv att jag är bortskämd som har dessa tankar när jag har det så bra som jag faktiskt har! Men sen vissa perioder är det hopplöst och jag gråter för allt och känner mig värdelös. Slutade med p-piller för jag trodde de hade effekt men är lika i humöret även utan dom.

Jag läser till vårdadministratör och hör dagligen vad folk är nedvärderande mot se som söker mycket vård så jag är lite skadad därifrån också, att jag inte vill vara krävande och ta upp läkarnas viktiga tid när jag har så klena besvär. Även fast det är hemskt att säga så vore det fruktansvärt skönt med en diagnos eller förklaring till att det kan bli som det blir ibland så jag har tagit era ord till mig och ringt vårdcentralen till att börja med. Förklarade mina problem med känsligheten på huden och ska få en tid, har bestämt att jag ska ta med en lista på alla symtom så att jag inte missar något så får det bli som det blir efter mötet! Tack hörni ????

• RamlosaLight

Deppighet som inte går att förklara kan vara MS-symptom.

Mitt första skov 2002 yttrade sig så. Fast det visste jag ju inte förrän långt senare.

Har sedan haft ytterligare två skov som börjat med depression.

När man i början gjorde neorologiska teater på mig syntes inget onormalt alls. Det var först flera år senare som jag hade svårt att peka på näsan och hålla balansen.

De där stötarna du känt när du böjt fig ner är ett klassiskt MS-symptom.

Ett tillförlitligt ställe att läsa mer på är på www.mssallskapet.se/

Lycka till! Och jag hoppas allt går bra.

Undrar di något är det bara att fråga.

• Madups

Undrar hur det här gått ? Var det MS? Har i princip alla symptom själv som du beskrivit, är 22 år och har två st i släkten som har MS

• Anonym (Maria)
    Madups skrev 2018-04-24 20:57:55 följande:

Undrar hur det här gått ? Var det MS? Har i princip alla symptom själv som du beskrivit, är 22 år och har två st i släkten som har MS

Kolla upp borrelia och om du har epstein barr virus, det kan ge just de här symtomen.
Svar på tråden MS??