• Anonym (Mamman)

    Barn i familjehem

    Jag har barn i familjehem. Jag har dock ingen som helst kontakt med varken familjehemmet eller soc. Är detta "normalt"/vanligt?

  • Svar på tråden Barn i familjehem
  • Anonym (Mamman)
    Dixie skrev 2016-11-28 12:43:56 följande:

    Varför har du inte kontakt, för att du inte vill eller inte får?


    Varför skulle jag inte få?

    För att det inte finns någon anledning!
  • Dixie

    Det beror ju på anledningen till varför barnen finns i familjehem - det kan ju finnas anledning till att föräldern inte bör ha kontakt.

    Menar du att det inte finns någon anledning att ha kontakt med dina barn?

  • Påven Johanna II
    Dixie skrev 2016-11-28 12:49:43 följande:

    Det beror ju på anledningen till varför barnen finns i familjehem - det kan ju finnas anledning till att föräldern inte bör ha kontakt.

    Menar du att det inte finns någon anledning att ha kontakt med dina barn?


    Jag förstår det som att ts har kontakt med sina barn men inte med familjehemmet eller med sociala myndigheter.
  • Anonym (Mamman)
    Påven Johanna II skrev 2016-11-28 12:51:17 följande:

    Jag förstår det som att ts har kontakt med sina barn men inte med familjehemmet eller med sociala myndigheter.


    Exakt så. Barnet har jag alla helger och alla lov. Hela sommarlovet var barnet hemma och samma kommer det bli nu i jul. Pratar dagligen!
  • Påven Johanna II
    Anonym (Mamman) skrev 2016-11-28 12:53:51 följande:
    Exakt så. Barnet har jag alla helger och alla lov. Hela sommarlovet var barnet hemma och samma kommer det bli nu i jul. Pratar dagligen!
    Är ditt barn tonåring? Har hen varit placerad länge? Om du inte pratar med vare sig familjehem eller socialassistenterna, är det bara barnet som förmedlar infromation och löpande planering inför hemflytt? Eller ska inte ditt barn flytta hem till dig någon gång kanske?
  • Anonym (Mamman)
    Påven Johanna II skrev 2016-11-28 13:01:17 följande:

    Är ditt barn tonåring? Har hen varit placerad länge? Om du inte pratar med vare sig familjehem eller socialassistenterna, är det bara barnet som förmedlar infromation och löpande planering inför hemflytt? Eller ska inte ditt barn flytta hem till dig någon gång kanske?


    Barnet flyttar hem till sommaren om inte soc ändrar sitt beslut. Något som hänt förut, därav vill jag inte ha kontakt. Har inget förtroende för soc alls!

    Jag kan ibland tycka det är märkligt att barnet får vara hos mig hur mycket som helst men inte flytta hem. Finns inga "restriktioner" så att säga. Jag betalar alla resor även fast det egentligen ska ligga på soc.

    Soc har mailat att barnet ska gå ut skolåret.

    Kan familjehemmet ha någon deal med soc? Vet att dom behöver inkomsten och eftersom barnet är "enkelt", inget problembarn på något sätt, väluppfostrad och duktig i skolan så förstår jag att de gärna behåller barnet så länge det går!

    Soc är märkliga. Det jag har hört gällande familjehemmet gör att dom inte borde ha några barn alls hos sig! Hemska människor!

    Har förmedlat det tidigare, även min terapeut har förmedlat det men soc brydde sig inte. Trots att det är mycket allvarliga saker! Inget som rör mitt barn dock utan en av deras andra placeringar. Det är såna saker som gjort att jag skippar all kontakt!
Svar på tråden Barn i familjehem