• Siid33

Hög inkomst graviditetspenning/AFA

Hej

Jag har ett ganska speciellt jobb som jag älskar. Tyvärr får jag arbetsplatsförbud från v19 och ska alltså ansöka om graviditetspenning. Som jag har förstått ligger maxtaket på 706 kr/dag, dvs ca 14000kr/månad efter skatt om jag fattat rätt. Jag kommer förlora väldigt mycket på att gå hemma på graviditetspenning. Ni som har tjänat över försäkringskassans maxtak, är det bara att gilla läget?

Har även förstått det som att AFA försäkring endast har tillägg när man tar ut föräldrapenning. Men jag har läst att det är några som fått tillägg även vid graviditetspenning. Någon som vet?

• Svar på tråden Hög inkomst graviditetspenning/AFA
  • Anonym (K)

Kolla ert kollektivavtal. Mitt jobb skjuter till upp till 90% i några månader. Då jag inte tog ut så många dagar i veckan gav det mig ca 50% extra.

Tror inte att det är del i någon försäkring men så såg det ut för mig.

För vår del är det sparkontot som fått ta lite stryk men tycker inte det har varit så farligt även fast vi bara tagit ut 3/4-dagar per vecka fram till 1 år. Men jag vet förstås inte vad ni har för utgifter...

• Siid33
    Anonym (K) skrev 2016-11-28 15:24:35 följande:

Kolla ert kollektivavtal. Mitt jobb skjuter till upp till 90% i några månader. Då jag inte tog ut så många dagar i veckan gav det mig ca 50% extra.

Tror inte att det är del i någon försäkring men så såg det ut för mig.

För vår del är det sparkontot som fått ta lite stryk men tycker inte det har varit så farligt även fast vi bara tagit ut 3/4-dagar per vecka fram till 1 år. Men jag vet förstås inte vad ni har för utgifter...

Tack för tipset.

Vi har det bra ekonomiskt men känns lite bittert att förlora så mycket när man inte kan jobba även om man vill. I detta fall pga farlig arbetsmiljö. Har man rätt att få extra är ju det toppen, annars bara att acceptera. Har LO som kollektivavtal, där igenom AFA försäkring. Var det när du gick hemma på graviditetspenning du fick det? Får man fråga vilket kollektivavtal, eller om du vill behöver bara svara om det var LO eller inte :)
  • Anonym (K)
    Siid33 skrev 2016-11-28 15:35:18 följande:

Tack för tipset.

Vi har det bra ekonomiskt men känns lite bittert att förlora så mycket när man inte kan jobba även om man vill. I detta fall pga farlig arbetsmiljö. Har man rätt att få extra är ju det toppen, annars bara att acceptera. Har LO som kollektivavtal, där igenom AFA försäkring. Var det när du gick hemma på graviditetspenning du fick det? Får man fråga vilket kollektivavtal, eller om du vill behöver bara svara om det var LO eller inte :)

Hej, ursäkta det var som föräldraledig jag fick tillskott från jobbet. Kan såklart vara annorlunda med graviditetspenning. Vet inte riktigt vad jag har för kollektivavtal men det är genom unionen, förmodligen riktat mot IT.
  • Hbsson

Jag har graviditetspenning nu och får inte från AFA då. Fick tiden som sjukskriven för foglossning och får sen när barnet kommit då ja tar ut fp

• Siid33
    Anonym (K) skrev 2016-11-28 17:05:41 följande:

Hej, ursäkta det var som föräldraledig jag fick tillskott från jobbet. Kan såklart vara annorlunda med graviditetspenning. Vet inte riktigt vad jag har för kollektivavtal men det är genom unionen, förmodligen riktat mot IT.

Jaha jo vid fp har vi bra tillägg. Tack för att de delade med dig iaf :)
  • Siid33
    Hbsson skrev 2016-11-28 20:57:36 följande:

Jag har graviditetspenning nu och får inte från AFA då. Fick tiden som sjukskriven för foglossning och får sen när barnet kommit då ja tar ut fp

Tycker det är konstigt att man inte får vid graviditetspenning, skulle också få vid sjukskrivning och sen vid fp. Tack för det.
  • Maria 79

Tyvärr.. jag går på graviditetspenning nu från mitten på nov, har bf 12/1.. får dom där 706 kr/dag. Förlorar ca 12000 i månaden på det.. skitkul inför jul också.

• Siid33
    Maria 79 skrev 2016-11-30 00:59:36 följande:

Tyvärr.. jag går på graviditetspenning nu från mitten på nov, har bf 12/1.. får dom där 706 kr/dag. Förlorar ca 12000 i månaden på det.. skitkul inför jul också.

Är 14000kr/månaden Max vad man får ut efter skatt från FK? Jag kommer förlora över 20000kr isf. Känns så surt när jag vill jobba och så måste jag sluta i mitten av v 19 redan :(
  • Siid33
    Siid33 skrev 2016-11-30 11:42:03 följande:

Är 14000kr/månaden Max vad man får ut efter skatt från FK? Jag kommer förlora över 20000kr isf. Känns så surt när jag vill jobba och så måste jag sluta i mitten av v 19 redan :(

20000kr/månaden alltså. Sjukt bittert ;(
  • Anonym (Ellen)

Tyvärr så omfattas nog inte gravidpenningen av de avtalade försäkringarna. Där har parterna missat.
    Däremot när man sen är FL så finns ju både föräldrapenningstillägg och föräldralön för dem som har högre löner.

Svar på tråden Hög inkomst graviditetspenning/AFA